Nekromanti Jag vill testa nytt?!

solvebring

Superhero
Tjosan!

Jag vill testa något nytt.
Jag är inte bland dom som har spelat 300 olika rollspel här, och jag är inte bland dem som är grymma på kunskap rollspel här - dock är jag bland dom som älskar rollspel. :gremsmile:
Har spelat Waste Lands, Star Wars, Mutant, Neotech1 och 2, Viking, (har för mig jag lirat Western en gång), oändligt med hemmagjorda rollspel och alla DoD-versioner som existerar - DoD är det vi spelar jämt, och det spel jag samlar på och älskar högt.
Som ni ser... Jag kan inte jämföra spelerfarenhet med så många här... :gremblush:
Men skitsamma, för det är inte det jag ville tala om.

Jag vill prova något nytt!
Jag är arbetslös och fattig just nu, men till hösten börjar jag plugga och kanske får lite över till att köpa något nytt spel.
Vad tycker ni jag skall testa (kan säga att jag och min spelgrupp har spelat samma grejor allihopa), motivera ert svar ordentligt, länka etc. och ange om det är "SVE" eller "ENG" - är skönt att veta i förväg så man är beredd. Är det skrivet på engelska, så kan ni väl tala om ifall det är jävligt svår engelska o.s.v.

Storuggla

Champion
Trådflytt!

Rollspel efterfrågas, därför ska inläget vara i rollspelsforumet, inte off-topic.

Storuggla, kvartersmoderator

Storuggla

Champion
Okej, spel. Hmm. Låt se om vi kan enas om något bra då.

Skymningshem: Andra Imperiet är ett bra scifispel, fast utan pistoler och gevär. Istället vevar man runt med svärd och pilbågar, för det är tuffare. Okej, det finns en pinne som säger "pjöö" och skjuter typ, plasma, men den är inte lika cool som att gå lös med svärd. Skrivet på svenska av en karl med mustasch. Varför ska du ta det här då? Jo, en öppen spelvärld där man stoppa in vad man vill och ett enkelt men kul regelverk (använder taktikkort!).

Sen skulle jag nog tipsa om Warhammer Fantasy Roleplay. Det är en kul, men mörk, värld. Reglerna är väl okej men det är spelvärlden som är tuff. Här finns en "getting started"-kolumn, vet inte om den kanske kan hjälpa. Om inte annart så säger den vilken nivå av engelska det är skrivet på. :gremsmile:
Nu är det här en ganska dålig anledning att tipsa om ett spel, eftersom det kanske nog inte är spelet i sig som gör det, men vi har jävligt kul när vi lirar WFRP. Man spelar inte hjälten med det blonda håret som svallar i vinden som är född att bekämpa ondskan, utan man spelar killen som inte borde kämpa mot ondskan men tvingas göra det ändå. Ganska enkelt uttryckt, man spelar vardagsmänniskor som plötsligt tvingas krypa runt i kloaker och döda muterade jätteråttor, bekämpa demoner och undersöka vad som egentligen finns i bagare Dorfrein's pajer.

Storuggla, wa'hammuh!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mitt tips blir WUSHU (VARNING! DET ÄR PÅ ENGELSKA! http://bayn.org/wushu/wushu-open.html VARNING!). För det är ett annat sätt att spela rollspel, alla spelen du har räknat upp är egentligen samma sorts spel. Lite nyanser i komplexitet på reglerna, och de har olika värld påmålad, men i grunden samma spel. WUSHU är en helt annan typ av rollspel, med en helt annan typ av berättande.

Vidare är WUSHU gratis, så du kan ladda ner det och börja spela direkt, utan att behöva vänta på att ekonomin skall vända.

Arfert

Facit
Eller varför inte testa Tekumel! Schysst kulturpelande i den mest klassiska av alla kampanjer.

Storuggla

Champion
"Eller varför inte testa Tekumel! Schysst kulturpelande i den mest klassiska av alla kampanjer."

Tekumel? Respect! :gremsmile:

Storuggla, clan-house sit-com

solvebring

Superhero
Man spelar inte hjälten med det blonda håret som svallar i vinden som är född att bekämpa ondskan, utan man spelar killen som inte borde kämpa mot ondskan men tvingas göra det ändå. Ganska enkelt uttryckt, man spelar vardagsmänniskor som plötsligt tvingas krypa runt i kloaker och döda muterade jätteråttor, bekämpa demoner och undersöka vad som egentligen finns i bagare Dorfrein's pajer.
Warhammer Fantasy Role Play låter helt i min stil, men blir även jävligt sugen på Skymningshem också. Du och jag verkar helt klart ha samma spelsmak, klockrena tips. Skall verkligen checka Warhammer Fantasy Role Play, har blivit tipsad förr, men har varit rädd för att det skall visa sig vara något D&Dskräp, som är så "George Bush-rollspel" att man spyr. :gremgrin:

Eksem

Champion
Jag vet inte riktigt vad ett George Bush-rollspel är, men man undrar ju då om WFRP då är ett Tony Blair-rollspel, eller ett Margaret Thatcher-rollspel?

Och är Skymningshem:AI då ett Göran Persson-spel? Och vad innebär då det?

Alltså klart nödvändiga frågor, om jag ska kunna ge några bra tips på nya spel!

solvebring

Superhero
Okej, schysst tips Wilper. Skall kolla in spelet, främst checka grundregler och så, jag kanske fastnar direkt för detta annorlunda spel. Vem vet? :gremwink:
Dock behövde du inte ta mina rollspel-på-engelska-kommentarer så bokstavliga och blinka med röd varningslampa och köra igång stridslarm för det.
Jag menar bara - se noga allihop så ni hänger med på mina dåliga ordväl i trådens startinlägg. Jag pallar inte ett rollspel där en kille med medelmåttiga engelska B-betyg typ inte fattar något för att det är jättetung termengelska ungefär, då man behöver real nerdpower overdrive i engelska för att kunna spela... Så menar jag - men det var väldigt roligt gjort som en pik till mitt dåliga ordval Wilper. :gremsmile:

Arfert

Facit
tja, har inte läst nån officiell förklaring av begeppet, men i ett nötskal innebär det ungefär att huvudsyftet med spelet inte bara är själva "äventyrandet" med allt vad det normalt innebär, utan lika mycket utforska och bli en del av den (ofta väldigt annorlunda från vår) kultur som finns i spelvärlden. Tekumel till exempel utspelar sig i en värld som verkligen inte har många likheter med de man vanligen spelar i andra (fantasy-)rollspel.

Arfert

Facit
George Bush-rollspel? DET var ett nytt begrepp.. ;-)

men Warhammer är kanon, i alla fall gamla versionen som jag spelat (trots vissa regel-egenheter, det ska erkännas). Och världen är sååå bra.

solvebring

Superhero
Nej... Vad ska man säga. Jag lirar DoD, men efter vad jag har hört så skulle jag nog aldrig spela D&D, då det har blivit allt för överdrivet. Jag snackar överdriven-förstörd-amerikansk produktion.
Ta t.ex. D&D-filmerna som finns, har någon sett dem?
Där snackar vi värdelös amerikansk överdriven fantasy som är så förstörd och jag-vet-inte-vad, att allt det som förr grundades på Tolkien sagolika härliga fantasymått mördar sig själv med slöa fickknivar. man kan liksom inte sätta sig (jag kan inte) med ett sådant bordsrollspel och känna känslan, det är så power-gamat och dataspel med två miljoner häftiga prylar överallt, så det är inte skoj. Det skall vara fantasy, det får vara annorlunda, men det skall inte vara så jävla amerikansk lågbudget-action, speciellt inte i ett spel, då kan jag lika gärna hyra en film.

Ta t.ex. många utav D&D monster vad jag har förstått? (säger inget säkert, men har fått höra och se när jag intresserat mig för D&D-spel) att i många delar finns det inte någon direkt bakgrund för varför monstren finns där t.ex., varför de är som de är etc. utan det är bara ett "coolt" jävla överdrivet fjortis-skräckmonster som man har gjort bara för att ju fler monster det är, desto bättre är ett spel ungefär. Sedan skall du ha mes-propp-ultra-kobold-mega-USA-army-swordmotherfucka'-svärdet 20000 för att kunna döda dem ungefär. Och sedan the boots of dunderblixt-lightning och john travolta-mössan för att kunna handla på det värdshuset typ. Sedan tycker jag inte om rustningsreglerna med % träffchans.
Liksom, den typiska amerikanska klysch-överdrivningen, det är ett Bush-spel. :gremgrin:

solvebring

Superhero
Okej, jag skall verkligen kolla det.
Det är nämligen så att jag och "nominesine" från Sverok forum började tjata rollspel, och han spelar bara Warhammer idag, och han sade det att det är det enda som hållt för honom, det han aldrig tröttnat på, och det som han trettio år gammal kan säga, "detta är ett spel som håller alla mina mått, trots att jag spelat hur länge som helst". Då började faktiskt jag fundera på det, ett spel som får en sådan kritik måste ju vara värt att testa... :gremgrin:

Och det verkar ju stämma, ni ger ju också lika god kritik.

Arfert

Facit
världen är som sagt tuff, och samtidigt finns det ett stänk brittisk humor... en skön glimt i ögan och ett glatt humör, trots all ondska och kaos i kampanjen...

Arfert

Facit
eller att man måste behärska kulturen för att överleva länge nog att gå på skattjakt...

solvebring

Superhero
Aha! Humor det var en riktigt plus i kanten, och speciellt den brittiska typen, jag kan säga att jag glor på brittisk komedi så det lär falla mig i smaken. Man kan säga som så att ett spel som jag skall spela skall innehålla:

Värld - en välskriven värld med mycket innehåll, vilket är vad som främst gör nedanstående:

Stämning - det skall vara rejäl stämning, man skall känna sig så nära som möjligt med hur det känns för sin RP, om man liksom kan sjunka in i spelet på ett målande sätt... Man finns där, som när man läser är ruskigt bra bok.

Kryddor - det skall finnas detaljer, man skall kunna förklara det mesta helst - ja inte för spelarna, men SL skall hela tiden kunna ha en bakgrund info varför si och så är så hela tiden, detaljer... Då blir allt så mycket verkligare. Kryddor... Och en krydda som verkligen uppskattas det är just en vag glimt med humor, vilket jag ger Warhammer en eloge för, ty det gör mig ännu mer sugen på spelet.

solvebring

Superhero
Okej, det är helt enkelt spel där kulturkännedom är det viktigaste av allt, man skall smälta in och bli en del, or f-cking die, eller i alla fall hämna i knipa.

T.ex. man skall på diamant jakt i Kenya, och måste smälta in av främst religösa skäl hos en stam där, vid ett stort diamantområde för att inte bli dödad?
Är det den visan du menar, Tomas?