Jag har den svenska versionen. Alla Duchy-kort är felstavade... Hertigöme x20. -.-Ond bråd död said:Den svenska versionen av Dominion har dessutom översatt namnen på korten men behållit den engelska bokstavsordningen. Betydligt störigare än vad det låter, eftersom man oftast vill slumpa nya kort för varje parti.
Jag vet inte, jag tänkte testa. De kommer hålla sig i frysen om inte annat. Mina släktingar får rapportera hur de blir, jag har aldrig gjort det förut.gizmo said:Älskar iden! Får notera det för nästa år.Pilzeman said:Jag ska ha julklappsmakarworkshop i mitt kök på fredag.
Självgjorda buljongtärningar? håller de sig?
Nåja, klart man kan ge Lego till vuxna, men det ska nog vara en speciell typ av vuxna i så fall. Jag tror de flesta vuxna jag känner skulle bli milt förvånade om de fick ett paket Lego i julklapp.krank said:Man kan ge vuxna LEGO också. Starwarslego till exempel.wilper said:(Oräknat barn, barn blir lyckliga av bråte. Köp LEGO.)
Och så kan man skriva ut ett ex av Mobile Frame Zero...
Jag tycker att böcker är skitdåliga julklappar/presenter. En bok kräver att läsaren spenderar tid och energi, något som i varje fall inte jag uppskattar. Jag läser sällan nu för tiden, och om jag gör det så är det någon bok jag själv nästan slår en frivolt av upphetsning över att få läsa. Jag avskyr när folk försöker prångla på mig böcker med argumentet att "Du borde gilla den här!". Vadå "borde", liksom? I nio fall av tio betyder det att jag inte gillar boken. Att få en bok känns som att få ett klippkort på gymmet, typ. "Du borde gilla att träna två gånger i veckan". Jag hatar när folk gör antaganden om vad jag borde gilla. Du skriver att läsansvaret ligger på den som fått boken som om det vore något positivt. Hur kan det vara det? En present som lägger någon sorts ansvar på mottagaren är en skitdålig present. Ungefär som med att köpa prydnadssaker till folk. Chansen att jag ska vilja läsa boken, eller vilja smycka min lägenhet med porslinshunden jag precis fick är typ... en på tusen? Det enda gåvomottagaren fick ut av gärningen var lite skön press på sig i mellandagarna.Vimes said:Det tristaste men bästa tipset:
Böcker. Jag tycker det är awesome att ge bort böcker. Det är hyfsat billigt (50-300), det finns ett enormt utbud, det är personligt ("Du borde gilla den här!"), böcker har hög status ("Man är aldrig fattig om man har något att läsa."). Har jag ingen bättre idé köper jag alltid böcker. Men! det är verkligen viktigt att försöka köpa någon bok som man tror att mottagaren faktiskt skulle uppskatta, det är värt att lägga lite tanke på. Ur egoistisk synvinkel är det ett mindre problem om boken blir läst eller inte, så länge du inte köpt helt fel bok ligger läsansvaret på den som fått boken.
Har de? Jag vette fan, det känns som att USB-minnnenas tid är på väg att ta slut. Överhuvud taget använder jag aldrig fysiska lagringsmedia nu för tiden.Ymir said:32 GBs USB-minnen har alla nytta av.
Det beror kanske på om man är en person för vilken läsning kostar eller ger energi...Vitulv said:En bok kräver att läsaren spenderar tid och energi, något som i varje fall inte jag uppskattar.
Fast då är det ju svinbra, och i sådana situationer kan man helt bortse från mitt inlägg.krank said:För egen del brukar jag alltid skriva med böcker på de önskelistor mina släktingar fortfarande envisas med att avkräva mig. Jag specificerar gärna författare och böcker och så.
Ska man ändå ha ihjäl dem kan man lika bra fylla en riktig brandsläckare med fotogenStoruggla said:"För ett par år sedan fick jag en brandsläckare av min pappa i julklapp. Det tycker jag är en suverän julklapp. Typisk grej som man kanske inte köper själv, men som alla hem borde ha. Ett superbra sätt att visa att man bryr sig om någon."
Och om du inte bryr dig om personen kan du köpa en skämtbrandsläckare med glitter i.
Storuggla, överlagt mord
Mycket bra tips! Jag hade blivit skitglad för en sådan julklapp.Cybot said:I år gör jag Chilimarmelad till alla*.
150ml-200ml sylt/marmeladburkar på IKEA för typ 10 spänn stycket (man kan hitta det billigare dock), trycker ut ett par snygga etiketter hos närmaste copyshop som fixar etiketter (eller så kan man skriva på julklappsetiketter) och sen gör man bara en stor batch. Går totalt på kanske 150-200 spänn för hela släkten.
*plus World War Z till brorsan och ett par vandringsstavar till morsan. Vandringsstavarna är inte budget, men resten är det.
För mig hade det funkat rätt kasst, tyvärr. Jag hatar när folk ger mig mat, för i 9 fall av 10 är det mat som aldrig blir uppäten för att jag inte gillar den själv och typ aldrig har gäster som äter upp.Vitulv said:Mycket bra tips! Jag hade blivit skitglad för en sådan julklapp.Cybot said:I år gör jag Chilimarmelad till alla*.
150ml-200ml sylt/marmeladburkar på IKEA för typ 10 spänn stycket (man kan hitta det billigare dock), trycker ut ett par snygga etiketter hos närmaste copyshop som fixar etiketter (eller så kan man skriva på julklappsetiketter) och sen gör man bara en stor batch. Går totalt på kanske 150-200 spänn för hela släkten.
*plus World War Z till brorsan och ett par vandringsstavar till morsan. Vandringsstavarna är inte budget, men resten är det.
Men då kan man bjuda en vän på det istället, det är ofta uppskattat.krank said:Det är lite samma sak som att båda skolorna jag slutat på har gett mig rött vin. Jag spyr av rött vin, liksom, men det kan man ju inte säga...
Jag var på väg att skriva "jag har inga vänner..."Vitulv said:Men då kan man bjuda en vän på det istället, det är ofta uppskattat.