Nekromanti Jag vill testa nytt?!

solvebring

Superhero
Re: Det krävs inget speciellt spel för det

Jaja, byt ut Övertala mot någon annan färdighet som du använder istället, då. Eller använder du ingen färdighet alls (och låter därmed rollpersonen alltid vara lika bra på att argumentera som spelaren)?
Ja, så länge intelligensen är normal eller mer får han argumentera hur han vill utefter spelaren, dock får han inte säga vad som helst och vara hur dum som helst. Är det extremt åt något håll är det klart att jag styr lite beroende på fallet. :gremgrin:

Ajdå, jag är korkad.
Njaej, inte direkt. Det gäller att inte alltid ta MINA ord allt för allvarliga. Det jag menar är att du nog pajar en del spelupplevelser iaf, om du gör så.

Och JA, jag hänger med på vad du menar. Dock kan vart rollspel innehålla varje bit, beroende på SL och spelare. Vill mina spelare bara ha slakt, ja, då får de vad de gör det till, vill de ha lite intriger - klart jag fixar det. Bara för att grundböckerna och majoriteten säger "Thats it!" så behöver du själv inte göra det. Vårat DoD är självklart främst DoD, men det innehåller likväl alla andra bitar. Ett spel som är för låst blir aldrig kul... Man måste kunna utföra allt som verkar vara möjligt i en sådan värld, och det är det jag ser till. Men främst ser jag ju till spelarna, det är ju dem jag skall tillfredställa, men jag måste också kunna göra det i allas fall, alla situationer. Men det är klart att man snabbspolar allt som absolut inte är relevant, men går stora bitar just ut på denna argmentation är det klart att det skall fungera och vara möjligt också.

Är du med? :gremgrin:

Big Marco

Läskig
Vad det sedan kommer till Noir så skall jag försöka skaffa det någon gång när jag har pengar och inte just försöker utöka Äventyrsspelssamlingen...

Ingen brådska, det finns några ex kvar av Noir. Dock har just nu SF-Bokhandeln ett bra pris (299:). Finns här: http://sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=63790

Själv har jag inte så mycket tips utöver vad som redan har givits. Jag spelar fem kampanjer, varav tre aktivt, och det är 2x Noir, 1x D&D Greyhawk, 1x Eon och 1x Earthdawn.

Earthdawn skulle jag gärna rekommendera men det är antingen svindyrt att köpa nytt eller så får du leta på begagnatmarknaden. Jag föredrar v1 av spelet. Kort sammanfattning är att det är "Efter-katastrofen-fantasy" i en värld som har genomgått en hård prövning med världsbrand, demonridning och liknande. Världen är spännade och full av upptäckarlusta och en riktig ondska - alla kämpar om att inte bli märkta av Skräcken (eng Horrors). Episka övertoner, en viss känsla av realism och en stämning som dels har klassisk fantasy, dels överlevarmiljöer i ett bränt och sjukt landskap.

solvebring

Superhero
Okej, well, om jag inte hinner hoppas jag väl att Noir trycks mer än en gång, eller?

Nåväl, det där spelet du snackar om, Earthdawn, det låter riktigt coolt. Kan väl se om jag får råd att prioritera det någon gång, dock tror jag fan att det jag skall inskaffa mig som kostar penningar just nu är mer DoD-prylar, Western och grunden till WFRP. Får se hur lång tid bara det tar på tom ficka. :gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître

Njaej, inte direkt. Det gäller att inte alltid ta MINA ord allt för allvarliga. Det jag menar är att du nog pajar en del spelupplevelser iaf, om du gör så.
Jo, jag fattade det, men jag håller inte med. Jag tycker snarare att man förstör spelupplevelsen om man alltid hanterar situationen på samma sätt. Om man spenderar en halvtimme med att rollspela igenom hur en rollperson raggar upp en brud, medan de andra spelarna sitter och lyssnar passivt, och uppraggningen inte har med huvudintrigen att göra, så tycker jag att man förtar spelupplevelsen. Bättre då att slå ett slag, göra en levande beskrivning av hur impad tjejen blir och sedan fortsätta med spelet.
Jag hoppas att du inte tror att jag alltid hoppar över sociala slag. Bara när de är oviktiga för ståryn i sig. Man kan ta en långfilm som analogi. Allt som slutar som "bortklippta scener" är det jag hoppar över med ett tärningsslag. Jag som regissör anser att de inte bidrar till historien utan mest är sidospår som segar ned filmen. Därför snabbspolar jag. Om samma kille raggar upp baronessan för att få inträde i slottet där prins Dödselak befinner sig, så spelar jag igenom det (och anpassar baronessans uppträdande efter tärningsslaget. Min devis är: slå alltid ett tärningsslag om det är viktigt. Annars så kan spelaren misslyckas där rollpersonen skulle ha lyckats, vilket ju är helt galet).

Och JA, jag hänger med på vad du menar. Dock kan vart rollspel innehålla varje bit, beroende på SL och spelare. Vill mina spelare bara ha slakt, ja, då får de vad de gör det till, vill de ha lite intriger - klart jag fixar det. Bara för att grundböckerna och majoriteten säger "Thats it!" så behöver du själv inte göra det. Vårat DoD är självklart främst DoD, men det innehåller likväl alla andra bitar. Ett spel som är för låst blir aldrig kul... Man måste kunna utföra allt som verkar vara möjligt i en sådan värld, och det är det jag ser till. Men främst ser jag ju till spelarna, det är ju dem jag skall tillfredställa, men jag måste också kunna göra det i allas fall, alla situationer. Men det är klart att man snabbspolar allt som absolut inte är relevant, men går stora bitar just ut på denna argmentation är det klart att det skall fungera och vara möjligt också.

Är du med?
Visst kan varje rollspel ha med alla bitarna. Men faktum kvarstår att olika rollspel är olika bra på de olika bitarna, vilket var vad jag påstod (jag citerar mig själv: "Nä, visst, det är klart. Men spelet är ändå riktat mot en viss sorts spelande och anpassat för det."). DoD är helt enkelt inte lika bra på att hantera sociala situationer som Burning Wheel (om nu BWs system funkar bra i praktiken, jag har inte spelat det ännu). Det är klart att man fortfarande kan spela sociala situationer i DoD, men om det är en viktig del av spelet så skulle jag uppmuntra till att byta system, precis som att det vore bättre att byta till ett system fokuserat på skräck om man spelar skräckäventyr. Eller menar du att DoD är lika bra på att hantera skräck som Call of Cthulhu och Kult?

Och förresten:

Bara för att grundböckerna och majoriteten säger "Thats it!" så behöver du själv inte göra det.
Det där argumentet tenderar ofta att dyka upp i sådana här diskussioner, och jag tycker att det är toklöjligt. Vad du säger här, åtminstone som jag uppfattar det, är: "DoD är lika bra som andra rollspel på att hantera sociala situationer, för man behöver ju inte följa reglerna." Om vi utgår ifrån att man kan skita i reglerna så blir ju hela den här diskussionen meningslös. Eftersom man gör som man vill så har reglerna ingen betydelse, och alla rollspelssystem är precis likadana.

MrG

Swashbuckler
Testa något gammalt?

Efter kollat in vad du spelat så skulle jag föreslå en klassiker:
Call of Cthulhu
Visserligen på engelska, men älskar du DoD och har kört Mutant kommer du känna igen det mesta. Nutid eller förrtid, monster och mythos och tidslukande kampanjer. Och lite rollspelsklassisker! Systemet är BRP som DoD med lite krydda av vansinnesregler, miljön är sent1800-tal, 1920-tal allt nutid med inslag av övermäktiga monster.
Jag skulle rekomendera att skaffa spelet och försöka hitta någon av storkampanjerna (håller själv långsamt på med att spela i Masks of Nyalatohtep och rekomenderar kampanjen varmt). Kvickstarten som jag länkar till har jag aldrig prövat själv, men är förhoppningsvis en fingervisning.

-Gunnar (som önskar tiden man har som arbteslös att spela, för då kanske vi skulle hinna igenom MoN)

Troberg

Sinister eater
Mitt förslag:

Paranoia!

Ett engelskt spel som tilldrar sig i en ospecificerad framtid där mänskligheten lever lyckligt i underjordiska enklaver. Du är lycklig för att datorn vill att du ska vara lycklig, och datorn är din vän. De enda som inte är lyckliga är förrädare (vilket är alla), mutanter (vilket är alla) och kommunister (vilket ingen egentligen vet vad det är, så man kallar allt man inte gillar för kommunister) och de som inte är lyckliga ska rapportera snarast till termineringscentralen. För att du alltid ska ha en kompis (fast inte lika bra kompis som datorn, så klart) så har datorn sett till att alla har sex kloner av sig själv. Datorn i sin tur är inte riktigt alltid vid sinnens fulla bruk, vilket blir ännu mer komplicerat när alla försöker skydda sin egen bak medan de sätter åt andra. Research & Designs underbart livsfarliga knasiga uppfinningar, IntSec troopers, galna warbots, food vats, poodlebots och så vidare gör alla ännu lyckligare.

Det kan låta dystert, men det är ett snabbt och humoristiskt spel som ofta slutar med att man har ont i magen av skratt. Det är ett sånt där spel där man vet att man kommer att drabbas av all skit som kan tänkas och en hel del som inte kan tänkas, och just därför kan skratta åt det när det händer.

Systemet är snabbt och enkelt och passar perfekt till stämningen.

Det är dessutom spelet där Herr Nils lyckades som spelledare att döda över hundra karaktärer i en enda spelsession. Bara det är rätt imponerande, till och med för honom.

solvebring

Superhero

Jo, jag fattade det, men jag håller inte med. Jag tycker snarare att man förstör spelupplevelsen om man alltid hanterar situationen på samma sätt. Om man spenderar en halvtimme med att rollspela igenom hur en rollperson raggar upp en brud, medan de andra spelarna sitter och lyssnar passivt, och uppraggningen inte har med huvudintrigen att göra, så tycker jag att man förtar spelupplevelsen. Bättre då att slå ett slag, göra en levande beskrivning av hur impad tjejen blir och sedan fortsätta med spelet.
Jag hoppas att du inte tror att jag alltid hoppar över sociala slag. Bara när de är oviktiga för ståryn i sig. Man kan ta en långfilm som analogi. Allt som slutar som "bortklippta scener" är det jag hoppar över med ett tärningsslag. Jag som regissör anser att de inte bidrar till historien utan mest är sidospår som segar ned filmen. Därför snabbspolar jag. Om samma kille raggar upp baronessan för att få inträde i slottet där prins Dödselak befinner sig, så spelar jag igenom det (och anpassar baronessans uppträdande efter tärningsslaget. Min devis är: slå alltid ett tärningsslag om det är viktigt. Annars så kan spelaren misslyckas där rollpersonen skulle ha lyckats, vilket ju är helt galet).
Detta är något som jag aldrig sagt, dock har jag inte framlagt allting så klart, så jag förstår om du tolkar mitt fattiga språk på det viset. Jag spelar ju självklart inte alla situationer - det är klart att det på något sätt måste vara relevant. Har det ingenting med saken att göra och vi vill komma vidare i scenariot är det självklart att jag löser det med ett tärningsslag och spelar det genom översikt och inte med detaljerad tid.
Men har det däremot med saken att göra så är jag mycket noga med att var scen skall tas till vara, höja äktheten som jag tycker, och då spelar jag detta så väl man(jag) bara kan.

Bättre då att slå ett slag, göra en levande beskrivning av hur impad tjejen blir och sedan fortsätta med spelet.
Precis! :gremsmile:

Det där argumentet tenderar ofta att dyka upp i sådana här diskussioner, och jag tycker att det är toklöjligt. Vad du säger här, åtminstone som jag uppfattar det, är: "DoD är lika bra som andra rollspel på att hantera sociala situationer, för man behöver ju inte följa reglerna." Om vi utgår ifrån att man kan skita i reglerna så blir ju hela den här diskussionen meningslös. Eftersom man gör som man vill så har reglerna ingen betydelse, och alla rollspelssystem är precis likadana.
Inte riktigt så menar jag inte - skit i reglerna. Utan som jag sade till Eksem, reglerna ser jag mer som riktlinjer än som exakta regler - och om man verkligen ser över reglerna så öppnar de mer möjligheter än vad man kan tro efter t.ex. exempelbeskrivningar etc.
Som om man verkligen läser t.ex. upptäcka fara några gånger så ser man ju att det t.ex. går att använda till många allmänna känningar - bara ett exempel. Man får inte stänga in sig pga. hur majoriteten gör med reglerna, utan man måste utförsta dem - dock inte skita i dem, för då JA, då skulle våran diskussion vara 100% fullständigt onödig. :gremsmile:

Hoppas du förstår vad jag menar, mina ord är svåra att liksom "ta på", just till skillnad från originalreglernas exempel.

solvebring

Superhero
Re: Testa något gammalt?

Schysst MrG!

Det lät som en bra idé, måste säga att jag funderat över detta då så många av er snackat Call of Cthulhu och jag aldrig lirat det. Men ni snackar ofta väl om det, och det verkar vara ett välbyggt spel med mycket känsla. Tittade lite på böckerna på Gamersvault i förmiddag faktiskt. Men, det verkar bara vara kampanj-böcker, är själva spelet gratis - i form av denna quick-startern på på deras hemsida?

P.S. Klart att det är BRP-system, nästan alla bra rollspel är ju det. D.S. :gremwink:

Arfert

Facit

nej det finns en FET grundbok! Fast regeldelen är inte så lång.

Arfert

Facit
Om du gillar DoD så måste du såklart prova dess "förlaga"... RUNEQUEST! Gärna om du hittar nån äldre bok eller låda.. jag har inte testat nyutgåvan.

Som DoD, fast bättre enligt min smak. Lite tajtare på nåt sätt.

MrG

Swashbuckler

Själva spelet är inte gratis utan brukar ligga kring trehundralappen (har jag för mig), quickstaretn hittade jag när jag sökte bra länk till postningen, ingen pejl på hur det är, och de gamla kampanjerna är jag inte säker på om de finns i tryck, men tror de ska gå att jaga rätt på via e-bay och sånt... Fast andra vet säkert bättre om det

Min rekomedation är att skaffa grundboken och kanske en kampanj om du får tag i det.

-Gunnar

Genesis

Ni dés ni maître

Hm, nu tror jag att vi har diskuterat länge nog (även om det har varit en givande diskussion). Jag gör så här: jag staplar upp vad jag anser i en mer eller mindre logisk form, och så kan du identifiera vilken punkt du inte håller med mig (för jag tror att vi håller med varandra om en hel del). Så kan vi säga "jaha, du tycker så. Åkej," och gå vidare med våra liv.

1: Vissa scener bör snabbspolas, och andra scener bör inneha större dramatiskt fokus och ibland till och med saktas ned.
Det här kom vi väl fram till att vi båda håller med om, va?

2: Inom en viss genre eller kampanj tenderar vissa typer av scener att oftare bli snabbspolade än andra typer av scener.
Observera att jag skriver tenderar. Jag säger inte att man alltid gör det. Jag tänker på det som en TV-serie. Ta Buffy: the Vampire Slayer. De dramatiska ögonblicken här är fajt med demoner och personliga problem. Sociala situationer som inte relaterar till personliga problem (övertala folk, hålla tal, flörta) äger generellt inte så stor dramatisk vikt, och kan därför ofta snabbspolas. Som ontrast kan vi ta ... (fan, jag ser ju aldrig på TV) öh, Seinfeld. Här ligger sällan särskilt stor dramatisk fokus på slagsmål, utan när det händer så handlar det om ganska korta scener (jämfört med de långa fajtscenerna i Buffy). Däremot så ligger en hel del fokus på att få små, obetydliga detaljer i vardagslivet att förstoras upp till löjliga proportioner. Detta sker ofta genom samtal vänner emellan, och här ligger en hel del dramatiskt fokus.

3: Regler kan hjälpa till med att göra scener dramatiska och intressanta.
Här kanske vi börjar skiljas åt. Jag tror att du håller med mig här i specialfallet strid: en strid som spelas igenom med välgjorda stridsregler blir mer dramatisk och intressant än en som löses genom ett enkelt färdighetsslag och narration (även om du inte verkar tro att det går att lösa strid på detta vis. Tro mig, det går alldeles utmärkt). Min ståndpunkt här är att en stridsscen inte på något vis innehar något sorts specialstatus. En stridsscen är samma sak som en övertalningsscen (vilket illustreras av spel som Conspiracy of Shadows och mitt eget Oskrivna blad, där fysisk och mental strid sker med exakt samma system), som är samma sak som en blåsa-upp-vardagsdetaljer-till-löjliga-proportioner-scen, och så vidare. Samtliga kan lösas med total friform, ett tärningsslag som gäller för hela scenen, ett tärningsslag för varje delmoment (varje slag, varje argument, varje försök att få den andre intresserad och upprörd av ditt lilla vardagsproblem, etc.), eller ännu mer detaljerade system. Precis som strid kan bli mer dramatisk av att detaljsimulera den, kan en social scen bli mer dramatisk av att detaljsimulera den. Noll skillnad, som jag ser det.

5: Regler kan hjälpa till med att snabbspola scener.
Här håller du nog också med mig åtminstone i vissa fall. Exemplet med den snabbspolade raggningen är ett ... ja, exempel. Om spelet inte innehöll några regler för att avgöra raggningen med ett enkelt färdighetsslag så skulle nog scenen tagit betydligt längre tid, eftersom man skulle bli tvungen att agera ut den i friform (eller hitta på regler, men då har du ju lagt till en regel för snabbspolande, och bekräftar bara min poäng). På samma sätt kan man ha enkla regler för att snabbspola en strid (typ, varje sida slår ett tärningsslag. Högst effekt vinner (och då säger någon: "men hur vet man hur skadade de olika stridande blev?" på vilket jag svarar "hur vet man i raggningsexemplet hur sårat rollpersonens ego blev av tjejens avvisningar? Man hittar på, för det är inte tillräckligt viktigt för att detaljreglera.")).

4: Slutsats. Ett spel kan lämpa sig bättre för vissa typer av spelande, eftersom det hjälper till att dramatisera de scener som den genre man spelar tenderar att lägga fokus på, och att snabbspola de scener som genren inte lägger fokus på.
Denna slutsats följer ganska direkt på de ovanstående påståendena, tycker jag. Eftersom du inte håller med om den, så borde du (om min logik inte är felaktig) hitta något av ovanstående påståenden som du inte håller med om. Så då kan vi komma på vad det är vi inte är överens om, och skiljas åt, överens om att inte vara överens.

---

En helt annan sak, som jag inte kan låta bli att kommentera (jag är låtanågonannanfåsistaordetfobiker).
Man får inte stänga in sig pga. hur majoriteten gör med reglerna, utan man måste utförsta dem - dock inte skita i dem, för då JA, då skulle våran diskussion vara 100% fullständigt onödig.
Jo, det är just hur majoriteten använder reglerna som är viktigt. Om majoriteten inte finner stöd i reglerna för en viss sak så har antingen reglerna inte stöd för det, eller så är reglerna dåligt skrivna. Det måste ju vara som spelet spelas som man utgår ifrån, inte hur det kan spelas. En skicklig SL kan införa drama i situationer där inte reglerna stödjer det, men ett spel som kräver en skicklig SL för att vara bra är ett skitspel, om det inte just riktar sig till skickliga spelledare och tydligt meddelar detta till den annars lurade köparen. Likaså ett spel som kräver att man anpassar reglerna för att vara kul. Vad skulle du säga om du köpte ett brädspel och reglerna var trista och komplicerade? Skulle du säga "Vilket bra spel! Nu exprementerar vi litet och skriver till egna regler så att det blir spelbart." Om reglerna inte är bra när de följs till bokstaven, så är de inte bra, punkt. Sedan kan du anpassa hur mycket du vill, men så fort du ändrar på en regel så har du ett annat regelsystem, och om det är roligt så är det minst lika mycket din förtjänst som regelmakarens. Man bör inte sälja halvfabrikat som färdig produkt. Sådeså.

solvebring

Superhero

Bra sagt!

Lets go on...
1: Vissa scener bör snabbspolas, och andra scener bör inneha större dramatiskt fokus och ibland till och med saktas ned.
Det här kom vi väl fram till att vi båda håller med om, va?
Japp!

2: Inom en viss genre eller kampanj tenderar vissa typer av scener att oftare bli snabbspolade än andra typer av scener.
Observera att jag skriver tenderar. Jag säger inte att man alltid gör det. Jag tänker på det som en TV-serie. Ta Buffy: the Vampire Slayer. De dramatiska ögonblicken här är fajt med demoner och personliga problem. Sociala situationer som inte relaterar till personliga problem (övertala folk, hålla tal, flörta) äger generellt inte så stor dramatisk vikt, och kan därför ofta snabbspolas. Som ontrast kan vi ta ... (fan, jag ser ju aldrig på TV) öh, Seinfeld. Här ligger sällan särskilt stor dramatisk fokus på slagsmål, utan när det händer så handlar det om ganska korta scener (jämfört med de långa fajtscenerna i Buffy). Däremot så ligger en hel del fokus på att få små, obetydliga detaljer i vardagslivet att förstoras upp till löjliga proportioner. Detta sker ofta genom samtal vänner emellan, och här ligger en hel del dramatiskt fokus.
Jajjamen!

3: Regler kan hjälpa till med att göra scener dramatiska och intressanta.
Här kanske vi börjar skiljas åt. Jag tror att du håller med mig här i specialfallet strid: en strid som spelas igenom med välgjorda stridsregler blir mer dramatisk och intressant än en som löses genom ett enkelt färdighetsslag och narration (även om du inte verkar tro att det går att lösa strid på detta vis. Tro mig, det går alldeles utmärkt). Min ståndpunkt här är att en stridsscen inte på något vis innehar något sorts specialstatus. En stridsscen är samma sak som en övertalningsscen (vilket illustreras av spel som Conspiracy of Shadows och mitt eget Oskrivna blad, där fysisk och mental strid sker med exakt samma system), som är samma sak som en blåsa-upp-vardagsdetaljer-till-löjliga-proportioner-scen, och så vidare. Samtliga kan lösas med total friform, ett tärningsslag som gäller för hela scenen, ett tärningsslag för varje delmoment (varje slag, varje argument, varje försök att få den andre intresserad och upprörd av ditt lilla vardagsproblem, etc.), eller ännu mer detaljerade system. Precis som strid kan bli mer dramatisk av att detaljsimulera den, kan en social scen bli mer dramatisk av att detaljsimulera den. Noll skillnad, som jag ser det.
Låt oss säga att detta alltid beror på situation till situation och är därmed svårt att säga: "så här är det" om. :gremsmile:

5: Regler kan hjälpa till med att snabbspola scener.
Här håller du nog också med mig åtminstone i vissa fall. Exemplet med den snabbspolade raggningen är ett ... ja, exempel. Om spelet inte innehöll några regler för att avgöra raggningen med ett enkelt färdighetsslag så skulle nog scenen tagit betydligt längre tid, eftersom man skulle bli tvungen att agera ut den i friform (eller hitta på regler, men då har du ju lagt till en regel för snabbspolande, och bekräftar bara min poäng). På samma sätt kan man ha enkla regler för att snabbspola en strid (typ, varje sida slår ett tärningsslag. Högst effekt vinner (och då säger någon: "men hur vet man hur skadade de olika stridande blev?" på vilket jag svarar "hur vet man i raggningsexemplet hur sårat rollpersonens ego blev av tjejens avvisningar? Man hittar på, för det är inte tillräckligt viktigt för att detaljreglera.")).
Yes sir!

4: Slutsats. Ett spel kan lämpa sig bättre för vissa typer av spelande, eftersom det hjälper till att dramatisera de scener som den genre man spelar tenderar att lägga fokus på, och att snabbspola de scener som genren inte lägger fokus på.
Denna slutsats följer ganska direkt på de ovanstående påståendena, tycker jag. Eftersom du inte håller med om den, så borde du (om min logik inte är felaktig) hitta något av ovanstående påståenden som du inte håller med om. Så då kan vi komma på vad det är vi inte är överens om, och skiljas åt, överens om att inte vara överens.
Mina svar svarar direkt till rubrikerna, och jag kan säga som jag sagt överstående, alltid från situation till situation, men på det stora taget kan vi komma överens JA.

Om reglerna inte är bra när de följs till bokstaven, så är de inte bra, punkt. Sedan kan du anpassa hur mycket du vill, men så fort du ändrar på en regel så har du ett annat regelsystem, och om det är roligt så är det minst lika mycket din förtjänst som regelmakarens. Man bör inte sälja halvfabrikat som färdig produkt. Sådeså.
FEL! Det kan vara jättebra i grunden, men just att en viss detalj inte funkar. Som jag diggar DoD-reglerna stenhårt, älskar just BRPsystemet kan jag säga, men just saken med att göra allt genom Bakgrundpoäng först är inte bra. Det har jag gjort om till tärningsslag men därefter behållt originalet på stora taget, kanske fördubblat, eller halverat något slags värde i en regel o.s.v. - detta innebär att idén är bra, men att den behövdes skruvas lite för att vara asbra. Så en regel kan vara bra till sin hälft och därmed räknas som bra om det överväger den andra halvan, så att grundregeln måste vara super till varenda rad för att spelet skall vara bra är fel.