Nekromanti Köpa böcker

Härolden

Warrior
Urk, rekommendera är ju svårt när du har så öppna ramar... Genrebegränsning hjälper, men du vill inte ha värsta space operan iaf.

I rymden:
C S Friedman: In Conquest Born
Orson Scott Card: Ender's Game

Rymd med cyberinslag:
C S Friedman: This Alien Shore
Alastair Reynolds: Revelation Space med uppföljare
Vernor Vinge: A Fire Upon the Deep

Olle Linge

Snigel
I princip allt av Terry Pratchett är helt underbart - särskilt Masker och Trollkarlens stav (fantasy med massor av skruvad humor)
Goda Omen (Terry Pratchett och Neil Gaiman i kombination - kan det bli bättre?)
Liftarens Guide Till Galaxen - av Douglas Adams (också helt skruvad humor, med mycket intelligenta tankegångar)
och möjligen Guldkompassen av Philip Pullman
Pratchet och Gaiman är stora favoriter. Good Omens står redan på listan. Adams regerar, HHGTTG har jag läst många gånger.

Berätta lite om Guldkompassen? Vill du rekommendera den? Det är rätt fullt på listan och om du inte tycker att det är superb är det lika bra att låta det vara :gremsmirk:

Har just börjat läsa på en bok vid namn Preludium till Stiftelsen, och den verkar hittills lovande. Av Isaac Asimov. På tal om sci-fi kan jag ju rekommendera Metropolis också.
Jag har läst Foundation-trilogin och jag tycer de var medikra. Coola idéer, men alldeles för segt och opersonligt för min smak. Prelude to Foundation har jag iofs hört ska vara väldigt bra, men jag har den reda på audio book :gremsmirk:

Olle Linge

Snigel
Re: Burning Chrome?

Okej, då ska jag nog låta den vara. Jag är nämligen uppe i 155 pund som det ser ut nu. Men den matchar de andra böckerna i Sprawl-trilogin så snyggt ju :gremlaugh:

Dimfrost

Special Circumstances

Varför beställa i pund? Blir det verkligen billigare än SF-bokhandeln?

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

Kanske med 20-30 procent, uppskattningsvis.
Har du räknat med att SF-bok har mängdrabatter och att det är bra att stötta lokala handlare (face it, de har ett unikt sortiment på SF och är antagligen sveriges mest välsorterade rollspelshandlare)?

Olle Linge

Snigel

Fast de är RUSKIGT dåliga när det gäller förlag. Jag vill inte ha en serie spridd på fyra förlag. Jag beställer dock det jag kan därifrån.

Isilme

Veteran
Ajdå, då var jag visst inte till mycket hjälp :gremtongue: Dockmåste jag verkligen berömma din goda smak för bra litteratur :gremsmile:!

Tja, Guldkompassen... Jag är oftast usel på att beskriva böcker och denhär är en aning komplicerad (till bortförklaringarna kan också tilläggas att det var längesedan jag läste den)men jag ska göra ett försök:
Det hela handlar helt enkelt om en flicka vid namn Lyra och utspelar sig i tre världar - vår egen, och två paralella (varav en är mycket lik våran). Lyras farbror upptäcker något som kallas Stoft kort och gott och som flera tycks vara ute efter på ett eller annat sätt (det låter så klyschigt, men det är det faktiskt inte!). Många vill förstöra det, andra vill använda det. Jag tycker att boken fyller dina krav väl; den har mycket intressanta miljöer, är filosofisk och har nytänkande idéer och är dessutom inte alls någon storslagen episk gojja utan verklighetstrogen på något sätt. Den har en relativt enkel huvudplot men Philip har liksom lyckats få så många olika vinklar och intressanta detaljer. Jag tyckte den var riktigt bra när jag läste den, men jag vet inte om jag vågar rekommendera den att köpas (det är förresten en trilogi). Jo förresten, det gör jag. Den är mycket bra.

/Glimfrost - den smått förvirrade recensenten

Feliath

Swashbuckler
Jag ser att du mest vill ha SF. Det struntar jag i. Jag tänker mest rekommendera andra böcker i alla fall. För att jag gillar dem.

Lord Dunsany: Time and the Gods
Förmodligen den bästa fantasyn någonstans över huvud taget alls, i min mening. Boken ifråga är en novellsamling utgiven i Fantasy Masterworks-serien av Millennium/Gollancz, och innehåller det mesta av Dunsanys fantasy. Romanen The King of Elfland's Daughter är också absurt läsvärd och finns i samma serie.

Philip Pullman: His Dark Materials
En fantasytrilogi inspirerad av, men inte särskilt lik, Miltons Paradise Lost. Skumt och häftigt pseudo-1800-tal blandas med vår värld och en del annat och fantasin sprudlar. Utgiven av Point dels som tre separatvolymer och dels i en snygg samlingsvolym.

Jorge Luis Borges: Labyrinths
Borges berättelser är inte fantasy, och inte SF, och inte något annat heller egentligen; Borges är...Borges. En av mina absoluta favoritförfattare. Labyrinths är en smal pocket som ges ut av Penguins Modern Classics-imprint och är en i mitt tycke utmärkt och välöversatt bok att börja med, även om jag aldrig läst något av Borges jag inte har tyckt väldigt mycket om.

Neal Stephenson: Precis Vad Som Helst
Har du väl börjat finns det ingen anledning att sluta. Jag har själv läst alldeles för lite av Stephenson, men jag har låtits förstå av för mig trovärdig källa att om man gillar Snow Crash gillar man resten också.
Titta, det blev lite SF ändå också! Fastän han skriver någon sorts historisk fantasy just nu, om jag förstått saken rätt.

/Feliath - Otherland också

Jade

Warrior
Kan rekommendera boken "Anubisportarna" av Tim Powers.
En tidsreseroman som involverar varulvar, hiskeliga clowner, egyptiska trollkarlar och sent artonhundratal. Samt en massa välkända brittiska poeter.. (?)
Den går helt enkelt inte att motstå... :gremtongue:

(Sen är den bra också. Tji.)

Troberg

Sinister eater

Fast de är RUSKIGT dåliga när det gäller förlag. Jag vill inte ha en serie spridd på fyra förlag.
Har du provat att tala om att du vill ha samma förlag? Jag har lämnat en del attans komplexa order till dem och de har alltid fixat det.

Olle Linge

Snigel

Aha, DET har jag nu inte provat. Tänkte att de bara tog emot beställtningar från websidan om. Det ska jag prova i alla fall. Det blir nog inte mycket dyrare i så fall.

Troberg

Sinister eater

Aha, DET har jag nu inte provat. Tänkte att de bara tog emot beställtningar från websidan om. Det ska jag prova i alla fall. Det blir nog inte mycket dyrare i så fall.
Förut tog de i alla fall med glädje mot de mest sanslösa beställningar i stil med:

(lista med böcker) men om någon del i trilogierna saknas så stryk hela trilogin. Om något är restnoterat, stryk det. Fyll ut från (reservlista) till ungefär samma belopp enligt samma kriterier. Om en bok saknas i pocket är det OK att istället skicka en inbunden eller en antikvarisk, men justera då från listan så att beloppet är ungefär detsamma.

Dina önskemål verkar vara en baggis jämfört med det. Kan dock vara klokt att skicka en skriftlig order...

Suvarin

Veteran
Många bra böcker har redan blivit rekommenderade. Jag kan inte annat än hålla med om att Iain M Banks, Jeff Noon, David Brin, Neal Stephenson, Kim Stanley Robinson bör ligga högst upp på din lista. Ävem Brian Stapleford med vackra The Fountains of Youth hör hemma där uppe (boken handlar om en man som skriver en krönika över mänsklighetens förhållande med döden).

Bruce Sterling förtjänar också att nämnas. Inte för att han är fruktansvärt nyskapande men för att han är en skicklig hantverkare som skriver medryckande böcker med lite sting i. Holy Fire och Heavy Weather är bra startpunkter.

Jag vill även slå ett slag för det gamla gardet i form av Isaac Asimov (vars intressantaste verk utspelar sig före stiftelsetrilogin), Arthur C Clarke och inte minst Brian Aldiss (vars Heliconia-serie och Hothouse är lysande i sin märklighet). Aldeous Huxleus Brave New World och Gerge Orwells 1984 och Animal Farm är också riktiga klassiker (även om den sista är politisk satir snarare än SF).

Äldre SF har ofta en ganska naiv berättarstil men det betyder inte att eftertanken som gått in i historierna är mindre. Sam J Lundwalls Det händer imorgon-serie är en lång rad med novellsamlingar som du troligtvis hittar på ditt närmsta bibliotek och som innehåller en hel del guldkorn.

Basenanji

Postd20modernist
Nobelpris till Granström?

Revelation Space, Chasm City och Redemption Ark av Alastair Reynolds
Fin SF, fast av naturvetarslaget, dvs allt kan nog stämma överens med en framtid. Inte så mycket betoning på sociala relationer, personerna i boken är inte så utmejslade som världen (och framförallt teknologin i den! ) är.

och

Otherland-serien av Tad Williams
Bra och ohyggligt spännande alla 2000 sidor (?!) igenom. Hr Williams är väl de facto fantasyförfattare, men den här serien är förlagd till framtiden. Enligt min mening är det lättare att läsa än Reynolds. Mer fokus på människorna i boken och på den onda sidans komplexa personlighet. Skruvade världar!

Hoppas att jag är den förset som tipsar- orkar inte läsa hela tråden.

[color:\\"red\\"] Slutligen, SVAVELVINTER av Erik Granström. Den enda bok av alla sf- och fantasyböcker jag läst som verkligen varit en bra bok! Rekommenderas varmast!! Läs, läs och läs! [/color]

Olle Linge

Snigel

Förut tog de i alla fall med glädje mot de mest sanslösa beställningar i stil med:

(lista med böcker) men om någon del i trilogierna saknas så stryk hela trilogin. Om något är restnoterat, stryk det. Fyll ut från (reservlista) till ungefär samma belopp enligt samma kriterier. Om en bok saknas i pocket är det OK att istället skicka en inbunden eller en antikvarisk, men justera då från listan så att beloppet är ungefär detsamma.
Okej, det gör de inte längre. Efter nästan en veckas väntan fick jag ett mail där de inte sade sig ha tid och att det som fanns, stod på hemsidan. Det du berättar om tillhör någon passerad guldålder. Tråkigt men sant.

Troberg

Sinister eater
Verkligen tråkigt

Okej, det gör de inte längre. Efter nästan en veckas väntan fick jag ett mail där de inte sade sig ha tid och att det som fanns, stod på hemsidan. Det du berättar om tillhör någon passerad guldålder. Tråkigt men sant.
De var i alla fall verkligen exceptionella förr.