Nekromanti Köpa rollspel och moduler

walium

Ganska töntig, faktiskt
Än en gång snor jag ett intressant ämne ifrån ett annat forum och lyfter in det här så att fler personer kan få chansen att svara på det.
Vilka faktorer väger tyngst när ni köper rollspel eller moduler? Är det författaren? Kompisars rekommendationer? Varumärket? Illustrationerna? Priset? Är ni samlare eller nöjer ni er med att bara köpa grundreglerna?

Själv brukar jag ha ytterst dålig koll på författare, iallafall när det gäller rollspelsprodukter. För mig väger författarens namn inte särkilt tungt, om de inte är så att jag tycker att han skriver väldigt bra eller väldigt dåligt. Priset betyder inte heller särskilt mycket om det inte är hutlöst dyrt eller väldigt billigt. Är produkten väldigt billig kan den vara värd att testa även om jag inte vet så mycket om den. Det som väger tyngst för mig är rekomendationer och varumärke. Hör jag hur andra människor med liknande intressen som mig lovprisa ett särskilt spel så blir jag genast nyfiken.

Om jag verkligen gillar ett spel så brukar jag försöka köpa in allting till det även de moduler som jag inte egentligen gillar. Fast det gör jag bara om jag börjar spela det när det fortfarande är ekonomiskt möjligt att köpa in alla moduler. Skulle jag till exempel börja spela Dn'D så hade jag aldrig köpt alla moduler även om jag verkligen hade gillat spelet.

Krille

Super Moderator
"Vilka faktorer väger tyngst när ni köper rollspel eller moduler?"

Om jag vet vad jag är ute efter så vet jag redan vad jag är ute efter. Då är det produkten i sig som säljer. Usagi Yojimbo RPG är ett ypperligt exempel - det skaffade jag enbart på grund av att det var Usagi Yojimbo.

Om jag däremot inte har en aning så är det presentationen. Omslaget ska locka, baksidan ska få en intresserad, innehållet ska fästa uppmärksamheten. Dessutom ska jag ha pengar till det och får gärna ha hört gott om det av andra. Feng Shui är ett sådant rollspel.

Jag samlar inte på moduler. Jag samlar möjligen på rollspel, och skaffar de moduler som jag måste ha, men inte fler.

Vilka faktorer väger tyngst när ni köper rollspel eller moduler?
Stämningen och priset. Stämningen mest, och priset bara om det är som du sa, hutlöst billigt eller svindyrt.

För mig har rollspel mycket med just stämningen att göra. Om jag ser ett spel som har en stämning som verkar intressant, kollar jag upp spelet och ser vad det har att erbjuda mig. Är det däremot ett massproducerat fantasyspel av något slag, bryr jag mig inte längre.

Dessutom håller jag med om att ifall "likasinnade" gillar ett spel, så tar jag mej en extra titt på det, oberoende vad kritiker och recensenter säger.

/BD, hungrig.

Poyanius

Veteran
Vid köp av "antika" rollspel: gamla minnen men speciellt skick och pris.

Vid köp av nyare: Känsla :)n man får när man ser och öppnar boken/modulen - är den mystisk, har den de rätta färgerna etc), hur pass välskriven den är och hur realistiska reglerna verkar vara.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fråga(OT)

Hur kan det komma sig att någon som bor i Wien har lyckats hitta hit om man får fråga?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Om jag däremot inte har en aning så är det presentationen. Omslaget ska locka, baksidan ska få en intresserad, innehållet ska fästa uppmärksamheten. Dessutom ska jag ha pengar till det och får gärna ha hört gott om det av andra. "

Har det hänt att du trots detta gjort några felköp, och i så fall vilka?

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag skulle säga att så mycket som möjligt spelar roll i det jag köper.

Författare är en av dem, exempelvis brukar jag följa Gygax och Greenwoods skriverier. Om det ör nåt jag inte gillar när jag läser försöker jag komma ihåg det och undvika den författaren tills vidare.

Produktlinjen är en annan. Jag samlar på allt som TSR gav ut så allt sådant köps. Övriga spel beror på, jag nöjer mig ofta med regler och eventuellt en världsbok.

Omslaget är en, om bilden lockar mig, ofta i samband med baksidestexten så brukar jag köpa den före de tråkigare dito.

Jag brukar köpa de spel och moduler som verkar intressanta från recensioner i Dragon, Rubicon och Codex. Rick Swan och Bruce Heard är de två recensenter som jag upptäckt i stort delar min smak.

Andras rekommendationer och spelande är också en stor del, om ett spel är kul att spela är det nog kul att spelleda också och det är mest det jag gör.

Eksem

Champion
Recensioner i tidningar och på nätet samt rekommendationer på forum. Jag är visserligen förtjust i t.ex. Chaosium och har svårt för saker från TSR, men tänker knappast påstå att allt från Chaosium är bra och att allt från TSR är wack. Att spel berör en värld eller koncept som jag gillar ökar också chansen att jag slänger ut pengar på något. T.ex. ELRIC!, CoC och Star Wars.

Krille

Super Moderator
"Har det hänt att du trots detta gjort några felköp, och i så fall vilka?"

Jupp. Fading Suns hade ett lovande koncept och såg bra ut. Det visade sig dock vara totalt fel, så jag sålde det till Archer. Han tände å andra sidan på alla fyra.

Storuggla

Champion
Hmm. Jag är inte så priskänslig, men däremot har jag en diet av nudlar så... ;_;
Jag köper allt som det står Traveller, Hero Wars eller Runequest på, utan pardon. Det är saker jag starkt misstänker att jag kommer att gilla. Hittills har jag inte råkat ut för ett snedköp där.
Sedan kollar jag på namnen. J Tweet har jag gillat sedan han gjorde Over The Edge, Likaså Robin D Laws då han gjorde Feng Shui, så det är namn jag följer. Sedan så måste jag erkänna att om jag ser ett sepl eller supplement i handeln som bär Krilles namn så är jag frestad att köpa.
Ja, sen glor jag starkt på allt som det står Call of Cthulhu, Hogshead (snyft snyft) och Columbia Games på. Så som det ska vara.

Storuggla, köper på tok för mycket för att pensionssppara

Johan K

Gammal & dryg
En allmän gegga...

När jag köper moduler så tittar jag först & främst på motivet & ställer frågan: Behöver jag denna modul & isåfall varför.
Sen så tittar jag på innehållet, hör på rekomendatoner, priser är ju åxå en del av det hela... Det går ju inte att komma ifrån..

Skuggvarg

Hero
Som jag ser det:
Det måste finnas ett behov, t.ex. att man tycker att man behöver en ny modul till ett rollspel man redan äger, eller att man vill bekanta sig med ett nytt rollspel.

Oavsett vilket, måste produkten förstås vara intressant . Det är helt klart det första kriteriet.

Nummer två är att produkten måste hålla god kvalitet , alltså vara välskriven.

Har väl dessa två kriterier uppfyllts, måste produkten vara prisvärd . Får jag valuta för pengarna? Jag kan vara intresserad av produkten, den kan vara välskriven, men om det är ett 50-sidors häfte som kostar 500 kr, då är jag nog inte intresserad längre.

Nummer fyra för mig är att jag ska ha tillräckligt med likvida medel, dvs pengar . Det är ganska vitalt.

Nu skulle man ju kunna tro att detta är allt som krävs men jag skulle ändå vilja tillägga en sak, nämligen tillgänglighet . Skulle du vilja beställa något från t.ex. inre Mongoliet? Kanske inte så troligt. Skulle du köpa något som fanns i din lokala hobbyaffär? Ganska troligt. Tillgänglighet har jag lite svårt att prioritera var det kommer in i min köpprocess men det är likväl extremt viktigt.

Även recensioner och kompisars rekommendationer är jätteviktigt men vem som är författare till spelet och spelets varumärke, det struntar jag ganska blankt i. Illustrationer väger heller inte särskilt tungt, då jag köper rollspelet för att spela det, inte titta på bilderna.

Nåväl, det var bara lite funderingar...

/Skuggvarg

Troberg

Sinister eater
Köpmekanismer [SNTIT]

När det gäller att köpa har jag märkt att många rollspelare är samlare. Av olika anledningar har jag själv slutat samla (även om jag överväger att börja igen). Problemet är att man måste hålla rätt på allt som släpps, hitta det i affär, alternativt beställa. För mycket jobb.

Ett annat problem (som jag uppfattat det) är att det är svårt att fixa finansiering av rollspelsprojekt.

Lösningen (infoga dramatisk fanfar här):

Prenumeration!

Jag skulle exempelvis mycket väl kunna teckna en prenumeration på allt som släpps till GURPS och därmed veta att jag får det direkt hem i brevlådan tillsammans med en inbetalningsavi. Bra för mig, jag slipper krångel och jag får allt färskt och komplett.

Det är också bra för tillverkarna, eftersom de då vet att de har en viss garanterad upplaga, vilket borde göra den ekonomiska planeringen lättare och underlätta finansiering.

Enda motargumentet jag kan komma på är att det finns en risk att man massproducerar dyra skräpsupplement. Jag tror att detta löses genom att man när som helst kan hoppa av prenumerationen.

Egentligen är det kanske mer en stående beställning än en prenumeration, men ni förstår vart jag vill komma.

Fint va?

Synpunkter?

Krille

Super Moderator
Samlande

"När det gäller att köpa har jag märkt att många rollspelare är samlare."

Det beror på hur man definierar samlare. De enda enskilda spel som jag egentligen har någon som helst samlardrift till är TORG och Shatterzone, huvudsakligen på grund av att West End Games hamnade på obestånd och TORG- och Shatterzone-grunkor slumpas ut till kilopris i junklådor på spelkonvent. Dessutom tycker jag att de spelen är rätt kul. :gremwink:

Skulle Usagi Yojimbo ha en vettig utgivningstakt så skulle jag samla på det också. :gremwink:

I övrigt samlar jag mest på olika rollspel. Jag har grundböcker till hur många rollspel som helst, men inte särskilt många moduler.

Storuggla

Champion
Re: Köpmekanismer [SNTIT]

Okej, jag biter. NTIT kan jag köpa, men vad är SNTIT?

"Ett annat problem (som jag uppfattat det) är att det är svårt att fixa finansiering av rollspelsprojekt.

Lösningen (infoga dramatisk fanfar här):

Prenumeration!"

Så som Columbia Games gör alltså? Fast de kallar det "autoship", vilket får mig att tänka på en fartyg fyllt med bilar.

Storuggla, biter på naglarna

Troberg

Sinister eater

Okej, jag biter. NTIT kan jag köpa, men vad är SNTIT?
Det beror på.

I detta fall där det ansluter till viss del till gamla ämnet så står det för Slightly New Topic In Topic.

Om det avviker helt men har diskuterats annorstädes så står det för Somewhat New Topic In Topic.

Fast det är fegt att göra förkortningar genom att korta ner saker. Jag föredrar att gå andra vägen: hitta en bra förkortning och sedan lista ut vad den kan stå för. Till exempel kallar jag min distribuerade mjukvaruRAID-lösning för BADASS. Dock behöver jag ett bra ord för B eller första A-et. För närvarande står det för * Advanced Distributed Array Secure Storage eller Big * Distributed Array Secure Storage. Förslag?

Så som Columbia Games gör alltså?
Fan, alltid någon jäkel som snor mina ideer innan jag kommer på dem! Fast det verkar som om de inte kör med det systemet längre.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bad Ass Distributed Array Secure Storage? (nt & ot)

NT = Nestoriansk Taptosignal

OT = Orogenetisk Tenacitet

Nightowl

Champion

Jag tror man kan använda autoskeppning hos återförsäljare om än inte hos företag... 'Stående order' på en produktlinje. Det löser inte problemet för tillverkaren, förstås, men många tillverkare verkar hett önska att de kunde sälja allt via återförsäljare...

Nightowl, som samlar på Streetfighter: the Storytelling game. Att samla på rollspel som är A, bra, B, i tryck är för MESAR!!!

PS: Ett annat spel jag samlar på är A.C.E. Agents. Där finns en S.P.E.C.T.R.E.-liknande organisation som kallar sig för P.Y.T.H.O.N. Skurkarna som styr den har inte kunnat enats om vad det betyder än, bara att det coolt nog. Jag har nu fattat allvarliga misstankar mot troberg...

Troberg

Sinister eater

Ett annat spel jag samlar på är A.C.E. Agents. Där finns en S.P.E.C.T.R.E.-liknande organisation som kallar sig för P.Y.T.H.O.N. Skurkarna som styr den har inte kunnat enats om vad det betyder än, bara att det coolt nog. Jag har nu fattat allvarliga misstankar mot troberg...
OK, skicka ut vår hitman för att säga adjö till agent NightOwl. Han vet för mycket.

Troberg

Sinister eater
Re: Bad Ass Distributed Array Secure Storage? (ot)

Bad Ass Distributed Array Secure Storage
Det var ju det naturliga, men jag kan ju inte ha med Bad Ass i förkortningen BADASS!

Dessutom bör det skrivas utan mellanslag... Inte lika tufft annars.

Till råga på allt har jag redan använt förkortningen i ett annat av mina program, då som Batch Automated Deployment Advanced Setup System, men det hindrar ju inte mig från att återanvända.