Tidigare trådar: Del 1, del 2, del 3.
Det är nu tre veckor kvar tills jag ska resa till Japan. De här trådarna är rätt bra för mina nerver, så här kommer en till.
Flygplatsen.
Jag har besökt Arlanda och orienterat mig lite i Sky City och Terminal 5 (som, enligt min biljett, är den terminal mitt flyg åker från). När jag var där var det väldigt tomt på skyltar om Emirates, som ju är det bolag jag ska resa med, men det kanske helt enkelt inte var så många Emirates-flighter den dagen tänker jag.
Jag har försökt skapa mig en procedur att följa. Jag har några frågor om olika steg, och uppskttar i allmänhet alla svar som kan ge mig mer detaljerade instruktioner. Bild- och videostöd uppskattas extra.
Så det är min plan just nu, så som jag lyckats pussla ihop den. Ju mer av den ni kan bekräfta desto bättre, och ju fler detaljer kring de olika stegen ni kan fylla i, inklusive goda råd, är välkommet. Och som sagt, bildstöd är extra nice.
Nu blev det här ganska långt, så jag postar trådstarten här och skriver om packning i mitt första svar i tråden istället.
Det är nu tre veckor kvar tills jag ska resa till Japan. De här trådarna är rätt bra för mina nerver, så här kommer en till.
Flygplatsen.
Jag har besökt Arlanda och orienterat mig lite i Sky City och Terminal 5 (som, enligt min biljett, är den terminal mitt flyg åker från). När jag var där var det väldigt tomt på skyltar om Emirates, som ju är det bolag jag ska resa med, men det kanske helt enkelt inte var så många Emirates-flighter den dagen tänker jag.
Jag har försökt skapa mig en procedur att följa. Jag har några frågor om olika steg, och uppskttar i allmänhet alla svar som kan ge mig mer detaljerade instruktioner. Bild- och videostöd uppskattas extra.
- Incheckning av mig själv och av mitt bagage.
- Steg 1: Som jag förstår det så ska jag kunna checka in mig själv via Emirates onlinetjänst 48 timmar innan flyget går. Det planerar jag att göra.
- Enligt biljetten är min avresetid 14:30. Vad jag förstått bör jag vara på plats tre timmar innan, alltså 11:30. Eller enligt incheckningsinstruktionerna för Emirates, 3.5 timmar, alltså 11:00. Jag planerar att vara där minst ytterligare någon timme tidigare, för att minska risken att fastna i SL någonstans mellan Nynäshamn och Arlanda. Jag kliver hellre upp tidigt och väntar några timmar, än riskerar att komma det allra minsta sent. Det var annars väldigt smidigt att bara ta pendeln, tyckte jag.
- När jag checkat in mig får jag ett boarding-pass som jag ser till att ha både i mobilen och utskrivet i minst ett, antagligen flera exemplar.
- Steg 2: Väl på plats ska jag först checka in mitt bagage. Då behöver jag hitta var jag gör det. Enligt Arlandas hemsidaska jag kunna hitta en "incheckningsautomat i avgångshallen", där jag ska kunna mata in relevant information och i utbyte få bagagetaggar att fästa på min resväska.
- När jag var på Arlanda undersökte jag de där incheckningsautomaterna, men såg inte Emirates bland bolagen man kunde peka på. Det verkade också stå lite olika bolag på olika maskiner i olika delar av Terminal 5, så jag undrar om jag kanske bara tittade på fel ställe.
- Enligt Arlandas sida om olika flygbolag så står det under Emirates "checka in vid disk". Jag antar att "diskarna" är de där som det fanns jättemånga av till vänster när man kommer in på terminalen, och som hade en massa genomskinliga plastlabyrinter framför sig. Vid flera av dem såg jag olika bolags logotyper; dock återigen inte Emirates. På samma Arlanda-sida står det "öppnar 3.5h innan avgång".
- När bagaget har checkats in och fått bagagetagg så ska det avlämnas "vid disk för bagdrop". Är det samma disk som nämns ovan? Eller en separat "bagdrop-disk"? hur hittar jag den?
- Säkerhetskontroll
- När bagaget är ur mina händer är det, vad jag förstår, dags för säkerhetskontroll. Enligt Emirates' instruktioner bör denna gås igenom som senast 60 minuter innan avresa, dvs 13:30 i mitt fall.
- Jag antar att anledningen till att man rekommenderas dyka upp 3 timmar innan är att det kan ta 2 timmar att få checka in sitt bagage?
- På Terminal 5 finns det alltså säkerhetskontroller i vardera ände av terminalen, och det spelar ingen roll vilken man väljer?
- Och det är bortom säkerhetskontrollen som själva gatearna är?
- Jag ställer mig i kö till säkerhetskontrollen. Jag har mitt boarding-pass nära till hands. Pass också, antar jag?
- När jag kommer fram till där liksom långa rullband börjar, så lägger jag upp mina saker där. I plastbackar, som finns på plats.
- Jag planerar inte att medföra några vätskor eller krämer eller liknande.
- Låda 1: Jag kommer att ha med mig en del elektronik, som jag packar högst upp i handbagage-väskan, eventuellt i egen liten påse/väska för att enkelt kunna ta ut.
- Elektronik läggs i plastback.
- Laptop, Nintendo Switch. Eltandborste?
- Låda 2: Ytterkläder, bälte, annat lite större av metall. Nycklar, plånbok?
- Lådor och handbagage-väska åker rullband.
- När det är min tur går jag igenom mentalldetektorn och lådorna och min handbagage-väska röntgas.
- När bagaget är ur mina händer är det, vad jag förstår, dags för säkerhetskontroll. Enligt Emirates' instruktioner bör denna gås igenom som senast 60 minuter innan avresa, dvs 13:30 i mitt fall.
- Gate och flygplan
- Eftersom jag inte kunnat scouta området bortom säkerhetskontrollen så gör jag först det, och skapar mig en bild av var olika gates finns.
- När jag vet vilken gate jag ska till så ser jag till att jag vet var den finns.
- 45 minuter innan det är dags att flyga så öppnar gaten. Jag går dit, redo att visa… pass? boarding pass? Annat?
- Jag utgår från att vi är flera som ska ombord, så förhoppningsvis finns det en ström att följa.
- Jag tror inte att jag vet var jag ska sitta ännu. Informationen verkar inte finnas på biljetten, och det står i Emirates checkin-info att jag i samband med min oline checkin också väljer säte. Så jag antar att när jag väl kommer till planet så har jag mer kunskap om både vilket säte jag ska sitta i och var i planet det sätet är.
- Själva flygandet… tar vi nästa tråd, typ. Då kan ni ge mig alla bra råd om hur man beter sig ombord på flygplan.
Så det är min plan just nu, så som jag lyckats pussla ihop den. Ju mer av den ni kan bekräfta desto bättre, och ju fler detaljer kring de olika stegen ni kan fylla i, inklusive goda råd, är välkommet. Och som sagt, bildstöd är extra nice.
Nu blev det här ganska långt, så jag postar trådstarten här och skriver om packning i mitt första svar i tråden istället.
Last edited: