Re: Slut på titlar!!!!!!!!!!!
Ce'Nedra må vara ett krävande barn, men hon är fortfarande ett barn som behöver uppfostras och styras av en man. Och det är inte hon som väljer ut Belgarion - det gör ödet åt henne. Hon fyller f.ö. upp en litterär arketyp som brukar kallas "kvinnobarnet".
Och jag tror att inlevelse och utlevelse i rollen inte blir lidande av analytisk rolltolkning. Däremot tror jag att en intuitiv rolltolkning lättare blir överdriven, tråkig eller fel. Jag tror på att bygga rejäla grunder för improvisation. Det finns alltid rikt med information att bygga konversationer på och generera rollpersonernas tankevärld ifrån när jag spelleder. För mig är det viktigt att skapa rollpersoner som ÄR. De ska vara någon annan än den jag är. Min senaste rollperson, en ångestfylld konstnär, låg mest på en soffa och LED hela tiden. Han var inte särskilt aktiv utan nöjde sig med att kasta ur sig cynismer och pika sina "kamrater". Jag kan inte påstå att jag upplevde tristessen som James kände, men jag kände inlevelsen i rolltolkningen vilket gjorde det hela till en underbar upplevelse. Om jag hade känt som min rollperson hade jag ju haft tråkigt. Nu hade jag Kul. Jag blir inte Rädd när jag spelar skräckrollspel. Jag blir Rädd när jag möter anabolastinna våldsmän med pitbullterriers eller får en kniv viftad framför ansiktet. Skräckrollspel är "underhållning" (även om det begreppet är djupare och mer mångfacetterat än vad som ryms i begreppet kul) - inte skräck.
Ce'Nedra må vara ett krävande barn, men hon är fortfarande ett barn som behöver uppfostras och styras av en man. Och det är inte hon som väljer ut Belgarion - det gör ödet åt henne. Hon fyller f.ö. upp en litterär arketyp som brukar kallas "kvinnobarnet".
Ett aggressivt sätt att säga att man inte begriper. Min poäng var att vad som är trovärdigt och "äkta" avgörs av sammanhanget."Trovärdig gäller inom det specifika, det fenomenologiska trovärdiga. Alltså det arttypiska, inom fiktionen trovärdiga existerande."
...och en Oscar till årets ordbajsare går till... :^)
Och jag tror att inlevelse och utlevelse i rollen inte blir lidande av analytisk rolltolkning. Däremot tror jag att en intuitiv rolltolkning lättare blir överdriven, tråkig eller fel. Jag tror på att bygga rejäla grunder för improvisation. Det finns alltid rikt med information att bygga konversationer på och generera rollpersonernas tankevärld ifrån när jag spelleder. För mig är det viktigt att skapa rollpersoner som ÄR. De ska vara någon annan än den jag är. Min senaste rollperson, en ångestfylld konstnär, låg mest på en soffa och LED hela tiden. Han var inte särskilt aktiv utan nöjde sig med att kasta ur sig cynismer och pika sina "kamrater". Jag kan inte påstå att jag upplevde tristessen som James kände, men jag kände inlevelsen i rolltolkningen vilket gjorde det hela till en underbar upplevelse. Om jag hade känt som min rollperson hade jag ju haft tråkigt. Nu hade jag Kul. Jag blir inte Rädd när jag spelar skräckrollspel. Jag blir Rädd när jag möter anabolastinna våldsmän med pitbullterriers eller får en kniv viftad framför ansiktet. Skräckrollspel är "underhållning" (även om det begreppet är djupare och mer mångfacetterat än vad som ryms i begreppet kul) - inte skräck.