Nekromanti Kön?

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Ok alla tonåringar har sett hit nu :gremsmile:

Nej jag funderade lite...satt precis och läste en gammal diskution angående menstraution i rollspel och dess nackdelar etc...

En sak som slog mig dock är att rollspelare nog gärna ser sig som lite av tänkare och funderare... men är det verkligen någon som använt andra sex än de 2 standard vi känner till i denna värld i sina spel?

Vilka varianter har ni använt om det är så? *funderar* jag kan iofs tänka mig att encelliga varelser kan existera med celldelning som förökningsakt...

Vilka andra kan ni tänka er har ni använt? Ser ni olika fördelar nackdelar med dem i likhet med den menstrautions diskutionen ni hade... Underlig diskution till underliga forumiter :gremsmile:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Trisexuella andrahanar?

Jag skapade en gång i tiden en utomjordisk ras till min Neotech (ja du hörde rätt) som var trekönad. Detta gav upphov till inte minder än 7 olika sexualiteter (3 olika typer av monosexualitet, 3 typer av bisexualitet samt 1 typ av trisexualitet).

Det var minst sagt... intressant :gremwink:
Könen var Honor, förstahanar och andrahanar. Jag skulle iofs gett de tre könen olika egennamn och det tänkte jag göra ett tag. Men jag bestämde mig för att förstahane/andrahane var en rätt bra kompromiss då de var tämligen väsensskilda och namnen gav spelarna en tillräckligt bra känsla för skillnaden på dem.

Sen rördes ju könsförvirring upp av att de jämförde den enda kvinnan bland RPna för "en liten hane" då hon betedde sig ytterst stereotypiskt för en förstahane :gremwink:

/Naug, ordförande för folkgruppen för de trisexuella honornas rättigheter i samhället (revolutionärerna). FFTHRS(r)

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Trisexuella andrahanar?

*skrattar* låter helt underbart roligt... jag ser det komplicerade i den rasen... svårigheten att föröka sig när det behövs så många parter... och alla parter måste vara "med" på det... eller kan man anta att de mindre könen i raserna var förtryckta av de andra två? Hmm ett samhälle måste ha helt andra moraliska grunder och social uppbyggnad för att det ska funka... vilket nog lär komma rätt bra i konflikt med spelarnas sätt att se på det! aaah konflikter konflikter så gott!

Högst intressant faktiskt... och planerar man det väl kan man nog förvirra sina spelare ett bra tag med dessa :gremsmile:

Rosen

Myrmidon
Näe, men...

är det verkligen någon som använt andra sex än de 2 standard vi känner till i denna värld i sina spel? Vilka varianter har ni använt om det är så?

Standardvarianten är väl att kopiera insektsköret med kvinnlig drottning, manliga drönare och diverse könlösa övriga, som inte deltar i fortplantningen (även om de väl egentligen är en sorts sterila honor).

Har inte testat andra sorters kön, däremot variationer på de befintliga, mest som tankeexperiment om vad slags kulturella och sociala effekter andra biologiska förutsättningar skulle ge.
Den mest genomgripande är förstås antalet - ponera t.ex att varannan pojke som föds istället skulle vara en flicka (eller vice versa), så att befolkningens naturliga könsfördelning är 75/25 i stället för 50/50... och att det alltid har varit så.

--
Åke

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"skrattar* låter helt underbart roligt... jag ser det komplicerade i den rasen... svårigheten att föröka sig när det behövs så många parter... och alla parter måste vara "med" på det... eller kan man anta att de mindre könen i raserna var förtryckta av de andra två? Hmm ett samhälle måste ha helt andra moraliska grunder och social uppbyggnad för att det ska funka... vilket nog lär komma rätt bra i konflikt med spelarnas sätt att se på det! aaah konflikter konflikter så gott!"

Definitivt!
Lägg därtill att de tre könen hade tämligen annorlunda fysik och psyke vilket gjorde könsdifferentieringen mycket stor. De var dock ganska upplysta och inte särskilt primitva längre och alla könen hade definitivt sin plats att fylla. Så man såg inte riktigt ned på något av de andra könen... så länge de visste sin plats :gremwink:

Spelarna trodde faktiskt först att de var könlösa och att de olika könen var olika stadier av åldersutveckling eller något, men de fick veta bättre rätt kvickt ^_^

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Naug spekulerar på

"Den mest genomgripande är förstås antalet - ponera t.ex att varannan pojke som föds istället skulle vara en flicka (eller vice versa), så att befolkningens naturliga könsfördelning är 75/25 i stället för 50/50... och att det alltid har varit så."

Alltså om det gick 1 pojke på var tredje flicka?

O-okej. Min första tanke är att dom få pojkarna som föds kommer att bli väldigt beskyddade. I vårat perspektiv, överbeskyddade. Detta skulle nog ställa våran genusföreställning på en rätt skev kant, då skyddade saker som man är rädd för att de ska gå sönder är inte direkt dom man skickar ut i strid. Evolutionen skulle nog evolverat om kvinnan till att bli en mer fysisk jägartyp med bättre fysik, då det är mer optat att låta de många göra de farliga sysslorna. (Kanske den skillnaden vi ser mellan män och kvinnor idag på den punkten?).

Den klurigaste frågan av alla är dock. Vem styr? Styr de viktiga få männen, eller styr de många och starka kvinnorna?

/Naug, skulle tippa på kvinnorna

Ymir

Liten kantbaron
Re: Naug spekulerar på

Tja...i det här fallet tror jag att den viktigaste faktorn är vilket kön det föds flera av. En man kan ju befrukta hur många kvinnor som helst, liksom, medan brist på kvinnor är ett allvarligt hot mot befolkningstillväxten. (Varvid det är just nyfödda flickebarn som bragts om livet i preventivt syfte i folkökningskänsliga kulturer i historisk tid). Därför finns det ju ingen anledning att överbeskydda pojkar även om det går tre flickor på varje pojke, egentligen. Ett sådant samhälle hade förmodligen, åtminstone med mitt biologistiska synsätt, dragit åt alfahane-hållet och blivit rätt patriarkaliskt till sin natur.

- Ymir, öppen för andra förslag

anth

Vetefan
GURPs Tschai, planet of Adventures

GURPS har släppt en världsmodul till Jack Vances bok, Tschai, planet of adventure".
Där finns en ras, dirdir, med c:a 12 kön.
Hälften är kvinnliga, andra hälften manliga - problemet är att bara vissa kvinnliga kan para sig med vissa manliga typer av könsorgan...

Mörker

Warrior
Re: GURPs Tschai, planet of Adventures

"Hälften är kvinnliga, andra hälften manliga - problemet är att bara vissa kvinnliga kan para sig med vissa manliga typer av könsorgan... "

Läskigt...

Storuggla

Champion
Re: Naug spekulerar på

"Därför finns det ju ingen anledning att överbeskydda pojkar även om det går tre flickor på varje pojke, egentligen. Ett sådant samhälle hade förmodligen, åtminstone med mitt biologistiska synsätt, dragit åt alfahane-hållet och blivit rätt patriarkaliskt till sin natur."

Ahh, i ett sådant samhälle hade de där japanska harem-animen* varit begriplig och kanske vettig samhällskritik till och med! :gremlaugh:

Storuggla, vaken

<font size="1"> * Love Hina, Ranma 1/2, Saber Marionette J, Ai Yori Aoshi, etc etc </font size>

Troberg

Sinister eater
Tja, aliens (från filmen med samma namn) fortplantning är ju ett kapitel för sig...

En drottning lägger ägg, vilka hoppar i ansiktet på folk och lägger ägg i magen på dem som hoppar ut genom magen för att bli en krigare och vissa krigare blir drottningar. Slafsigt, men på något underligt sätt effektivt.

Krille

Super Moderator

Jag skapade en gång i tiden en utomjordisk ras till min Neotech (ja du hörde rätt) som var trekönad. [snippeti] Könen var Honor, förstahanar och andrahanar. Jag skulle iofs gett de tre könen olika egennamn och det tänkte jag göra ett tag.

Jag hade en utomjordisk ras i ett SF-rollspel som jag funderade på ett tag, som också var trekönad: män, kvinnor och inkubator. Sexakten var... uhm... "intressant": kvinnan stod för ett ägg, mannen för en klase spermier, men dessa deponerades samtidigt i inkubatorn (vilket gjorde att kvinnan hade en snopp hon med), där fostret utvecklades och föddes levande. Det var rätt förvirrande.

Warduke

Warrior
Första nya könet jag minns som var annorlunda var Dralasiterna från Star Frontiers, ett scifi-rollspel från TSR publicerat tidigt i 80-talet. De går genom cykler av tre kön, manliga, neutrala och kvinnliga. Männen sprider ut sporer i luften vilka sen sätter sig på kvinnor och därifrån växer sedan en ny Dralasit ut.

Tja, för en aktiv/äventyrande/jobbande dralasit kan det förstås vara väldigt jobbigt och under den kvinnliga fasen tenderar de att hålla sig borta från alla andra dralasiter, ha heltäckande kläder och liknande.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: GURPs Tschai, planet of Adventures

Det låter som den där lilla bollen man ser barn leka med. Rätt kloss passar i rätt hål. Jobbigt. Men det ger intressanta möjligheter för genspridning. Biologerna får en hel del att hålla reda på.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge har ett kortare avsnitt om hemafroditer och neutrum (tvåkönade och "nollkönade" varelser)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trekönade varelser

Jag skapade en gång i tiden en utomjordisk ras till min Neotech (ja du hörde rätt) som var trekönad.
Jag kan komma på två science fiction-böcker där trekönade raser förekommer. Den ena är "Själva gudarna" av Isaac Asimov och det hela var rätt flummigt, så jag minns knappt vad det gick ut på. Den andra är naturligtvis The Player of Games av Iain M Banks. Invånarna i Azad-imperiet har tre olika kön, där "mittkönet" är det härskande könet. Männen och kvinnorna har ungefär samma ställning som kvinnor hade för ett par hundra år sedan hos oss. Fortplantningen fungerar så att männen har sex med mittkönet och planterar spermier i deras könsorgan som både kan dras in och forma ett kvinnligt könsorgan och fällas ut för att forma ett manligt. När mittkönet har gjort vad-det-nu-är-de-gör med spermierna planterar de dem i en kvinna där fostret växer till födseln.

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Kön? [OT]

Jag väntar.

Tap-tap-tap-tap. Knackar fingerspetsarna mot bordet.

Lindenius

Swashbuckler
Genus

Sedan finns ju förstås genusperspektivet på det hela. D v s den sociala konstruktionen av kön.

Alltså; i vårt samhälle lägger vi på en massa värderingar till vårt biologiska kön. Värderingar om hur vi ska bete oss beroende å om vi är man eller kvinna. Det finns till och med de som anser att vår indelning i olika kön är socialt konstruerat. Vi kunde lika gärna dela in befolningen i fräkniga och icke-fräkniga.

Tänk er följande scenario. Rollpersonerna kommer till en ö eller samhälle som består av människor, men som har en helt annan syn på kön och sexualitet. Här bor nämligen svarthåriga med ljushåriga tillsammans med varandra. Här kan man ställa till en massa oreda. Tänk till exempel om en av rollpersonerna är rödhårig, något som aldrig skådats på ön. Det kommer ta ett bra tag för den personen att förstå varför alla invånare tycker han/hon är en styggelse och genast bör avlägsnas å det grövsta.

//erik. trött och svamlig men hoppas någon fattar i alla fall.

Lindenius

Swashbuckler
Fosterdiagnostik (OT)

där fostret utvecklades och föddes levande.

Du menar till skillnad mot alla andra som föds döda? :gremgrin:

//erik. zö ordmärkare