Som en snubbe som nyligen fastnat för indiespel (och just fått hem ett dussin) så måste jag rekommendera spelen från Indie Press Revolution. Jag har läst igenom en massa de senaste dagarna, men inte spelat något av dem ännu. Jag kan dock rekommendera tre som verkar riktigt störtsköna. Alla på engelska, naturligtvis.
Burning Wheel: Fantasyspel utan spelvärld (så man kan spela i DoDs spelvärld eller hitta på en egen). Riktigt vettiga och trevliga regler. Till exempel får varje rollperson ha tre stycken Instincts, saker hon alltid gör, även om hon inte säger det. Till exempel "När jag står på vakt har jag alltid min pilbåge framme med en pil på strängen" eller "Jag bär alltid med mig mina låsdyrkar". Kan nog lösa en hel del jobbiga "Men du sade aldrig att du tog med dig dem"-problem. Innehåller även regler för Battles of Wits och andra konflikter som inte innebär att man slår folk i huvudet.
InSpectres: Tänk Ghostbusters blandat med Cops, eller annan realityserie. Enkelt system, spelardrivet i den betydelsen att SL bara behöver komma på introduktionen till äventyret, vartefter det bygger sig självt, så man behöver noll förberedelsetid. Verkar helt underbart.
Don't Rest Your Head: Ett av de knarkigaste spelen jag läst, men absolut fantastiskt och inspirerande. Man spelar människor som inte kan somna, och är vakna tillräckligt länge för att komma in i The Mad City, en galen värld full av Mardrömmar som jagar en. Vad som än händer får man inte somna, för då fångas man av Mardrömmarna. Klockan slår tretton, du jagas av mekaniska poliser och människor med nålar istället för huvuden, du spelar tärning och satsar minnet av din dotters skratt, du böjer verkligheten med kraften hos din galenskap, och du måste konstant kämpa för att inte förvandlas till en Mardröm av din egen galenskap, eller kollapsa av utmattning och bli tillfångatagen av dem.
The Shadow of Yesterday har jag inte läst, men det har fått mycket god kritik och finns gratis på nätet någonstans.
Burning Wheel: Fantasyspel utan spelvärld (så man kan spela i DoDs spelvärld eller hitta på en egen). Riktigt vettiga och trevliga regler. Till exempel får varje rollperson ha tre stycken Instincts, saker hon alltid gör, även om hon inte säger det. Till exempel "När jag står på vakt har jag alltid min pilbåge framme med en pil på strängen" eller "Jag bär alltid med mig mina låsdyrkar". Kan nog lösa en hel del jobbiga "Men du sade aldrig att du tog med dig dem"-problem. Innehåller även regler för Battles of Wits och andra konflikter som inte innebär att man slår folk i huvudet.
InSpectres: Tänk Ghostbusters blandat med Cops, eller annan realityserie. Enkelt system, spelardrivet i den betydelsen att SL bara behöver komma på introduktionen till äventyret, vartefter det bygger sig självt, så man behöver noll förberedelsetid. Verkar helt underbart.
Don't Rest Your Head: Ett av de knarkigaste spelen jag läst, men absolut fantastiskt och inspirerande. Man spelar människor som inte kan somna, och är vakna tillräckligt länge för att komma in i The Mad City, en galen värld full av Mardrömmar som jagar en. Vad som än händer får man inte somna, för då fångas man av Mardrömmarna. Klockan slår tretton, du jagas av mekaniska poliser och människor med nålar istället för huvuden, du spelar tärning och satsar minnet av din dotters skratt, du böjer verkligheten med kraften hos din galenskap, och du måste konstant kämpa för att inte förvandlas till en Mardröm av din egen galenskap, eller kollapsa av utmattning och bli tillfångatagen av dem.
The Shadow of Yesterday har jag inte läst, men det har fått mycket god kritik och finns gratis på nätet någonstans.