Köpa stationär dator

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,097
Location
Omfalos
Hej!

Jag behöver köpa en ny dator, men har 3% i Computer Use, och ber därför om hjälp här.

Tipsa mig om bra ställen att köpa på, bra paket just nu, recensioner från trovärdiga sidor. etc.

Premisser
- Stationär
- PC (dvs jag vill ha en Windows-dator, inte en Mac eller något hipster-operativsystem)
- Ska mest användas som skriv- och surfmaskin, dvs jag spelar inte grafiktunga spel, tittar sällan på film, bearbetar inte filmer eller andra tunga filer.
- Ska användas för att lagra filer, inklusive en massa foton, så jag vill ha en stor hårddisk.

Prisklass? Ja, om jag kan få detta för runt 10 000 så vore det bra. Men jag kan lägga mer än så om jag måste.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,913
Location
Uppsala
Slumpmässiga tips:

- Se till att du har operativsystem etc på en modern fjärdegenerationens (eller senare) NVMe-SSD. Skulle nog säga att detta är standard idag, men vissa lite billigare paketdatorer sparar in slantar här—gör inte det misstaget.
- Om du vill lagra mycket och inte peta på det lika ofta, köp till en stor magnetisk hårddisk (HDD). Finns såna som räknas i terabyte numera och de kostar sällan särskilt mycket.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,248
Hej!

Jag behöver köpa en ny dator, men har 3% i Computer Use, och ber därför om hjälp här.

Tipsa mig om bra ställen att köpa på, bra paket just nu, recensioner från trovärdiga sidor. etc.

Premisser
- Stationär
- PC (dvs jag vill ha en Windows-dator, inte en Mac eller något hipster-operativsystem)
- Ska mest användas som skriv- och surfmaskin, dvs jag spelar inte grafiktunga spel, tittar sällan på film, bearbetar inte filmer eller andra tunga filer.
- Ska användas för att lagra filer, inklusive en massa foton, så jag vill ha en stor hårddisk.

Prisklass? Ja, om jag kan få detta för runt 10 000 så vore det bra. Men jag kan lägga mer än så om jag måste.
Ska skärm ingå i kostnaden? Mus/tangentbord?

Hur mycket lagringsplats är det som ska in (hur stor plats tar dina dokument och foton idag?)
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,097
Location
Omfalos
Ska skärm ingå i kostnaden? Mus/tangentbord?
Jag behöver allt detta. Så ett paket med allt vore bra, tar tacksamt emot sådana förslag, men det är själva datorn jag verkligen behöver hjälp med.

(Inser jag kommer behöva slanta upp flera tusen extra för en skärm).

Hur mycket lagringsplats är det som ska in (hur stor plats tar dina dokument och foton idag?)
Min gamla dator - vila i frid (jag har backuper på alla filer) - låg på en 400 gigabyte med operativsystem och allt om jag mins rätt. Jag får mina nuvarande filer till 261 gigabyte oavsett. Och då har jag ett par tusen foton på telefonen som jag också ska över. Och jag vill gärna ha en hårddisk att växa i, så att säga.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,998
Min gamla dator - vila i frid (jag har backuper på alla filer) - låg på en 400 megabyte med operativsystem och allt om jag mins rätt. Jag får mina nuvarande filer till 261 megabyte oavsett. Och då har jag ett par tusen foton på telefonen som jag också ska över. Och jag vill gärna ha en hårddisk att växa i, så att säga.
261 megabyte är väldigt lite. Alltså den billigaste av budgetdatorer har väl en hårddisk på hundratals gigabyte idag?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,248
Jag behöver allt detta. Så ett paket med allt vore bra, tar tacksamt emot sådana förslag, men det är själva datorn jag verkligen behöver hjälp med.

(Inser jag kommer behöva slanta upp flera tusen extra för en skärm).



Min gamla dator - vila i frid (jag har backuper på alla filer) - låg på en 400 megabyte med operativsystem och allt om jag mins rätt. Jag får mina nuvarande filer till 261 megabyte oavsett. Och då har jag ett par tusen foton på telefonen som jag också ska över. Och jag vill gärna ha en hårddisk att växa i, så att säga.
Om din gamla dator köptes det här årtusendet så gissar jag att du menar gigabyte? :D
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg

Du kan välja en prisklass och sedan modda datorn. Den byggs ihop av komplett.

Jag skulle rekommendera:
  • M2-hårddisk på 1-2 Tb så får du både snabb hårddisk och mycket utrymme.
  • 32 Gb RAM.
Så om du tar en billigare modell för kanske 8000 är det säkert 1500 kronor extra om du byter ut komponenter så att du får de två punkterna ovan.

Personligen hade jag också tittat lite extra på tysta fläktar, chassi och kylning.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
  • M2-hårddisk på 1-2 Tb så får du både snabb hårddisk och mycket utrymme.
  • 32 Gb RAM.
Håller med. Jag har 32 GB RAM på min nya och ska fan ha 64 nästa gång! Men ska man ha en billighetsdator med 32 GB RAM måste man hitta ett ställe där man kan konfigurera det själv, som Komplett eller Inet (som är stabila leverantörer med erkänt bra support).

Eftersom du inte har så specifika krav kan det vara värt att leta rea.

Hur gammal skärm har du? Full HD är någon sorts absolut minimum numera.

Gissar att du inte vill bygga själv? :)

32 GB RAM och 1 TB SSD kan möjligen vara litet ansträngt att få till 10 000 kr, men inte mycket mer i alla fall.
 
Last edited:

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
281
Jag hade antingen siktat ganska högt med något du kan använda länge som de ovan eller satsat på något begagnat från ett företag som Inrego. När det kommer till skärm hade jag också tittat på begagnade skärmar som alternativ.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
För dina användningsområden... (inte några moderna spel, ingen videoredigering), så räcker idag det allra billigaste.

Det går (trots vad som står ovan) att köpa nya datorer med bara 256GB lagring (och DET kan vara i minsta laget).

Jag skulle säga att om du satsar på 16GB RAM och 1TB (1000GB) lagring, så har du 2x så mycket som du kommer behöva de närmsta 2 åren.
En hygglig skärm kan överleva datorn, men alla moderna skärmar är nog 100% bra för dina ändamål. Köp en du tycker är snygg.
Mus och tangentbord är en ergonomigrej, men annars funger det billigaste billiga.

Jag skulle satsa på en dator som är ganska liten (utan att bli så liten att den kostar extra-extra).

Så är det brus/fläkt-ljud... en billig dator kan göra dig besviken. Men för dina användningsområden tror jag inte det.

Kanske kolla på en sådan här?

Då kan du konstatera att du kan komma ner i pris om du går ner i RAM / lagring. Du har sagt att du hade ca 261GB data. Så du skulle ju klara dig med 8GB/512GB. Du skulle snabbare komma till ett läge där du behöver ta hänsyn till datorns begränsningar (flytta filer till exern hårddisk, eller inte ha alla program öppna samtidigt), men du skulle ju "klara" dig också med det (jämfört med 16GB / 1000 GB).

Låta webhallen bygga (som någon föreslog) är nog ingen dum ide.
Jag använder Linux (och macOS, och Windows när jag måste)... men jag tror inte att någon kallar mig hipster.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Då kan du konstatera att du kan komma ner i pris om du går ner i RAM / lagring. Du har sagt att du hade ca 261GB data. Så du skulle ju klara dig med 8GB/512GB.
Jag skulle säga att man inte kan ha 8 GB om man kör Win 10 eller 11. Det kommer att vara direkt plågsamt. Även 16 är tunt numera.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
Jag skulle säga att man inte kan ha 8 GB om man kör Win 10 eller 11. Det kommer att vara direkt plågsamt. Även 16 är tunt numera.
Well, jag håller inte med.

I ärlighetens namn har jag två Windows-datorer, båda med 32GB RAM.
Men jag har det för att jag kör Windows Server i Docker-containers. Och DÅ skulle det inte fungera med mindre än 16. 16 är på håret.

Om 8GB inte räcker, så beror det på att man har många program och/eller browserflikar öppna samtidigt.
Om man kör Chrome/Firefox/Edge med 6-7 flikar, och kompletterar det med att ha Word eller Excel öppet... så är det inga som helst problem att ha 8GB.

Med det sagt så tycker jag inte att man ska köpa en dator med 8GB RAM idag. Om man har råd/möjlighet att köpa 16.

Om det skulle stå mellan att höja RAM från 8 till 16 GB, eller höja disk från 500GB till 1000GB, så skulle jag köpa den större disken.
RAM är lättare att uppgradera i framtiden. (man kan alltid köpa till externa diskar, men att uppgradera system-disken är inte lika enkelt)

Jag tycker skarpskytten ska köpa 16/1000. Men både 16/1000 är en framtidssäkring och inte ett behov, givet hur han beskriver sitt faktiska datoranvändande.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
Jag skulle säga att man inte kan ha 8 GB om man kör Win 10 eller 11. Det kommer att vara direkt plågsamt. Även 16 är tunt numera.
Ok, jag startade upp Win 11, och jag vill ge dig lite mera rätt.

För att komma upp i 8GB behövde jag starta/köra samtidigt:
Firefox 4 browsers
Windows Update (check for updates)
Syncthing
Task manager
Discord

När jag sedan startade Teams ökade minnesförbrukningen med 4GB till.

Windows 11 är värre än jag tidigare noterat.

Så jag tycker 16/1000 är "rätt" för Skarpskytten.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
281
Bygger man eller beställer så är det inte så dyrt med extra intern inne och lagring men köper man färdigt så kan det vara det. Vi har 8 på arbetsdatorerna på jobbet för vanligt användande och har det på min gamla bärbara, det funkar men skulle inte köpa något som jag ska använda ett tag framöver med det.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
Bygger man eller beställer så är det inte så dyrt med extra intern inne och lagring men köper man färdigt så kan det vara det. Vi har 8 på arbetsdatorerna på jobbet för vanligt användande och har det på min gamla bärbara, det funkar men skulle inte köpa något som jag ska använda ett tag framöver med det.
Tyvärr har du helt rätt... synd att utbudet av "barebone" där man bara köper till Minne och M.2 (och ev CPU och OS) är så taskigt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Bygger man eller beställer så är det inte så dyrt med extra intern inne och lagring men köper man färdigt så kan det vara det.
På Komplett eller Inet uppgraderar man bara mellanskillnaden i komponentkostnad.
 
Last edited:

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,963
Location
Sandukar
Jag skulle anlita Komplett eller Inet för detta. Snåla inte in på RAM och disk-utrymme. Även om program visar en viss mängd användning av RAM behöver mycket mer för att inte få fördröjningar eller lagg när du faktiskt använder maskinen. Jag skulle lätt sätta 32Gb RAM som första prio.
 
Top