Minimoni
Homelander
Japan lär vara ett av världens säkraste länder då folk knappt är försiktiga alls med pengar. Min fru blev bestulen första gången i sitt liv när hon och jag besökte Stockholm tillsammans under hennes första resa till Sverige. Hon var inte glad över att man inte kunde gå med öppen väska genom gamla stan utan att någon norpade plånboken. Jag fick snabbt berätta att Sverige är inte Japan!Fyller på lite om matsnacket ovan.
Jag köpte rätt ofta mat (matlåda) i närbutikerna och de värmde den åt dig om du ville ta med till tex hotellrummet, kan vara smidigt om du vill slippa äta ute i butiker/restauranger. De ser ju oftast på kunden om den är asiatisk och erbjöd rätt ofta vanliga bestick om kunden ville ha det (jag försökte dock alltid med pinnar). Kan även vara värt att veta om du ser en matkedja typ mcdonalds i Japan så är det inte alltid de har samma meny som här hemma. Pommes finns inte alltid på menyn tex.
De har även mycket automater så är det bara en läsk eller vatten du vill ha så är det lätt att finna överallt ihop med allt möjligt annat i dessa automater. Automaterna kan vara rätt smidiga om du vill undvika kontakt med människor. Det kan även vara rätt olika prissättning i dessa automater då den som stod utanför hotellentren var rätt mycket dyrare än den som var ca 20m därifrån på andra sidan gatan så ska du handla ofta där kan det vara värt att spana in priserna på automaterna i närheten.
Och så förvaring av pengarna så hade jag haft dem på mig alternativ dela upp det och ha lite i handbagaget med. Är kanske inte så stor risk men skulle inchechade bagaget komma bort så vore det jobbigt att ha de flesta pengarna där. Av samma anledning brukar jag ha ett par sockar, underkläder och t-shirt med i handbagaget.
Känns även som risken är väldigt låg att bli rånad i Japan så kände inte att det fanns något jättestort behov av att gömma pengar där. Som jag förstått det så går inte ens Jakuza på turister (om det inte är turisten som startar något). Är inget problem att ta med pengarna på flyget (iaf inte de mängder normala turister far runt med).
Min vän tappade 1000 000 yen i 10 000 yen sedlar utanför Disneyland-Tokyo och folk sprang för att plocka upp sedlarna innan de blåste bort då det var en väldigt blåsig dag. Han fick tillbaka varenda sedel, tror inte det hade hänt på så många andra platser i världen. Med detta så menar jag inte att Japan är fritt från rövhattar och kriminella, men ren gatubrottslighet är precis som du säger ytterst ovanligt.