Re: Könsförtyck – historiskt trovärdigt? …
Ram said:
Jag har förstått att du tycker det och har även tydligt klargjort min ståndpunkt. Jag tror att dessa utbrott snarare skadar frågan än gynnar den på samma sätt som jag tycker att sådana saker som omotiverad kvotering gör det. Man kan inte bryta ned ett inrotat patriarkat på kort tid genom att befodra kvinnor till poster för att de är kvinnor utan att man skall noga se till att de är väl kvalificerade för den post som de skall inneha annars kommer de att göra ett sämre jobb än den man som de petade åt sidan och då kommer det envisa patriarkatet att få vatten på sin kvarn.
Problemet är att en kvinna, för att anses vara jämbördig, måste vara betydligt mer kompetent än en man. Alltså, om man uppfattar en man och en kvinna som lika kompetenta, så är det antagligen så att kvinnan är mer kompetent.
Med andra ord tillsätts inte platser baserat på kompetens, utan på en falsk bild av de sökandes kompetens. Och då vi har en distinkt övervikt av vita män så tycker jag att det är en helt OK idé att, när man har att välja på en man och en kvinna som man uppfattar som lika kompetenta, välja kvinnan. Detta är kvotering.
Ram said:
Bättre då att driva frågan bland barn och yngre och låta tiden göra det naturligt.
Väldigt, väldigt lite sker "naturligt" på det sättet. Så länge barn och unga inte ser kvinnor som är chefer, så kommer kvinnliga chefer att ses som något konstigt eller abnormt. Det spelar ingen roll vad vi säger åt ungarna, de formas av det samhälle de lever i. Det är det som är så vansinnigt med hela den antifeministiska motrörelsen - den skadar, allvarligt, möjligheterna att bygga ett samhälle där den radikala idén att kvinnor också är människor ses som en självklarhet.
Jag tror också att det är nonsens att folk skulle reagera så värst mycket, på riktigt, om man ökade mängden kvinnor. Jag tror att de skulle tönka "oj, nu var det mycket kvinnor", och sen inte så mycket mer. Just könet tror jag är ett otillräckligt genrebrott för att skapa en alienering hos traditionella spelare. Jag tror att man dessutom behöver låta kvinnorna vara överdrivet kvinnliga, lite som högstadiespelledare gör när de överdriver kvinnliga stereotyper, för att det egentligen ska innebära ett problem.