Nekromanti Köpa Laptop

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag behöver hjälp.
Vi har en skrutt dator hemma som min son spelar minecraft på, men den får slita hårt.
Nu har han smörat in sig hos sin morfar som sagt att han kanske kan hjälpa han med en dator.
Datorn bör klara minecraft galant, annars bara det vanliga :gremsmile:

Om jag fattat så bör den ha detta:
Recommended Requirements :

CPU: Pentium Dual-Core or AMD Athlon 64 @1.6GHz
RAM: 2GB
GPU: GeForce FX or ATI Radeon 9xxx and Up with OpenGL 2 Support (Excluding Intergrated Chipsets)
HDD: 150MB
OS: Windows XP or better, Mac OS 10.5.8 or better, Linux
Processor: Dual core or better recommended
Video card. Geforce 7 series or better, ATI radeon HD 2000 series or better. OpenGL standard of 2.0 or better recommended. (Note: Newer Integrated Intel video cards, from 2008 on, may not run smoothly)
Java Runtime Environment (JRE) 6 and up is required to be able to run the game.

säger mig inget men vi vill att det ska vara Windows med.

Skulle någon snäll själ kunna peka på en sådan dator som är möjlig att köpa för ca:5-6000kr
Om det nu finns någon, har absolut noll koll

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Spider Jerusalem said:
Spelar skärmstorlek in något eller är det bara specifikationer som är det viktiga?
Njä men jag tror att han skulle bli ganska besviken om den hade en skärm som min eee 901 :gremwink:

Har absolut ingen aning om priset jag satt är realistiskt, är det för lågt satt så får specifikationerna gå före, lite i alla fall

Jarl

Hero
Fear said:
Är denna relevant?
EDIT:
Kunde nog varit relevant, kollade precis upp processorn, emh, ny länk: En nyare länk
Jag skullle, om det är möjligt, försöka hitta en laptop med dels en i5-processor, dels ett diskret grafikchip. i3 är inte speciellt snabb och grafiken körs av processorn självt.

Jocke

Man med skägg
Du borde kunna köpa vilken laptop som helst i prissegmentet och klara minecraft bra. Den här tex har jag valt ut på inga särskilda grunder alls, förutom att jag läste nån graf om att det är absolut minst garantiärenden på ASUS av alla stora laptopmärken (det var mest på HP) om det beror på att det är extra svår att lämna in en asus eller om de faktiskt är helare vet jag inte.

Ta med sonen till elgigatnen eller snarlik kedja så kan ni ju känna på lite olika latops och välja därifrån

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jarl said:
Fear said:
Är denna relevant?
EDIT:
Kunde nog varit relevant, kollade precis upp processorn, emh, ny länk: En nyare länk
Jag skullle, om det är möjligt, försöka hitta en laptop med dels en i5-processor, dels ett diskret grafikchip. i3 är inte speciellt snabb och grafiken körs av processorn självt.
Fear tack för ditt tips ska kollas in.
Jarl det där susade högt över mitt huvud, om du orkar skulle du kunna peka på en sådan dator?

Gamgolfi

Veteran
En i5 på en laptop är väl att föredra, så vitt jag vet, jag är ännu inte insatt i den nya eran av processorer, själv kör jag med Core 2 Duo (2,4 GHZ) på min laptop. (Och Core 2 Duo på min stationära med).
Jag kommer få lite problem nu när jag ska uppgradera min arbetsstation hemma till hösten. Får väl kasta upp en tråd när det börjar bli aktuellt :gremsmile:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jocke Kofot said:
Du borde kunna köpa vilken laptop som helst i prissegmentet och klara minecraft bra. Den här tex har jag valt ut på inga särskilda grunder alls, förutom att jag läste nån graf om att det är absolut minst garantiärenden på ASUS av alla stora laptopmärken (det var mest på HP) om det beror på att det är extra svår att lämna in en asus eller om de faktiskt är helare vet jag inte.

Ta med sonen till elgigatnen eller snarlik kedja så kan ni ju känna på lite olika latops och välja därifrån
Toppen, om ingen här protesterar så kör vi nog på den datorn.
Tack

Jarl

Hero
Hans E Magnusson said:
Tack
Well, det är väl ingen protest direkt, men AMD:s processorer är ju sämre än Intels... Gör nog inte så stor skillnad dock.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jarl said:
Hans E Magnusson said:
Tack
Well, det är väl ingen protest direkt, men AMD:s processorer är ju sämre än Intels... Gör nog inte så stor skillnad dock.
Alltså skulle du inte kunna peka på en som passar enligt dig då? Dina råd går över mitt huvud så det vara susar om det :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Äsch, alla sådana kommentarer är detaljer för oss datornördar.

Enda riktigt viktiga saken för dig att tänka på: "separat grafikkort är MYCKET snabbare än integrerat".

Du behöver inte förstå vad jag säger, utan bara att: köp en dator med separat grafikkort. :)

Allt annat tjafs som minne hårddisk modermodem etc är "good enough" för vanliga användare i dagens läge, särskilt som du ju inte tänker köpa en dator ur allra lägsta budgetsegmentet.