Nu när jag läste Note 2 lite mer nogrannt så står det ju faktiskt där att det är företaget som tänkt bjuda in mig som ska registrera grejer till systemet. Och att certifikatet sedan utfärdas som officiellt brev av myndigheterna.När jag läser VISA FAQ:en som du länkade till så tolkar jag det som att det behövs två saker (förutom själva visumansökan):
- (enligt note 2): Information inskickat till ERFS-systemet, vilket borde ge dig ett "certificate of completion of registration"
- Som du och andra är inne på: länka den sidan till din kontakt i Japan som bjuder in dig och be honom/henne att hjälpa dig.
- (enligt note 1): Ett "certificate of eglibility". Det är lite luddigt, för texten i "note 2" antyder att det kanske räcker med att skicka in saker till ERFS? Men, hade det varit jag så hade jag bett min japanska kontakt om ett "certificate of eglibility" också, för säkerhets skull.
- Länkarna från "visa_faq_2022.pdf" tar dig vidare till information om exakt hur det går till, bland annat genom detta fina flödesschema.
Jag antar att det är därför som det (kanske) räknas som typ motsvarande ett CoE? Om jag kollar svaret på Q7 så känns det åtminstone där ganska tydligt som att jag inte borde behöva ett CoE… Men jag tänker att min japanske kontakt lär ha bättre möjligheter överlag att kolla upp saker med de japanska myndigheterna etc.
(Nej, jag har inte mailat honom ännu, ska göra det idag eller imorgon)