Jag köper enbart domän, alltså inget webbutrymme alls, från
http://1and1.com . Jag behöver ingen service, så jag har ingen aning om hur de är där. Deras enda uppgift är att ta betalt för BARA domänen, dvs de fixar så att "OK, om nån går till omegarpg.net, så ska 'telefonkatalogen' (DNS-servern) tillhörandes everydns.net användas".
Sedan hos everydns.net, gratistjänst som funkat utmärkt för mig, så är deras enda uppgift att ha en telefonkatalog - "aha, omegarpg.net - men alla såna grejer ska ju till 83.251.246.191".
Och 83.251.246.191 är ju då min hemmaserver som står bredvid mig här och puttrar.
Fördelen med denna tredelade setup är att jag verkligen
bara betalar för domänen. Inte DNS, inte serverutrymme. Bara domänen. Jag betalar åtta dollar och 99 cent, eller 69 svenska enkronor, en gång per år. Den elfte i tredje, varje år, blir jag alltså sjuttio kronor fattigare, och det är den enda utgift jag har för att ni ska kunna komma åt
min sida.
Nackdelen är att jag måste ha en egen server. Det betyder ökad elkostnad (även om man kör en ganska energieffektiv pryl) samt att stabiliteten är helt avhängig hur bra man lyckas med sina slag mot Datorkunskap.
Däremot om man redan har en blogg på existerande utrymme, säg Wordpress eller liknande, så går det att göra en liknande lösning fast med högre stabilitet.
Så - 200:- per år är bullshit om du inte vill ha extra utrymme eller så. 1and1 är inte dealiska vad gäller gränssnitt och så, men det är å andra sidan sjutti spänn om året.