Kom precis hem efter min fjärde resa till Japan. Några spridda tips och råd (som kanske förekommit i tidigare inlägg/trådar).
Språk
Förutsätt att ingen kan engelska. Japanerna är kassa på engelska. Det är inte ett jätteproblem, men var beredd på att du får peka, och prata på så dålig engelska du kan (bruten engelska är ett mycket bättre internationellt språk än grammatisk korrekt och väl uttalad engelska). Japanerna (så som servitriser, butiksbiträden, etc.) kommer att fortsätta prata japanska med dig även om du inte förstår. De gör det på rutin. Fortsätt bara prata bruten engelska och peka så kommer det att lösa sig. Alla vill väl. Du kan också ta fram Google Translate och skriva in vad du vill, och sedan visa dem skärmen. Men alltså det här är lugnt.
Google translate är bra om du behöver läsa en meny, skylt eller liknande. Det har en funktion där man kan fota och få översatt. Översättningarna blir ibland lite lustiga, men funkar mer än tillräckligt väl.
Mat
Jag tycker om att kasta mig in i okända situationer och se vad som händer, exempelvis som att hoppa in på en nästan full izakaya med ett gäng japanska berusade män och peka på en meny jag inte förstår, och sedan sitta där och äta typ grillad ändtarm och supa halva natten. Jag är inte säker på att du uppskattar samma sak. Om du känner att du behöver ett break från att försöka göra dig förstådd på en restaurang, och bara vill äta något i lugn och ro utan strul - gå till en av närbutikerna (de tre stora kedjorna är 7/11, Family Mart och Lawson). De har mackor, snacks, risbollar (onegiri) och allt möjligt att käka. Maten är orimligt jävla bra, bättre och billigare än vilken färdigmat som helst i Sverige (bättre än många svenska restauranger också, för den delen). Gör så här:
1. Ta en korg.
2. Plocka det du vill ha.
3. Gå fram till disken och ställ korgen på den.
4. Om du vill ha något varmt finns det här framme vid disken - peka på deras friterade kyckling i det varma skåpet bredvid dig. Visa sedan med fingrarna hur många du vill ha (för guds skull prova den friterade kycklingen).
5. Kassören kommer säga något på japanska - han/hon frågar om du vill ha en påse. Säg bara "yes, a bag please" - han fattar.
6. Om du har köpt alkohol kommer du få peka på en touchsscreen där du bekräftar att du är över 18.
7. På vissa butiker kommer du få peka på samma touch screen för att ange om du vill betala kontant eller med kort.
8. Betala med kort eller kontanter (kontanter läggs i en liten bricka på disken).
9. Butiksbiträdet packar allt åt dig i påsen och ger den plus eventuell växel och kvitto till dig.
10. Klart. Ta med hem till hotellrummet och ät i lugn och ro. Ät inte medan du går på gatan, det anses ofint.
Mask
Ha på dig mask. Inomhus måste man ha det, utomhus är det närapå hundraprocentig kutym. Du kan köpa masker i vilken närbutik som helst. På restaurang tar du av dig masken efter att du satt dig vid bordet. Ta på den om du behöver lämna bordet, för att t.ex. gå på toaletten.
Hitta
Google maps är helt oumbärligt. Alltså jag avskyr Google lika mycket som jag avskyr de andra techjättarna, men det går inte att överdriva nyttan av att ha appen när man ska hitta i Japan. Deras adressystem är helt efterblivet, och de har andra skriftspråk än oss, så skyltar är ofta meningslösa.
Google maps fungerar dessutom svinbra för lokaltrafiken (som är extremt välfungerande, men också omfattande). Med Google maps får du reda på vilken tunnelbaneingång du ska använda, vilken linje du ska ta, vilken plattform du ska stå på, var du ska byta, etc. Som sagt helt oumbärligt.