Nekromanti Kön?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Trekönade varelser

Den ena är "Själva gudarna" av Isaac Asimov och det hela var rätt flummigt, så jag minns knappt vad det gick ut på.
De tre könen "rational", "emotional" och "parental" skapade en avkomma genom att smälta samman till en helhet. Ganska flummig historia, som sagt. Just denna mittdel av romanen, som samtidigt givit titeln till hela boken, handlade om en grupp av dessa trekönade varelser och deras svårighet att smälta samman eftersom solen höll på att slockna (och de levde på solenergi). Första ("Mot dumhet") och sista delen ("kämpar förgäves?") utspelade sig däremot på jorden.

/Mikael - gillar ordspråket "Against stupidity, the gods themselves, contend in vain"

Jade

Warrior
könsfördelning....

Har faktikst något liknande i min kampanjvärld Centuriin. Där finns ett folkslag (sardenner) där det, i runda slängar, går 8 kvinnor på varje man. Männen är dessutom mindre och "fysiskt underlägsna" kvinnorna. De har dessutom ett fruktansvärt matriarkaliskt samhälle, på vissa ställen kan man nästan prata om mansförtryck. Kvinnorna styr, och de får njuta av livets goda, medan männen måste kämpa för att få det de vill ha.

Vet inte vartifrån jag fick idén till detta folk. Och nu börjar jag fundera på om det egentligen är rimligt? Om det "fungerar", så att säga...

En förklaring skulle kunna vara att kvinnorna var fler och starkare, och att de då kunde "gruppa ihop sig" mot männen och därigenom få SIN vilja igenom? Låter det vettigt? :gremcrazy:

Jade

Warrior
tja... fick en gång en liten halvlustig idé... gällande ett folk som var "könlösa" vid födseln. de var androgyna "individer" som ägnade sina liv åt att hitta sin egen nisch, det eh, den var bra på...

en fortsättning på denna idé var att de inte fick ett "kön" i vanlig mening förrän vid mogen ålder, då de tog sig en partner.

finns det inga djur som gör så? har för mig det... sniglar? maskar??

okej. det här var kanske inte något konstruktivt inlägg... :gremblush:

Ser ni olika fördelar nackdelar med dem

Ja, det beror ju på. Helt klart. I ett samhälle med könlösa varelser så borde man slippa alla könsroller. Folk behandlas som individer, och inte för vilket kön de kan tänkas tillhöra. Men, å andra sidan, folk i allmänhet har en tendens att dela in den stora massan i undergrupper, vare sig detta beror på kön, hårfärg, hudfärg, religion, kroppsform, arbete eller vad som helst....

Vill man komma ifrån fördomar måste man kanske skapa ett samhälle där alla ser likadana ut, har samma kön, har samma religion (eller ingen tro alls) och där alla i stort sett har samma åsikter och samma jobb.
Hm. Vi hittar någon passande (mänsklig?) filur, klonar denne i x antal upplgaor och bildar ett samhälle. Det kommer nog likförbenat att uppstå grupperingar....

hm. sent. spånar fram lustiga saker....

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Naug spekulerar på

"En man kan ju befrukta hur många kvinnor som helst, liksom, medan brist på kvinnor är ett allvarligt hot mot befolkningstillväxten."

Förvisso. Men, om det går tre kvinnor på varje man så kommer det knappast vara någon brist på fertila kvinnor som vill para sig med män. Snarare tvärtom. Så männen behövs som avelshingstar och blir värdefulla på så vis. Vilket också är i stort deras ända kvalité.

Att de sedan skulle komma in i en maktposition tåls att spekulara i. Männens förbättrade fysik talar förvisso för ett patriarkat när man befinner sig på uggabugga-nivån, men denna styrka (som leder till dominans) kontras förvisso av kvinnornas mycket stora nummer (vilket i sin tur leder till kvinnlig dominans). Frågan är bara vad som drar starkast.

Personligen tror jag att de numerärt överlägsna har ett så stort grupppsykologiskt övertag att de faktiskt lätt kan komma in i en bestämmande position. Ensam är helt enkelt inte stark.

"Därför finns det ju ingen anledning att överbeskydda pojkar även om det går tre flickor på varje pojke, egentligen."

Jodå. De är fortfarande få och inavel är som bekant dåligt (vilket man får om man har många kvinnor och exempelvis endast en man).

/Naug, spekulerar vidare

Troberg

Sinister eater
Risk för passiv förökning? [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Krille

Super Moderator
Re: Fosterdiagnostik (OT)

"Du menar till skillnad mot alla andra som föds döda?"

Pfrbltzf!

Nä, till skillnad från alla andra som föds som ägg, och som sedan kläcks.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Kön? [OT]

Men Krille sätter ju det här helt gratis så han får ju faktiskt bestämma sin takt själv. :gremlaugh:

Rosen

Myrmidon
Re: Naug spekulerar på

Alltså om det gick 1 pojke på var tredje flicka?

Det var det scenario jag tänkte på - mest logiskt ur fortplantningssynpunkt - även om man som tankeexperiment förstås lika gärna kan köra på en tjej per tre killar.

Den klurigaste frågan av alla är dock. Vem styr? Styr de viktiga få männen, eller styr de många och starka kvinnorna?

Jag grunnade länge och väl över vad som skulle bli den "logiska" följden, men kom bara fram till att det kunde sluta med vilkendera som top dog. Det enda det garanterat inte skulle bli var ett jämnställt samhälle; grundförutsättningen bygger in alltför starka spänningar för det.

--
Åke

Insignia

Swashbuckler
en fortsättning på denna idé var att de inte fick ett "kön" i vanlig mening förrän vid mogen ålder, då de tog sig en partner.

finns det inga djur som gör så? har för mig det... sniglar? maskar??
Det vet jag inget om, men det finns väl någon sorts groda som kan byta kön om det är brist på något av dem. Fast det har jag lärt mig från Jurassic Park, och vet inte hur korrekt det är :gremwink:

Cybot

Mest spelbar
Tja, många fiskar från Moronidae(där till exempel Havsabborren hör in) är alla honor vid födseln men om den regerande hannen dör så byter den största honan i området kön.
Detta fenomen existerar också hos vissa typer av grodor.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb

argh...

Jämför med sådana där guppisar - fiskarna alltså inget annat. De föder levande ungar, enligt all akvarielitteratur!:)

Det vore intressant att se hur en varelse som föder döda ungar överlever?!

Levande ungar och ägg är å andra sidan kända termer inom biologi/zoologi, så jag är inte människa om jag inte undrar vad ni gjorde under de lektionerna? :gremsmile:

Hm, nekromantiker kanske kan klara sig på att föda döda ungar... hm...hmm

Cybot

Mest spelbar

Levande ungar och ägg är å andra sidan kända termer inom biologi/zoologi, så jag är inte människa om jag inte undrar vad ni gjorde under de lektionerna?
Spelade och planerade rollspel såklart, duh! :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Levande ungar och ägg är å andra sidan kända termer inom biologi/zoologi, så jag är inte människa om jag inte undrar vad ni gjorde under de lektionerna?
Jag bor i samma stad som lokomotiv, så tro mig när jag säger att du inte vill veta...

Eva Florén

Swashbuckler
Rosen påminde mig om något om just insekter. Jag har själv konstruerat en varelse som är insektinspirerad. Det handlar om en varelse som kallas Dorsilsyrsa. Dess fortplanning sker lite halvskumt. Drottningen - den enda av varelserna som lägger ägg, behöver leva i symbios med en annan livsform för att överleva sitt äggläggande. "Hon" gör likt alien så att hon lägger beslag på en varelse och använder den som energikälla, dvs drottningen kan inte själv äta utan får sin energi via sin "slav". Hon kan då få näring som värdkroppen förser den med. Drottningen kan då lägga ägg, kruxet är dock att värdkroppen kan också bli pregnant. Ja om drottningen lagt beslag på en människa så kan denne bli med barn. Rörigt... jag håller med. Sedan har vi givetvis krux nummer två, drottningen parar sig med mänsklig partner för att kunna lägga ägg. Den partnern äts upp.

Av någon anledning tyckte inte mina spelare om denna varelse?! Jag förstår inte, de kunde ju bli vänner med den. Så länge drottningen inte ansåg att det var dags att fylla på "spermareserven".

Så Syrsan var en blandning av en rad insekter. Lite av spindel, myra, stekel ja... och andra dumma ideer.

Eva Florén

Swashbuckler

*fniss* A, är du så ung... förlåt. Men jag hade inte ens hört talas om rollspel när jag gick i grundskolan. *räknar efter* Men det måste nog ha börjat grunkas i svedala då... eller hm.... Få se... slutade nian 1984. Jo då fanns det, men jag hade inte kommit i kontakt med det förrens fyra, fem år senare och då bara tack vara Anders Blixt och Forodrim.

Ack ljuva tider.

Det underlättar dock om man deltog i de lektionerna - om man nu inte vill balla ut och verkligen fantisera i det blå.
*grunnar på en artikel om djur och djurs beteende*

Eva Florén

Swashbuckler
mamma, mamma, pappan tar hand om barnen

Vilket även gäller vissa tandkarper (ungfödande sådana) tex. Svärdbärare. Hm, vore en fisk åt Herr Nils månne. :gremsmile:

Hm, i sammanhanget borde vara intressant att se på vilket kön som tar hand om ungarna. Ett par exempel i djurvärlden är pingviner, fiskar (strålande exempel hos antennmalen) där hannen tar hand om ungarna och honan drar vidare. Det avgör kanske mer hur det sociala mönstret skapas...

Bara en tanke.