Ninjanalys!
"Men vilket system är bäst för ninjor? Det som har horder av detaljer eller det som är... bare bones, så att säga?
Alltså: kampkonst, vilket sätt är bäst?"
Jag skulle föredra ett system med flexibilitet: å ena sidan så ska man kunna fläska på med detaljer, å andra sidan ska man också kunna låta bli.
Samtidigt så ska man inte glömma bort att majoriteten av kampkonstsystem faktiskt suger getballe. De är skrivna av skrivbordskrigare som har sett för mycket på Chuck Norris och Jean-Claude Van Damme, med alldeles för insnöade rollspelsskaparparadigmer, vilket i allmänhet brukar resultera i ännu en nivå av poängoptimering och sifferskyfflande - det som du sammanfattar med "manövrar, kombos och specialattacker".
Vad som behövs är ett system som framhäver det "stridskonstiga" hos ninjor, och det tror jag är ungefär följande:
<ul type="square">[*]Spelighet: det är oftast ninjans list som avgör hur bra denne sparkar rumpa. Att bara hugga vilt omkring sig kan vem som helst, men det gäller att hugga vid rätt tillfälle på rätt sätt. Därför behövs en spelig metod att hantera ninjor.
[*]Avancemang: visst finns det coola specialtekniker, men oftast handlar det om att lära sig fler. Det handlar inte så mycket om att skaffa nya coola sätt att slå ihjäl motståndaren på, som att skaffa nya coola sätt att visa hur bra man är. Dessutom måste man ha en sensei som säger coola österländska visheter.
[*]Hordröj: en viktig del av ninjatekniken är röjandet av miljoooooner fiender. Oavsett om det är andra ninjor eller samurajer så kommer fienderna sällan en och en. Systemet måste därför klara av horder med fiender.
[*]Dueller: varje ninjafilm värd namnet slutar med en mäktig duell ninja mot ninja. Alltså måste systemet klara av coola detaljistiska dueller.[/list]
...och jag kan inte komma på så många spel som har dessa egenskaper. I de flesta fall där man har en massa coola tekniker så gör man dem i början, och sen så är det en färdighet som man blir bättre i, men själva färdigheten utvecklas inte. Sen lider de flesta system av avsaknad av spelighet. Spelaren behövs liksom inte. Dessutom är det rätt hårigt att hantera miljoner fiender lika coolt som enskilda motståndare.
De två system som jag kan komma på och har erfarenhet av och som klarar av dessa punkter är gamla Fuzion-Usagi (inte det nya) och Feng Shui.
Gamla Fuzion-Usagi Yojimbo har spelighet med taktikkort, ett kul avancemangsystem, och tack vare taktikkorten så kan det hantera dueller riktigt bra. Dessutom finns en tilläggsregel för horder, så även det funkar. (Det nya Usagi missar speligheten och avancemanget.)
Feng Shui har spelighet genom direkt spelarinflytande över ståryn och ett avancemangsystem med fu schticks. Samma fu schticks gör dueller riktigt balla, och mook-reglerna gör att hordröj funkar utmärkt.
I den egna produktionen så passar nog Skymningshem: Andra Imperiet bäst, speciellt med tillägget Mortal Kombo. Speligheten kommer från taktikkorten och avancemanget från Mortal Kombo, med specialtekniker och allt. Taktikkorten fungerar ypperligt för både horder med fiender och rafflande dueller.