Nekromanti Köpa domän

Andy

Vila i frid
Har någon några tips om domänförsäljningssidor. Jag Googlade och tyckte att

www.one.com verkade schyssta.

Är det någon som har några tips, idéer eller tankar åt mig som har tänkt att regga en ".se" adress?

solvebring

Superhero
Jag kör med one.com
Min sammanfattning är: Smidiga, bra tjänster, välfungerande verktyg och valmöjligheter, bra priser jämfört med många andra.

Ett väldigt schysst och seriöst webbhotell som bara tycks växa och skaffa allt bättre resurser med tiden. Jag tycker bara de blir bättre och bättre.
Eldkvast Spel funkar kanon för mig. Vilket beror på one's färdiga bloggar som man sedan själv sätter sig personliga prägel på. Jag gjorde nämligen så med Eldkvast eftersom jag suger på webdesign och kod. Kan bara med html, vilket inte är så mycket att hänga i julgranen.
... Ja, du ser ju på deras startsida vilka schyssta förmåner de har. All backup man kan tänka sig, plus gallerimöjligheter, fria mailadressen tillhörande domänen och allt krimskrams som alltid kan vara trevligt att ha färdigt.

Andy

Vila i frid
Jag kör med one.com
Min sammanfattning är: Smidiga, bra tjänster, välfungerande verktyg och valmöjligheter, bra priser jämfört med många andra.
Det låter toppenbra. Jag ska seriöst överväga det.

Tack för ditt omfattande svar.

Snow

Swashbuckler
Så länge man bara vill köra php funkar one.com bra. Jag har haft avbrott en eller ett par gånger men rätt korta.

Är det ett webhotell eller bara en domän du är ute efter?

Christoffer

It's all pig.
Har använt one ända sen de hette b-one för några år sen, alltid fungerar tipptopp, bra priser och inga idiotiska begränsningar. Använder förvisso endast php och en mysqldatabas, men för det fungerar den tipptopp!

solvebring

Superhero
Du har inte tänkt att ladda upp material, så att du behöver lite plats och så? Du har enbart tänkt använda de medel som wordpress i sig har, men med "sanktleon.se" som adress?
Har du bara tänkt att använda wordspress som det är, fast med ditt valda domännamn, ja, då behöver du bara en domän. Då är one.com onödigt.

Andy

Vila i frid
Du har inte tänkt att ladda upp material, så att du behöver lite plats och så? Du har enbart tänkt använda de medel som wordpress i sig har, men med "sanktleon.se" som adress?
Har du bara tänkt att använda wordspress som det är, fast med ditt valda domännamn, ja, då behöver du bara en domän. Då är one.com onödigt.
Ja, jag tänkte nog köra Wordpress.

Hur köper man "bara" en domän?

Snow

Swashbuckler
Jag är ingen nätverkstekniker men...

För att du ska ha nytta av ett domännamn måste du ha en namnserver att skriva in ditt namn i. Adressen på den servern ger du till de som administrerar "*.se". Det finns gott om tjänster som kan göra detta åt dig, men inte gratis.
Detta är ungefär som att betala för att stå med i telefonkatalogen.

Men sen är frågan vad din adress ska peka på. Då behöver du en server att köra tex wordpress på. Kanske har du det redan eller så kan du hitta något gratis (kompis eller jobb). Om du har en någorlunda fast ip hemma kan du sätta en linux i garderoben. Fast det är nog inget för nybörjare.

one.com löser allt detta år dig.
Du betalar ca 400:- första året och därefter ca 200:- per år. Ovanpå detta betalar du en dryg hundring för domännamnet.

Det är rätt skönt att ha allt samlat på samma ställe.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag köper enbart domän, alltså inget webbutrymme alls, från http://1and1.com . Jag behöver ingen service, så jag har ingen aning om hur de är där. Deras enda uppgift är att ta betalt för BARA domänen, dvs de fixar så att "OK, om nån går till omegarpg.net, så ska 'telefonkatalogen' (DNS-servern) tillhörandes everydns.net användas".

Sedan hos everydns.net, gratistjänst som funkat utmärkt för mig, så är deras enda uppgift att ha en telefonkatalog - "aha, omegarpg.net - men alla såna grejer ska ju till 83.251.246.191".

Och 83.251.246.191 är ju då min hemmaserver som står bredvid mig här och puttrar.

Fördelen med denna tredelade setup är att jag verkligen bara betalar för domänen. Inte DNS, inte serverutrymme. Bara domänen. Jag betalar åtta dollar och 99 cent, eller 69 svenska enkronor, en gång per år. Den elfte i tredje, varje år, blir jag alltså sjuttio kronor fattigare, och det är den enda utgift jag har för att ni ska kunna komma åt min sida.

Nackdelen är att jag måste ha en egen server. Det betyder ökad elkostnad (även om man kör en ganska energieffektiv pryl) samt att stabiliteten är helt avhängig hur bra man lyckas med sina slag mot Datorkunskap.

Däremot om man redan har en blogg på existerande utrymme, säg Wordpress eller liknande, så går det att göra en liknande lösning fast med högre stabilitet.

Så - 200:- per år är bullshit om du inte vill ha extra utrymme eller så. 1and1 är inte dealiska vad gäller gränssnitt och så, men det är å andra sidan sjutti spänn om året.

Andy

Vila i frid
Okej, jag vet inte hur jag ska göra?

Ska kolla med en polare som har en server hemma (tror jag).

Men tack alla för era tips, idéer och kunskap.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Andy said:
Okej, jag vet inte hur jag ska göra?

Ska kolla med en polare som har en server hemma (tror jag).
Annars, om du redan har dina prylar på wordpress.com, så ska det gå att göra så att ens köpta domän går dit också, men det har jag ingen erfarenhet av.

Fem sekunders googhlande ger denna länk: Såhär kan man göra...

Andy

Vila i frid
Det är rätt skönt att ha allt samlat på samma ställe.
Nu börjar jag fatta. Satt med www.sankt.leon.com igår och skulle ladda upp ett BETA rollformulär. Men det gick ju inte, finns inget att ladda upp det till. Kan bara lägga ut det som en bild.

Så, det kanske blir one.com ändå.

/Andy som återkommer när han har bestämt sig och berättare hur allt har gått