Fjodor Pollett
Swordsman
Under senaste tidens regelklurande har jag funderat på hur mycket man kan kapa bort från BRP och ändå behålla själva kärnan, på samma sätt som Bankuei gör här och här.
Så vad definierar BRP? Enligt min åsikt är det
Listan över tillgängliga färdigheter visar vad rollfigurerna faktiskt gör i spelet - färdigheter som är listade är vad spelet handlar om, och de förväntas användas i spel.
Så vad definierar BRP? Enligt min åsikt är det
- Färdigheter; en lista med vad rollfigurern har för kunskaper och förmågor. När man vill utföra en handling med oviss utgång slår man lika med eller under värdet på den färdighet som bäst passar för handlingen. Inte lika enkelt och elegant som exempelvis morwhayle som direkt listar vilka handlingar RP kan utföra men BRP är mer beskrivande - vem är rollfiguren och vad har hen lärt sig - i stället för vilka handlingar hen kan utföra med sina färdigheter.
- Rollfiguren blir bättre på de färdigheter som faktiskt används.
“Jag klättrade mycket, därför blev jag bättre på att klättra” i stället för “jag knivmördade tretton goblins, därför blev jag bättre på att dyrka upp lås och dessutom tål jag mer stryk”.
Listan över tillgängliga färdigheter visar vad rollfigurerna faktiskt gör i spelet - färdigheter som är listade är vad spelet handlar om, och de förväntas användas i spel.