Hörni, reglerna för vätskor, om jag läser rätt är de väl bara för handbagaget va?
Korrekt, så länge som det inte är typ nitroglycerin (såvide det inte är medicinvarianten, den har jag aldrig haft problem med) eller kvicksilver eller någon annan otillåten substans.
Så om jag har hår-slem jag gärna vill ha med mig men som inte direkt är livsnödvändigt så bör jag helt enkelt kunna packa ner det i mitt incheckade bagage, tillsammans med typ min föredragna tandkräm och annan vätska eller kräm jag mest behöver när jag kommer fram?
Japp. Ha det in en plastpåse, och helst i flaskor med skruvkork, så minskar du risken för att få en hel flaska schampoo i kläderna.
Kan man fylla på dem ytterligare under själva flygresan? Elle rja, det kanske är en fråga som passar bättre i nästa tråd, där jag ställer fler "dumma" frågor om just själva resan och det här med att vara på flygplan…
Alltså, teoretiskt sett kan du fylla dem på flygplanstoaletten, men jag skulle inte dricka någonting som kommer från en flygplanstoaletts tvättställ. Bättre att fylla på flygplatserna.
När du kommer fram så hinner du gott och väl både gå på toalett och fylla flaska medan du väntar på bagaget. Likaså, ingen panik att komma av planet (såvida det inte brinner, då bör du iaktta skyndsamhet), först av betyder bara "behöver vänta längst på bagaget".
Min fru (som är stor japanvän OCH orimligt intresserad av munskydd) rekommenderar:
engångsskydd (ty det tycks vara det vanliga, baserat på ett gäng bildgooglingar på japaneri gatumiljö) och då av typen ffp2 eller iir (baserat på dess respektive förmåga att faktiskt fånga smitta). Går att hitta på exempelvis apotea.se i lite olika modeller.
(om någon har bättre uppdaterad information från Japansk maskkultur och/eller medicinska rekommendationer får ni såklart rätta mig här).
direktlänk
https://www.apotea.se/care-munskydd-typ-iir-svart-50-pack
Japp.
Min fru är sjuksköterska med bakgrund på infektionskliniken. Så här säger hon:
* Engångsskydd och rätt typ.
* Ta på dem utan att röra annat än öronsnörena och näsklämman med fingrarna.
* Max 20 minuter, sedan skyddar de inte längre, utan blir bara en "virussvamp" framför ansiktet.
* Ta av dem utan att röra annat än öronsnörena med fingrarna.
* Återanvänd inte.
Återanvändbara skydd är bara för syns skull, och gör ingen nytta. De kan till och med öka risken genom att samla virus och öka exponeringsgraden.
Har ingen koll på vad flygbolagen kräver nu, men det jag flugit på sistone har inte krävt. Det har dock inte varit Emirates. Kolla deras web.
Handsprit kan vara bra för att undvika turistmage. Japan är ett renligt land, men det är fortfarande andra baciller än vad din kropp är van vid, så ta det försiktigt.
Jag emottar tacksamt tips om lämpliga väskor.
(snip)
I dunno. Alla tips och rekommendationer välkomna. Och som tidigare: Direkta produktlänkar är bäst =)
Har ingen produktlänk till min, eftersom den är 25 år gammal Samsonite och inte finns i sortimentet längre. Men, så här tänker jag:
* Kolla att den rymmer din laptop.
* Kolla att den har vaddering runtom och hårt vid skärmen.
* Gå på en som har "handbagages-max mått". Väskhandlaren har koll på det.
* Axelrem eller ryggsäck. Gå på det du gillar bäst, men du behöver endera, för du kommer att dra runt på den en hel del.
Samsonite är bra, riktigt bra. Min har verkligen fått arbeta under 25 år, har rest över halva världen, och det syns knappt på den. De är lite dyrare, men en billig tygväska för en tredjedel av pengarna skyddar inte dina grejor och håller kanske 5 resor.
Ett annat tips när det gäller handbagage:
Man kan förvara det i luckorna i taket. Det är dumt. Bättre att ha det under sätet framför. Varför? Dels kan inte stjäla ditt stuff utan att du ser det, dels kommer du åt ditt stuff utan att det ska kännas som "först ror jag över med geten"-pusslet med andra passagerare.