Jag ser att du mest vill ha SF. Det struntar jag i. Jag tänker mest rekommendera andra böcker i alla fall. För att jag gillar dem.
Lord Dunsany: Time and the Gods
Förmodligen den bästa fantasyn någonstans över huvud taget alls, i min mening. Boken ifråga är en novellsamling utgiven i Fantasy Masterworks-serien av Millennium/Gollancz, och innehåller det mesta av Dunsanys fantasy. Romanen The King of Elfland's Daughter är också absurt läsvärd och finns i samma serie.
Philip Pullman: His Dark Materials
En fantasytrilogi inspirerad av, men inte särskilt lik, Miltons Paradise Lost. Skumt och häftigt pseudo-1800-tal blandas med vår värld och en del annat och fantasin sprudlar. Utgiven av Point dels som tre separatvolymer och dels i en snygg samlingsvolym.
Jorge Luis Borges: Labyrinths
Borges berättelser är inte fantasy, och inte SF, och inte något annat heller egentligen; Borges är...Borges. En av mina absoluta favoritförfattare. Labyrinths är en smal pocket som ges ut av Penguins Modern Classics-imprint och är en i mitt tycke utmärkt och välöversatt bok att börja med, även om jag aldrig läst något av Borges jag inte har tyckt väldigt mycket om.
Neal Stephenson: Precis Vad Som Helst
Har du väl börjat finns det ingen anledning att sluta. Jag har själv läst alldeles för lite av Stephenson, men jag har låtits förstå av för mig trovärdig källa att om man gillar Snow Crash gillar man resten också.
Titta, det blev lite SF ändå också! Fastän han skriver någon sorts historisk fantasy just nu, om jag förstått saken rätt.
/Feliath - Otherland också