Nekromanti Könsroller i SF

Max Raven

T12-kultist
SF suger ibland.

Är det inte trist att SF-filmer så envist håller sig till könsroller som inte ens var så pass hårda under tiden de spelades in?

Oblivion har en kvinnlig huvudperson som är prinsessa eller mamma-stereotyp i princip hela filmen, Star Wars har typ två kvinnor i viktiga roller och, vadå, 5 kvinnor totalt?

Det finns några undantag, men överlag... Sunkigt.

Max Raven

T12-kultist
Sedan finns det i princip bara manliga män (med en del variation) och kvinnliga kvinnor (med mindre variation).

Var är de homosexuella? Könlösa? Hermafroditer? De som förökar sig genom delning?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Var är de homosexuella? Könlösa? Hermafroditer? De som förökar sig genom delning?
I Eclipse Phase?
I Ian M. Banks' Culture-romaner?

Arfert

Facit
Tänker du på tv-serier och Hollywood nu? För i böcker har det länge varit annorlunda.

Filmer som är SF riktas mot en amerikansk tonårspublik i filmbolagens ögon. Om vi snackar Hollywood. Där är din förklaring.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jo. Det är en av anledningarna till att jag gillar Babylon 5:

Susan och Talia har ett förhållande, men det gör på inget sätt en "big deal" av det, eller att någon av dem är lesbiska (eller om de är bi, som sagt görs det aldrig en poäng av det) utan de bara är det. Första gången jag såg serien hade jag inte ens märkt det utan det var först när jag såg om den som jag insåg saker som att de uppenbarligen just sovit tillsammans, och sånna saker.

/Edit/ What the crap, jag trodde jag hade stoppad in det där i en spoilertag.

Recca

Femme Fatale
Max Raven said:
SF suger ibland.

Är det inte trist att SF-filmer så envist håller sig till könsroller som inte ens var så pass hårda under tiden de spelades in?

Oblivion har en kvinnlig huvudperson som är prinsessa eller mamma-stereotyp i princip hela filmen, Star Wars har typ två kvinnor i viktiga roller och, vadå, 5 kvinnor totalt?

Det finns några undantag, men överlag... Sunkigt.
Skräckexemplet är ju som sagt Scott Bakkers böcker. Det faktum att han har endast ETT exempel på homosexualitet på ca 3000 sidor och att alla kvinnor i hela boken antingen är prostituerade, sexslavar eller extremt manipulativa och "sexskadade".

Men det är böcker iofs. Om det fanns något motsvarande Bechdeltestet i litteratur skulle hans böcker fan få minuspoäng.

Lupus Maximus

Tekniker
Recca said:
Skräckexemplet är ju som sagt Scott Bakkers böcker. Det faktum att han har endast ETT exempel på homosexualitet på ca 3000 sidor och att alla kvinnor i hela boken antingen är prostituerade, sexslavar eller extremt manipulativa och "sexskadade".

Men det är böcker iofs. Om det fanns något motsvarande Bechdeltestet i litteratur skulle hans böcker fan få minuspoäng.
Nu känner jag inte till dem alls. Låter som rätt upplägg för erotik som riktar sig mot vissa kink. Men jag gissar att det inte är vad han skriver :gremshocked:

Recca

Femme Fatale
Lupus Maximus said:
Recca said:

Nu känner jag inte till dem alls. Låter som rätt upplägg för erotik som riktar sig mot vissa kink. Men jag gissar att det inte är vad han skriver :gremshocked:
Nä, han skriver fantasy, what else.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
De flesta science fiction-filmer är ju trots allt bara actionfilmer med rymdskepp och laserpistoler, och djupet på eventuella kvinnoroller blir därefter.

Och mansroller också, för det mesta.

/tobias

Recca

Femme Fatale
Gurgeh said:
De flesta science fiction-filmer är ju trots allt bara actionfilmer med rymdskepp och laserpistoler, och djupet på eventuella kvinnoroller blir därefter.

/tobias
Om de inte är skrivna för en man, som i Alien.

Sodivra

Champion
Recca said:
Gurgeh said:

/tobias
Om de inte är skrivna för en man, som i Alien.
Skrivna för en kvinnlig huvudroll, menar du?

Alla rollerna i Alien var först skrivna könlösa som jag förstått det, och eftersom Fox var ute efter en action med kvinnlig huvudroll bestämdes det att Ripley skulle vara en kvinna.

Robban

Hero
Och som jag minns det så var det en helt manlig besättning, men av nån anledning ändrades Ripley till kvinna.

Normen är fortfarande man, så även om rollerna skrevs könlösa så kan de mycket väl ha varit manliga, om jag makear sense just nu (ingen sömn är jättebra om man ska göra sig förstådd).

Elller kanske det ska vara tvärt om, att rollerna skrevs som män men just detaljen "kön" vart könlöst. Jag vet inte ens vad jag snackar om längre.

Edit: fast det verkar som om internet håller med mig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Robban said:
Och som jag minns det så var det en helt manlig besättning, men av nån anledning ändrades Ripley till kvinna.
Förutom Lambert och MOTHER, då.

Robban

Hero
Se där ja, hade helt glömt bort Lambert. MOTHER är ju en dator, så jag vet inte om jag går med på att räkna med den som kvinna faktiskt.

På tal om Lambert:

Arfert

Facit
Recca said:
Lupus Maximus said:
Recca said:

Nä, han skriver fantasy, what else.
Pratade vi inte om SF i den här tråden? Eller har jag missat nåt?

PAX

Jordisk Äventyrare
Sci-Fi och Fantasy är väl hyfsat snarlika och går ju gärna hand i hand med varandra.

Troberg

Sinister eater
PAX said:
Sci-Fi och Fantasy är väl hyfsat snarlika och går ju gärna hand i hand med varandra.
Egentligen inte. SF bygger väldigt hårt på S-et i förkortningen, "Science". Fantasy kastar ut sådant genom fönstret.

Vimes

Sillkung
Nån som skiljer på SF och Sci-fi eller är det bara jag?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vimes said:
Nån som skiljer på SF och Sci-fi eller är det bara jag?
Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara någon skillnad, utöver att Sci-fi är en lite mer hemsk förkortning än SF.

/tobias

PAX

Jordisk Äventyrare
Ok. Jag håller med i det avseendet.

Däremot tror jag inte könsrollerna skiljer sig speciellt mycket i de båda genrerna.