Re: Könsförtyck – historiskt trovärdigt? …
Fast det belyser det som jag tycker har blivit problemet med den här diskussionen. Det som vi pratar om är en liten hobby. Man kan brottas mer frågor av den här typen i alla medier och i alla former, men då det handlar om en liten sidoaktivitet så tycker jag att man även måste ha rätten att säga "Det skiter jag i, jag spelar för att det är roligt".
Och vet du vad? Det är okej. Att döma någon för dennes åsikter i denna fråga är precis lika illa som att döma ut indie eller trad-spel. Det är rent av värre då detta är relaterat till ett samhällsproblem som en liten nischhobby som rollspel inte kan lösa.
Sedan vill jag också lägga till följande: Vissa aspekter av detta s.k. könsförtrycket är norm. Det finns ett antal standardpersoner, karikatyrer och schabloner som man på ett enkelt sätt kan arbeta med för att man inte skall behöva fördjupa sig i en karaktär som inte är viktig för storyn varav barflickan är en och en rejäl klase andra är män och en ytterligare större klase är könsneutrala. Man bryter mot normen om man gör en manlig barflicka (öh, ni fattar va?) och skulle då ta fokus från historien (givet att fokus inte skulle vara den manliga "barflickan") och då tar man genvägen.
Däremot så håller jag med till 100% vad gäller komplexa och väl beskrivna karaktärer i rollspel. Det är onödigt och felaktigt vinklat till kvinnornas nackdel.
Shait, är det vad de resulterar i!Måns said:Mitt inlägg var ett svar till Kräkla som två ggr i sitt inlägg skrev att det var viktigt att spela spel som stämde överens med hans bild av vår värld, under så lång tid den har funnits, men bara när det gäller ojämlikheter mellan könen. Jag undrade om han verkligen tyckte att det var viktigt och om han hade tänkte lite längre på vad hans åsikter egentligen resulterar i.
Fast det belyser det som jag tycker har blivit problemet med den här diskussionen. Det som vi pratar om är en liten hobby. Man kan brottas mer frågor av den här typen i alla medier och i alla former, men då det handlar om en liten sidoaktivitet så tycker jag att man även måste ha rätten att säga "Det skiter jag i, jag spelar för att det är roligt".
Och vet du vad? Det är okej. Att döma någon för dennes åsikter i denna fråga är precis lika illa som att döma ut indie eller trad-spel. Det är rent av värre då detta är relaterat till ett samhällsproblem som en liten nischhobby som rollspel inte kan lösa.
Sedan vill jag också lägga till följande: Vissa aspekter av detta s.k. könsförtrycket är norm. Det finns ett antal standardpersoner, karikatyrer och schabloner som man på ett enkelt sätt kan arbeta med för att man inte skall behöva fördjupa sig i en karaktär som inte är viktig för storyn varav barflickan är en och en rejäl klase andra är män och en ytterligare större klase är könsneutrala. Man bryter mot normen om man gör en manlig barflicka (öh, ni fattar va?) och skulle då ta fokus från historien (givet att fokus inte skulle vara den manliga "barflickan") och då tar man genvägen.
Däremot så håller jag med till 100% vad gäller komplexa och väl beskrivna karaktärer i rollspel. Det är onödigt och felaktigt vinklat till kvinnornas nackdel.
Precis, bara för att man tycker att någon går för långt i ett resonemang och reagerar över det så betyder det att man känner sig påhoppad... Jag får lägga det till mitt känslomässiga bagage...Måns said:Känner di dig påhoppad är det beklagligt men inget jag tänker ta ansvar för.