Nekromanti Je suis un ninja!

Storuggla

Champion
Okej, rollpersonerna är ninjor! Raaah!

Men vilket system är bäst för ninjor? Det som har horder av detaljer eller det som är... bare bones, så att säga?

Alltså: kampkonst, vilket sätt är bäst? Att å ena sidan sitta med exakt manövrar, kombos och specialattacker eller å andra sidan sitta med ett värde i "Fajtas som en ninja: +7" och bara hitta på olika stilar varteftersom?

Har jag sett på för mycket Iron Chef?

Storuggla, dagens ingrediens är… broccoli!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag är ju lite såndär anime/manga-fjant så jag skulle väl helst köra med nåt lättvikigt (Fuzion/d6 eller så...) och se att spelarna tar för sig utav bara den ("...but that was not my TRUE strenght!"). Typ.

Fast visst vore det kul med olika manövrer och så... Blood & Fists till d20 Modern har mer den varianten men på klassiskt d20-manér blir det ju så att det utkristalliserar sig nån manöver som man vinner på att köra hela tiden typ (träng in jäkeln i hörnet och kör Chun Lis Lightning Kick!). Häju trist asså. Så! Lättvikt och mycket fluff för mig.

Hellzon

Långsamma Vargen
Får jag äntligen pusha för Wushu? Najs. Iaf, det är relativt lättviktigt, och borde fungera bra för settingen. (Karaktärerna kan pwna hur mycket de vill, tärningsslagen bestämmer ändå bara hur mycket deras pwnande för dem närmare målet.)

/Hellzon - har ett nytt crinos

Gordeg

Hero
Någon gång för länge sedan var den nån här på rollspel.nu som föreslog Rolemaster för ninjaspel. Vissa grejor passar bra, som krigarmunkens specialfärdigheter och anfall bakifrån, men systemet är ju inte det mest användarvänliga.

En annan möjlighet är ett av mina favvospel, Earthdawn. Det finns massor av färdigheter som ger orealistiska förmågor, som att hoppa galet högt och långt, motstå gift, spela död, smyga, anfalla bakifrån, anfalla uppifrån osv.

Oavsett vilket av dessa båda system man vill använda måsta man modda för att få ett eller flera ninjayrken.

Gordeg

Duddmannen

Hero
Mer uppenbart

Varför inte något av de fantastiska spelen Hong Kong Action Theatre eller Swords of the Middle Kingdom. Båda använder sig av samma cinematiska action, fast det första är mer av ett meta-spel, man rollspelar skådespelare som spelar in actionrullar.

Det finns stunts, martial arts så det sjunger om det och wire-fu.

Ett annat skönt spel är ju Palladium-världens mer speciella sidoböcker som Ninjas & Superspies eller Mystic China där man till exempel kan spela rollen som Reformed Demon!

Krille

Super Moderator
Ninjanalys!

"Men vilket system är bäst för ninjor? Det som har horder av detaljer eller det som är... bare bones, så att säga?

Alltså: kampkonst, vilket sätt är bäst?"

Jag skulle föredra ett system med flexibilitet: å ena sidan så ska man kunna fläska på med detaljer, å andra sidan ska man också kunna låta bli.

Samtidigt så ska man inte glömma bort att majoriteten av kampkonstsystem faktiskt suger getballe. De är skrivna av skrivbordskrigare som har sett för mycket på Chuck Norris och Jean-Claude Van Damme, med alldeles för insnöade rollspelsskaparparadigmer, vilket i allmänhet brukar resultera i ännu en nivå av poängoptimering och sifferskyfflande - det som du sammanfattar med "manövrar, kombos och specialattacker".

Vad som behövs är ett system som framhäver det "stridskonstiga" hos ninjor, och det tror jag är ungefär följande:

<ul type="square">[*]Spelighet: det är oftast ninjans list som avgör hur bra denne sparkar rumpa. Att bara hugga vilt omkring sig kan vem som helst, men det gäller att hugga vid rätt tillfälle på rätt sätt. Därför behövs en spelig metod att hantera ninjor.
[*]Avancemang: visst finns det coola specialtekniker, men oftast handlar det om att lära sig fler. Det handlar inte så mycket om att skaffa nya coola sätt att slå ihjäl motståndaren på, som att skaffa nya coola sätt att visa hur bra man är. Dessutom måste man ha en sensei som säger coola österländska visheter.
[*]Hordröj: en viktig del av ninjatekniken är röjandet av miljoooooner fiender. Oavsett om det är andra ninjor eller samurajer så kommer fienderna sällan en och en. Systemet måste därför klara av horder med fiender.
[*]Dueller: varje ninjafilm värd namnet slutar med en mäktig duell ninja mot ninja. Alltså måste systemet klara av coola detaljistiska dueller.[/list]

...och jag kan inte komma på så många spel som har dessa egenskaper. I de flesta fall där man har en massa coola tekniker så gör man dem i början, och sen så är det en färdighet som man blir bättre i, men själva färdigheten utvecklas inte. Sen lider de flesta system av avsaknad av spelighet. Spelaren behövs liksom inte. Dessutom är det rätt hårigt att hantera miljoner fiender lika coolt som enskilda motståndare.

De två system som jag kan komma på och har erfarenhet av och som klarar av dessa punkter är gamla Fuzion-Usagi (inte det nya) och Feng Shui.

Gamla Fuzion-Usagi Yojimbo har spelighet med taktikkort, ett kul avancemangsystem, och tack vare taktikkorten så kan det hantera dueller riktigt bra. Dessutom finns en tilläggsregel för horder, så även det funkar. (Det nya Usagi missar speligheten och avancemanget.)

Feng Shui har spelighet genom direkt spelarinflytande över ståryn och ett avancemangsystem med fu schticks. Samma fu schticks gör dueller riktigt balla, och mook-reglerna gör att hordröj funkar utmärkt.

I den egna produktionen så passar nog Skymningshem: Andra Imperiet bäst, speciellt med tillägget Mortal Kombo. Speligheten kommer från taktikkorten och avancemanget från Mortal Kombo, med specialtekniker och allt. Taktikkorten fungerar ypperligt för både horder med fiender och rafflande dueller.

Organ

Out of time, out of mind
Jag skulle köra D20. Jag känner dock till din aversion för systemet, men även din inställning till True20, så det kanske är vägen att gå. Poängen med mitt inlägg är hursomhelst att jag skulle ta ett levelbaserat system för att det är ett enkelt sätt att få ninjorna att sparka rumpa (genom att de är höglevlade då asså).

Har jag sett på för mycket Iron Chef?
Jag förstår inte alls kopplingen Iron Chef och ninjor (jag har aldrig sett programmet) men svaret är troligtvis "ja".

/Anders

Hartland

Warrior
Död före vanheder

... alltså Mishima tilläget till Mutant Cronicles då. Modulens regler för ki-krafter och kampsportsskolor skulle passa in utmärkt i vilken överdriven ninjafilms som helst, även om settingen i grunder är futuristisk. Vill du hoppa högt? Inga problem. Vill du köra 1000-fists-of-über-death? Tja, nära nog i alla fall. Undvika kulor? Inga problem.
Och jag säger bara det, är man shadow walker så är man, framtids ninja supreem liksom.

/Hartland - leker inte ninja vanligtvis utan samurai...

(med reservation för att jag bara läser MC för att settingen är cool och faktiskt inte är så insat i hur spelmekaniken egentligen fungerar)

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle nog vilja ha någon form av brp-klon & t. ex ha färdigheten: "Slåss som en tuff ninja". Så slipper man ha femtielva olika färdigheter för att just kunna slåss som en tuff ninja. Allt för enkelhetens skull !

Storuggla

Champion
Re: Ninjanalys!

"Vad som behövs är ett system som framhäver det "stridskonstiga" hos ninjor, och det tror jag är ungefär följande:"

Intressant tankegång.

"...och jag kan inte komma på så många spel som har dessa egenskaper."

Argh!

"Gamla Fuzion-Usagi Yojimbo har spelighet med taktikkort, ett kul avancemangsystem, och tack vare taktikkorten så kan det hantera dueller riktigt bra. Dessutom finns en tilläggsregel för horder, så även det funkar. (Det nya Usagi missar speligheten och avancemanget.)"

Humm. Det vore kanske en idé.

"I den egna produktionen så passar nog Skymningshem: Andra Imperiet bäst, speciellt med tillägget Mortal Kombo."

Det är också en möglighet antar jag. Någon gång ska man väl nyttja det spelet också!

Är det någon stilskillnad mellan olika sorters ninjor tro? Vi har ju dels de svartklädda supersoldaterna på vita duken, Usagi's ränksmidande katter och dr_graevlings hånglande ninjor?

Storuggla, alla ska med?

Storuggla

Champion
"Jag skulle köra D20. Jag känner dock till din aversion för systemet, men även din inställning till True20, så det kanske är vägen att gå. Poängen med mitt inlägg är hursomhelst att jag skulle ta ett levelbaserat system för att det är ett enkelt sätt att få ninjorna att sparka rumpa (genom att de är höglevlade då asså)."

Spycraft2.0 hävdar att det kan hantera kungfu-rullar. Så nijor vore väl inte så helt fel.

Storuggla, polisonghämnden

Duddmannen

Hero
Jag skulle nog vilja ha någon form av brp-klon & t. ex ha färdigheten: "Slåss som en tuff ninja". Så slipper man ha femtielva olika färdigheter för att just kunna slåss som en tuff ninja.
Just därför är Hong Kong Action Theatre så bra - man har grundegenskapen Skill som visar hur bra man är. På i princip allt. :gremlaugh:

Storuggla

Champion
Re: Mer uppenbart

"Varför inte något av de fantastiska spelen Hong Kong Action Theatre eller Swords of the Middle Kingdom. Båda använder sig av samma cinematiska action, fast det första är mer av ett meta-spel, man rollspelar skådespelare som spelar in actionrullar."

Du är medveten om att det är vi två i hela jävla landet som köpte just de spelen? :gremgrin:

Storuggla, bad dubbing

Rising

Vila i frid
Tja, jag är ju monkey; men jag är så präglad av Tigerns Väg att jag tycker the true ninja definieras av deras förmåga att reagera på motståndarnas grejer. Liksom; i en bok möter man en kille från Röda Skorpionerna som slåss med en kedja i vars ena ände det hänger en ring, och i vars andra ände det finns en svärdsegg. När man möter honom så langar han först fram ringen mot en, och man får valet "försöker du fånga ringen, för att dra ut vapnet från ninjans händer?" men gör man det så går man i en fälla, för ringens insida är slipad rakbladsvass. Bättre att bara undvika, för då tvingas ninjan skydda sig genom att kasta fram svärdseggen mot en. Den låter farlig, men är man allan så tar man tag i denna, för det är exakt vad motståndaren inte väntar sig, och då kan man slita vapnet ur motståndarens händer.

Det är just sånt som ninja borde handla om; att vara lyhörd, ta reda på info, ana fällan bakom fällan (det har jag lärt mig från Naruto), och sedan utnyttja det man iaktagit i olika typer av reaktionsfrågor (för ninjor har överlägsen reaktionsförmåga, så de kan reagera på allt).

Jag skulle alltså inte använda något särskilt system med ninjaregler. De fungerar bara för karatekillar (sådana som agerar) inte för ninjor (som reagerar).

Det är alltså en äventyrsfråga, inte en systemfråga.

Erik_N

Warrior

Jag har en kopia av HKAT...och wuxia supplementet Blue Dragon, White Tiger...

Så vi var väl tre som köpte det, då...

Storuggla

Champion

"Jag har en kopia av HKAT...och wuxia supplementet Blue Dragon, White Tiger..."

Du snackar ju om Guardians of Orders utgåv. Den suger. Riktiga karlar har Event Horizon Productions utgåvor! De är bättre! De har regler som faktiskt är menade för settingen och inte ett misshandlat tri-stat :gremsmile:

Storuggla, sådeså!

Storuggla

Champion

"Men jag gillar ju tri-stat..."

Köp dig detta då! Det är den senaste och finaste inkarnationen av tristat. Och settingen rockar sylta.

Storuggla, ahoggya!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ninjanyfiken

"De två system som jag kan komma på och har erfarenhet av och som klarar av dessa punkter är gamla Fuzion-Usagi (inte det nya) och Feng Shui."

Vad är det för skillnad mellan de olika versionerna av Usagi som gör att den tidigare versionen fungerar bättre?

Storuggla

Champion
Re: Ninjanyfiken

"Vad är det för skillnad mellan de olika versionerna av Usagi som gör att den tidigare versionen fungerar bättre?"

Utan att ha läst den nya: inga taktikkort utan helt vanlig strid (you go - i go) och ett gammalt mossigt erfarenhetssystem. Så... de tog allt innovativt och ballt med Usagi och... tog bort det. Med reservation för att jag inte läst det.

Storuggla, alfapetalfahane