Om jag inte missminner mig så är det alltid anvisat att incheckat bagage ska vara olåst, så security vid behov kan kolla det. De lär bryta upp det vid behov. Låsen är för att användas när man reser med buss, är på hotellet, e.d.
Jag låser alltid bagaget, och om koden är ändrad till "öppenkoden" när jag får tillbaka det så säger jag till om det i tullen. "Ursäkta, jag misstänker att någon manipulerat mitt bagage, då det blivit öppnat sedan jag lämnade det. Skulle ni kunna kolla det?".
Jag tänker inte ta skit för om någon lagt knark i mitt bagage.
Alltså, jag förstår resonemanget om varför man borde kunna köpa med sig vatten. Men jag är en otroligt fyrkantig människa, där det enda som i princip kan trumfa en så tydlig skrivelse som de har på hemsidan är att någon har en specifik upplevelse med det bolaget som motsäger den.
Jag säger inte att du har fel eller att du ljuger eller så. Jag är bara en oerhört feg människa som hellre har det obekvämt än står ut med situationer där jag gjort fel. Och ja, jag vet att jag har en vecka framför mig av att göra fel, men jag behöver inte börja på förhand =)
Du har säkert rätt. Men min tendens är att hellre vara försiktig. Om det är begripligt.
Låt mig säga så här: typ 5-10% av passagerarna får stå och hälla ut vätskor i säkerhetskontrollen. Det är inte som om de släpar ut dig bakom byggnaden och skjuter dig (det gör de med folk som applåderar när planet landar, eller borde åtminstone det
), det är en sån där rutingrej, inget drama. Inte ens i UAE. Du tar ingen risk med att chansa, förutom din investering i en taxfree-vattenflaska.
Edit: Låt mig formulera det så här: Flygresande är inte ett minfält designat för att ställa till så mycket strul som möjligt för resenärerna. Tvärtom, det finns instruktioner och stöd hela vägen, och man kan alltid fråga. De vet att de flesta resenärer är som yra höns, och de gör allt de kan för att underlätta en okomplicerad och smidig resa. Är det något som blir problem, fråga första bästa personal, på flyget eller på flygplatsen. Är det ingen personal i närheten, bara fråga någon som ser ut som en van resenär (slitet bagage och avslappnad attityd).