Nekromanti Julklappstipstråden

Genesis

Ni dés ni maître
För alla som hatar att köpa julklappar lika mycket som jag kommer här julklappstipstråden. Berätta om era tips, om de julklappar ni hittat och ni är nöjda med och be om tips till julklappar till svåra personer.

Själv har jag inte handlat ett djävla någe. Tänkte handla julklappar online i år, för att spara en massa besvär, och då börjar det bli dags att handla. Någon som har hittat en bra sida att titta på?

Genesis

Ni dés ni maître
Och nu när jag letat litet så har jag hittat den perfekta sidan för att handla julklappar. Kolla in Bluebox.se. Massor av roliga grejer som ingen behöver. Precis den typen av saker som blir bra julklappar!

Christoffer

It's all pig.
Julklappar till pappor är alltid svårast, speciellt när dom inte önskar sig något. Någonstans blir man rätt less på att köpa presentpaket med deo och duschcreme om och om igen, och när dom har alla sorters verktyg och verktygsbälten, vad finns då kvar?!

Mitt säkraste kort annars brukar vara adlibris, böcker åt hela släkten.

Men, jag ska inte gnälla, den enda julklappen som är kvar är faktiskt till min sambo, men där står faktiskt inte idéerna och köar, utan det känns snarare utplockat och tomt.

Men, mitt hetaste julklappstips är färgat toapapper. Nått som alla, förr eller senare, använder!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag köpte Hasse & Tage-DVD:er till min far i fjol. Det var uppskattat.

Hunk

Hero
Pepparkvarn

I många svenska hem är pepparkvarnarna antingen undermåliga eller icke-existerande. I sådana fall är en ny, fräsch pepparkvarn den perfekta presenten. Tänk bara på att mottagaren bara blir glad om det är en Peugeot (stavar jag rätt nu?) med en prislapp på minst 600 spänn.

Foggmock

Myrmidon
Re: Pepparkvarn

Detta köpte jag till far med fru förra julen, de är gravt uppskattade. Santa Maria engångs-pepparkvarnar bleknar i jämförelse.

Seconded, helt enkelt.

G

Guest

Guest

Upplevelsepresenter/julklappar är alltid bättre än prylar. Speciellt om det är äldre/föräldrar man ska köpa något till. De har ju redan typ allt.

Resor, Spa helger, teaterbiljetter osv. Sådant brukar jag ge bort. Brukar uppskattas...

Tips.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Även en politruk som jag känner sig djupt borgerlig vid begrundandet av det faktum att man äger matchande salt- och pepparkvarnar.

Christoffer

It's all pig.
Snart sextio, läser inte speciellt mycket och film blir oftast det som är på tv innan det är dags att sova. Så det är inte helt lätt där. Men i år är det löst, blev något tjusigt duschcreme och deo-paket plus lite hemmajox som han får dela med mor.

Christoffer

It's all pig.
Ah, faktiskt riktigt bra! Nu har vi redan hunnit med att köpa gamla vanliga luktagottprodukter åt honom, men hasse och tage hade nog fungerat riktigt bra!

Anders Åstrand

Swordsman
Jag har köpt Fawlty Towers-boxen till min far.

Hasse och Tage-DVD:er var ett bra tips dock, hoppas jag kommer ihåg det nästa år. :gremsmile:

Eksem

Champion

Så olika man kan vara. Sådant där går min familj runt och skojar om. "Ja, vi tänkte ju att det är ju populärt att skänka bort upplevelser nuförtiden, så här får du en SPA-helg, hahaha".

Teaterbiljetter undantaget, förstås.

Legion

Warrior
Pappor älskar whiskey. Det måste vara sant, för jag är en pappa, och jag älskar whiskey.
Så, en riktigt bra single malt från Islay är mitt tips.

Storuggla

Champion
En ny bastustäva och skopa. Hans gamla börjar bli lite sunkig och vilken farsa skulle inte bli till sig över en sådan gåva? Men det tog en jävla tid att lura ut det. Farsor borde gömma sig varje jul så man slapp migränen över att jaga klappar till dem.

Storuggla, det är alltså en spann

solvebring

Superhero
Som folk säger brukar finare saker som whiskey och cognac aka konjak gå hem. Även DVD-filmer, men det förutsatt att man har koll på personens filmhylla och smak. Men nu kommer i alla fall mitt tips...

Till de som är svåra har jag och sambon bestämt oss för "smått-och-gott-korgar". Det vill säga: Ta en korg, eller en snygg skål - bara det är ju en del av julklappen - och fyll den sedan med en massa godsaker. Se till att göra en kul blandning. Man kan tillexempel stoppa något paket smarriga kex, 1-2 bredbara ostar, en julost, en choklad kaka, 2-4 starköl eller en pava vin, lite plockgodis att täcka behållarens botten med, en korsordstidning (eller någon annan blaska som man vet kan intressera personen), en slips eller något kul udda plagg, någon frukt osv. osv. osv.
Kort och gott, blanda friskt och se till att innehållet både är mumsigt, kul och även lite färgglatt. Slå sedan in hela korgen, eller ja, behållaren i sellofanpapper ("prasslig genomskinligt plastpapper") och släng ihop det med ett rött julband. Det ser både professionellt och inbjudande ut.

Att fixa denna julklapp är inte heller svårare än att köpa en några extra "kuligare" saker när man själv handlar.

Johan K

Gammal & dryg
Eftersom jag är em lat jävel så brukar jag antagligen gå ihop med med mina systrar, de är lite mer påhittiga än jag. ELLER så brukar det bli ett presentkort, så får det köpa vad de vill.

magoo

Hero
Mat funkar alltid, sånt förbrukar man. Perfekt till föräldrar som har allt men som aldrig unnar sig att köpa sig en delikatess. Jag gjorde nyss en korg med en massa Rättvisemärkt mys, bland annat Ubuntu-cola som smakar mer Pepsi än CocaCola. Goda ostar, lufttorkad skinka, smaskiga ölkorvar...

Förutom ätbara julklappar måste jag tipsa om årets bästa inköp - ett duschhandtag som lyser och som ändrar färg beroende på hur varmt vattnet är. Jag köpte en häromdan och är helt betagen i alien-känslan när man duschar. Varje morgon blir en höjdpunkt! 395 spänn på Coop Bygg, finns även på coolstuff.se.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min 81-åriga pappa ska alltid ha en massa coola hitechprylar till sin dator. Så jag och de två systrarna brukar poola våra pekuniära insatser och låta största systern, som är datatekniker, se till att far får det han vill ha installerat och körklart. (Jodå, far var civilingenjör och ägnade sitt yrkesliv åt att ta fram spetsteknik inom rymdindustrin. Han följer fortfarande med i utvecklingen.)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Låter som en bra idé åt mor. Efter det att hon hamnade i rullstol är bordets håvor en av de få njutningar hon kan ägna sig åt.