Idag kom i varje fall väskan
@Vitulv tipsade om, så nu har jag en sån.
Jag har kollat lite kring mediciner.
- Den här sidan på Arlandas hemsida säger "Du får i ditt handbagage ta med dig så mycket receptbelagd medicin som du behöver under din bortavaro."
- Den här sidan säger om att ta med sig medicin in i Japan att "A copy of the prescription and a doctor’s note of explanation should accompany the medication when brought with you to Japan. Medication should be stored in the original bottle – do not store in an unmarked container or bottle labeled for a separate medication."
- Även till exempel den här TUI-sidan pratar om läkarintyg.
Jag tror att det är den där senare grejen som jag fått "transportera i originalförpackning" från.
Jag kollade på Apotea som
@NisseJ nämnde och de ger mig egentligen bara samma PDF:er som jag kunde få från 1177/Läkemedelskollen. Bara "Aktuella recept" som inte innehåller alla läkemedel jag har, och "Uthämtade mediciner" som är flera sidor av alla mediciner jag hämtat ut senaste året eller så.
I morgon ska jag försöka höra av mig till min vårdcentral och se om jag kan be dem om ett läkarintyg på engelska. Min generella sociala ångest säger mig att de kommer att tycka att jag är jättejobbig, men å andra sidan tror jag att de redan tycker det och då är det väl lika bra att köra på.
Min plan är alltså:
- Plan A: Få fram läkarintyg och utskrivna kopior av recepten för de mediciner som redan är uttagna.
- Plan B: Skriva ut, tänker jag, båda de där PDF:erna och hoppas på det bästa.
Vad är det värsta som kan hända? Jag får inte med mig mina mediciner. Jag går runt i Japan några dagar med högt blodtryck, hög puls och obra men inte livshotande blodsockervärden. Obehagligt, absolut. Men jag dör inte.
(Detta är min försvarsmekanism: "Vad är det värsta som kan hända", och sedan se om det är något jag faktiskt kan överleva och stå ut med. Oftast är det ju det.)
Jag önskar nu att jag lite tidigare insett att det vore bra med dokument från läkare; nu är det ju nästan ingen tid kvar. Vi får väl se. Än finns tid för hela den här resan att bli en katastrof =)