Nekromanti Jaha, är vi klara nu?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Försöker du bitas med löständerna, farfar?

Jag tycker det mest låter som om du har tröttnat på forumet. Det känns väldigt överdrivet att anta att alla andra också har gjort det. Forumet utvecklas därför att forumiterna utvecklas. Jag har alltid tyckt att regelsystem är tråkiga att diskutera men det beror också på att jag aldrig själv varit intresserad av att konstruera ett. Den dagen jag tänker göra det så kommer jag att starta sådana trådar. Vi befinner oss alla i olika stadier av vårt rollspelande.

"När var senast vi faktiskt diskuterade något roligt? När diskuterade vi något som var hela forumets angelägenhet? Som alla ville ta del av? En diskussion där alla ville säga sitt?"

Aldrig? Jag har varit med i många roliga diskussioner men aldrig någon som hela forumet deltagit i. Jag tror inte att man kan anta att alla användare med få eller inga inlägg inte vågar skriva något bara för att de känner sig förtryckta av oss andra. De kanske inte är redo eller så är de nöjda med att bara sno våra idéer i det fördolda. Krille är inte nummer ett för att han är forumets störste mobbare. :gremsmile:

Jag antar att din intrikanta plan är att banka oss så långt ner i dyngan att vi till sist reser oss upp och säger: Nämen såhär illa är det inte, se vad jag tänker göra för att visa min duktighet. Eller så är du bara sur. :gremsmile:

Jag skulle föredra att du lade mer energi på andra saker än rena gnällinlägg. Var en galjonsfigur för den nya forumandan istället för den främste häcklaren av den gamla.

För övrigt tycker jag som Yassilus att mer krut borde satsa på de övriga delarna av sidan så det blir mer av en rollspelsresurs istället för bara ett forum Och det här med PBF har jag alltid tyckt var en alldeles utmärkt idé.

Bunny

Crazy like a fool
Men... jag har ju knappt börjat... :(

Jag vet inte om ni har märkt det, men min forumaktivitet har ökat på sistone. Det beror dels på att jag arbetar vid en dator och smyger mig över från arbetssysslorna till forumet någonstans vid 12 varje dag, för att sedan syssla med båda parallellt. Men mest beror det nog på att jag faktiskt vet vad jag vill skriva om.

Ja faktiskt. Bearnie har gått från att vara en idlare som plötsligt dyker upp på diverse forumsträffar, till att ha något att säga själv i fler och fler ämnen. Bearnie är som en frukt som länge suttit liten, hård och kall på forumets träd och sugit näring, till att ha växt, fått färg och startat små egna skott. Bearnies vår är nu - än lyser det ingen röd och kall sol på hans himmel. Så vakna upp, ni fallfärdiga frukter, Bearnie är här för att inkorporera, assimilera och slutligen bearnifiera eder.

Det är lustigt det här med nya forumsmedlemmar; vissa stapplar sig fram på knacklig svenska, för att sedan säga den ena kloka saken efter den andra. Vissa artikulerar, artikulerar och artikulerar sig, men har svårt att formulera vad de verkligen vill få fram - när dessa har fått tid att slå rot, så blir deras frukter oftast de mest färgsprakande av alla. Vissa kommer, äger stället och försvinner lika raskt igen. Vissa är bara där, som om det vore det mest naturliga i världen.

För nykomlingar handlar det om att bygga sig ett eget bo. Det tar lång tid för vissa; de hänger tag i en gren, läser, lär sig. Det går snabbt för andra; de har inga problem med att veta vilket material deras bo ska byggas av.
Ibland känns det att man inte kan bygga på det man vill, byggmaterialet hänger ett ögonblick i luften, för att sedan falla platt till marken. En sådan användare kommer snart fram till att varje bo kräver ett fundament. Ibland är det inte svårare än , det är förlösande att se att byggmaterialet inte faller platt, full av iver kan man bygga vidare.

<center>* * *</center>

Sen finns det frukter som är redo att falla. De har byggt på och byggt på tills grenarna knakar av deras tyngd. Deras fruktkött är fyllt av dogmer och förlorade idéer och deras hud är hårt och segt, efter att frustrerat i trätoämnen ha dunkat sin tyngd mot trädets stam om och om igen.

Nostalgiskt blickar de tillbaka mot gamla tider då trädet var ungt, och famlar efter något som kan låta dem vara där igen. Vad de letar efter vet de oftast inte; några letar sig tillbaka till lekfullheten, några vill att messias ska komma och behandla trädet, några hänger trött och stilla och väntar på att falla. Alla är beroende av trädets näring, samtidigt som ett liv utan trädet känns kallt och ogästvänligt. De hänger kvar för att de kan.

Men alla frukter är inte likadana. Vissa rycker till och börjar splattra, och deras splatter väcker andra. De kan starta en ny gren, säger de - en ny, fin och framförallt ung gren. Där kan de svaja i vinden, och glatt bjuda in andra som kanske vill svaja de med.

För så är det på forumet. Vissa triumferar, andra resignerar.

Vilken sorts frukt är du?

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

(Okej, jag ska slå av symboliseraren nu…)

seinet

Swashbuckler
Fogge har rätt i sitt svar, det är ju det vi skall ändra på. En del saker bör kunna diskuteras igen, och det är de gamla rävarna man skall trycka ner när de börjar flejma.

Vitulv har rätt i sin tråd, vi har snart diskuterat allt som går att diskutera. Det är mest när det kommer nya produkter som nya riktiga diskussioner uppkommer, eller vid event som GothCon (klart det kommer komma upp en "Recension av årets GothCon"-tråd på måndag eller kanske rentav söndag).

/Seinet Wintermute - Undrar hur mycket han egentligen gjorde av med på krogen igår

Johan Granberg

Swordsman
Re: Måste bara påpeka en vansinnigt viktig pryl [OT]

Okej vi tar det i tur och ordning. Först:

Det jag får problem med den modellen är att dess definitioner på Simulationism och Narrativism är rätt grötiga och går in i varandra.

Faktum är att Edwards påstår att det är narrativism och gamism som ligger närmast varandra, att det är ett vanligt missförstånd att G liksom skulle vara utanför. Jag tror det framgår tydligare om man läser de mer ingående artiklarna på var och ett av områdena dock, så du har en poäng. Teorin är inte fullt så tydlig som man hade kunnat önska i just den artikeln.

Det kommer visserligen betyda att de flesta rollspelare som är uppvuxna på DoD inte kommer känna igen sig särskilt mycket i min definition av detta samberättande, men det ska förstås inte få hindra arbetet med den teoretiska modellen

Det här är en viktig del av hans resonemang också, så missförståndet att S och N skulle ligga nära varandra visar sig också här. Grejen är den, att det här är precis vad han säger i sin artikel om narrativism. Simulationismen är den dominerande synen, och en väldigt stor majoritet av alla rollspelare har indoktrinerats med klart simulationistiska ståndpunkter och antar liksom att det måste vara sanningen för alla rollspel. T ex "Reglerna är till för att gestalta naturlagarna i spelet". Så skall det alltså egentligen inte vara i "narrativistiskt" spel. Där skall reglerna hellre vara av simpel karaktär, men med en väl uttänkt storymotor, och kan gärna innehålla "spelmoment" så länge de syftar till att utveckla storyn.

Mycket trevligt, även om jag tycker det är lite synd att den spelmässiga biten av rollspelandet måste framställas på ett så koboldigt sätt (jag antar att författaren inte gillar gaming-delen själv).

Det här är också lite märkligt, då han är utpräglad narrativist och ändå säger att N och G ligger närmast varandra i artikeln om N. Jag skulle dock tro att de former av gamism som du efterlyser är en del av hans definition av narrativismen, för att fokusera tydligare på skillnaderna story/spel/simulering.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det finns bara en sak att göra

Vi byter alla åsikter med varandra! Slumpmässigt, och sen försöker vi lista ut vem som fick trobergs och vem som fick mina.

:gremlaugh:

M.

Foggmock

Myrmidon
Så passande. Jag tänkte fråga om jag får undra om jag får göra en nyhet/artikel av min forumsdagbok i år istället för en tråd. Eftersom artikelsystemet är så tätt knutet till forumen får det ju i stort sett samma effekt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Även gamla ulvar har vassa tänder

Jag antar att din intrikanta plan är att banka oss så långt ner i dyngan att vi till sist reser oss upp och säger: Nämen såhär illa är det inte, se vad jag tänker göra för att visa min duktighet. Eller så är du bara sur.
Nä, jag ville bara säga "skit på er, bitches".

Jag skulle föredra att du lade mer energi på andra saker än rena gnällinlägg.
Skit på dig, bitch. :gremtongue:

/Vulf - intrikata planer är inte min melodi

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Pax för att få Bajsätarens åsikter! [NT]

NT = No Text (Ingen text)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Förtydligande

Nej, Krille är inte forumets störste mobbare om nu någon trodde att jag faktiskt tyckte det. Dock är han ibland något av en gnällspik och han är definitivt envis, men det är en annan historia. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Du är en gosig liten hundvalp sådetså [NT]

"Skit på dig, bitch. "

Jag som trodde man lärde sig fantasifullare okvädesord av att smäda värnpliktiga, men jag hade tydligen fel. :gremlaugh:

seinet

Swashbuckler
För min del är det OK, kör på det.

/Seinet Wintermute - Har precis lirat lite SWG

Johan K

Gammal & dryg
Nu har vi hållt på så länge att det känns som att vi har diskuterat klart. Vad finns kvar att dryfta?
Säg det...
Visst så har du ju en kalr poäng att mångt & mycket har disskuterats, stötts & blötts här fler en 1 gång.. Så på det sättet så kanseke vi är klara..
Det kanske inte finns så mycket mer att disskutera, mer än olika varianter på allt som har tagits upp här.. Så räddningen är kanske att nån som är ny här kommer in & ger oss en ny vinkel på vad som har disskuterats före...

Alla grisodlare; kom hit och sparka liv i oss som krälar runt i självgodhetens gyttja. Och som Grynet säger - "Ta ingen skit!". Vi är gamla tigrar, med mjukt tandkött och utslitna klor.
Absolut !!
Alltid trevligt om nån kunde skaka liv i oss gammla tigrar... :gremlaugh:

/ Johan K, lite lätt trött efter en dags oplanerat arbete..

Johan K

Gammal & dryg
Fråga kan man alltid göra ju !

Hur frågar man om sånt man är intresserad av när man knappt har någon erfarenhet?
Ingen fråga är för dum... Oavsett vilken erfarenhet man har. Så det är ju bara att kasta sig in & vara lite aktiv, så lär man nog få svar.

Nightowl

Champion
Re: Det finns bara en sak att göra

Vi byter alla åsikter med varandra! Slumpmässigt, och sen försöker vi lista ut vem som fick trobergs och vem som fick mina.
Jag behöver bara gå OT och förklara att jag skall bygga en pulsjet och be om råd så har jag figurerat ut vem som fick trobergs. Det blir svårare med dig, D&D-fanboys finns det ju fler av... Men man kan ju kolla om de gillar Warhammer, och få dem att uttrycka sig om Big Ä.

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nya tider, nya seder

Är det inte lite oschysst att välkomna vår nye chefredaktör med ett surt inlägg om att allting är skit? Låt oss istället ge honom en ordentlig chans och underlätta för honom istället för att vara så pessimistiska. Yassilus kommer att leda wrnu in i en ny guldålder. :zeppelinare:

DODswe4

Hero
Re: Nya tider, nya seder

Vad vitulv sa var väll inte klagomål på Yassilius, det var väll snarare så att han sa att han vill ha mer liv i forumet, mer nybörjare som frågar roliga saker uptäcker sånt som ni (vi???) inte tänk på att diskutera.

DODswe4

Hero
Man kan börja med att söka på det. Sen om det inte finns är det bara att fråga och hoppas nån orkar svara