Köpa stationär dator

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
400 kr kräver nog rea, men jag ser det för (under) 500 kr hos Inet. Känns oändligt värt det.
Jag har suttit sista 2v på min nya RPIv5 med 8GB RAM.
Jag har aldrig sett minnesförbrukningen gå över 3GB.
Då har jag gjort allt, utom discord och video-Teams, som jag gör på min Mac.
Om du säger att man behöver 32GB RAM i Windows 11, för att köra en browser och Office utan att riskera att det hackar och hickar, så får jag väl tro dig. Men om jag hade sagt det så hade du kallat mig för Apple Fanboy eller nåt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Jag har suttit sista 2v på min nya RPIv5 med 8GB RAM.
Jag har aldrig sett minnesförbrukningen gå över 3GB.
Jag brukar hamna på runt 22 av 32 GB på min PC. Men jag har som sagt 100+ flikar öppna också. Och Win 11 är hungrigt!

Jag gick ofta nära taket på Win 10 och 16 GB på min förra. 32 GB är vad man bör sikta på för Win 11, tycker jag, men man klarar sig med 16 GB om man är snål på pengar och användning (och tycker att 500 kr är för mycket för en klart bättre upplevelse).

32 GB ger också mer marginal utifrån hur de flesta webbläsare (särskilt Chrome!) läcker minne som ett såll.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg

Byt RAM mot 32 Gb och hårddisk mot M2 1Gb och du får detta pris nedan. Lägg till skärm för 2000 (24 tum) men jag hade lagt till 4000 personligen för Philips 34" skärm 346E2LAE/00 (finns i länken vid bildskärm, om du klickar "visa alla bildskärmar"). Jag vet inte hur stor skärmyta du vill ha men skärmen jag föreslår har väldigt bra kontrast, vilket (förenklat förklarat) ger bättre färgåtergivning.

För mus och tangentbord så rekommenderar jag istället att gå till Power och känn efter vilka tangenter du tycker är skönast. Köp mus med sladd, annars blir den tyngre och du behöver ofta byta batterier på musen (inte tangentbordet). Räkna med 500-700 kr för en vettig mus.

Datorn i länken (och nedan) har ett integrerat grafikkort.

Screenshot 2024-07-17 at 22.44.15.png
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060

Byt RAM mot 32 Gb och hårddisk mot M2 1Gb och du får detta pris nedan. Lägg till skärm för 2000 (24 tum) men jag hade lagt till 4000 personligen för Philips 34" skärm 346E2LAE/00 (finns i länken vid bildskärm, om du klickar "visa alla bildskärmar"). Jag vet inte hur stor skärmyta du vill ha men skärmen jag föreslår har väldigt bra kontrast, vilket (förenklat förklarat) ger bättre färgåtergivning.

För mus och tangentbord så rekommenderar jag istället att gå till Power och känn efter vilka tangenter du tycker är skönast. Köp mus med sladd, annars blir den tyngre och du behöver ofta byta batterier på musen (inte tangentbordet). Räkna med 500-700 kr för en vettig mus.

Datorn i länken (och nedan) har ett integrerat grafikkort.

View attachment 18911
Ser kanon ut. Det är inte ens skräpkomponenter (Phanteks gör rimliga torn, minnet är ett helt vanligt, och kylaren är bra med kapacitet tillgodo).

Finns inget utrymme för ett bra grafikkort i framtiden med det nätagget, men det var ju inte planen heller.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
För mus och tangentbord så rekommenderar jag istället att gå till Power och känn efter vilka tangenter du tycker är skönast.
Mekaniskt tangentbord är den där sortens sak man inte insåg att det inte går att leva utan förrän man provade. :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
För mus och tangentbord så rekommenderar jag istället att gå till Power och känn efter vilka tangenter du tycker är skönast. Köp mus med sladd, annars blir den tyngre och du behöver ofta byta batterier på musen (inte tangentbordet).
Jag tycker också att Rickards dator ser bra ut.

Köp en mus med sladd! Om du är osäker så kostar en billig mus med sladd nästan ingenting - så kan du byta upp dig senare.

Nu har jag inte läst det finstilta, men en fördel jag ser är att Windows antagligen (?) kommer utan mass bloatware (som HP/Dell/Lenovo/Acer).
Inte fel med Windows 11 Pro - men högst oklart om du har någon nytta av det jämfört med det billigare Windows 11 Home.
(jag antar att Windows kommer installerat - annars finns det pengar att spara på att köpa från Gamekeys)

Och för 225kr extra tycker till och med jag att du kan välja 32GB RAM. Om du inte hellre lägger pengarna på en rollspelsbok, då får du ju nåt för pengarna ;)

De där Kingston NV2 har fått lite blandade omdömen. Jag har själv sådana på jobbet, inga problem efter 6 månader. Men det är riktigt trist om "hårddisken" går sönder. Du kan googla på Kingston NV2.

Mekaniskt tangentbord är den där sortens sak man inte insåg att det inte går att leva utan förrän man provade. :)
JohanL menar att du ska köpa ett Das Keyboard, med de "klickigaste" tangenterna.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Tycker också att luftkylning är givet om man inte har en konstruktion som kräver vätskekylning. Vätskekylare går sönder efter 3-5 år, så är det bara, det ingår i konceptet. På luftkylaren kan du blåda kylardelen en gång om året så är allt lugnt, och om något går sönder är det ett 200 kr-byte som till och med jag är redo att göra.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Köp en mus med sladd!
+1 på det!

JohanL menar att du ska köpa ett Das Keyboard, med de "klickigaste" tangenterna.
Jag har faktiskt inte det klickigaste - jag har bruna Cherry, inte röda!

Lysdiod genom tangenten är ljuvligt.

Och mekaniska tangentbord håller för evigt, känns det som - tredje datorn med samma tangentbord för mig nu.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
Jag har faktiskt inte det klickigaste - jag har bruna Cherry, inte röda!
Mitt ligger i en låda :( :(
Det är en lång historia.
Skulle tro att det är det mellan-klickiga.
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
350
Location
Kristianstad
Maila Inet och förklara dina behov och be dem sedan bygga den åt dig eller sälja en färdigbyggd dator.
Jag gjorde så när min fru skulle köpa dator till sitt företag. Den datorn är mer än tio år gammal och funkar fortfarande fint med de senaste liren där ute. Inet är legit och väldigt duktiga på det dem gör, trust the process. =)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Maila Inet och förklara dina behov och be dem sedan bygga den åt dig eller sälja en färdigbyggd dator.
Jag gjorde så när min fru skulle köpa dator till sitt företag. Den datorn är mer än tio år gammal och funkar fortfarande fint med de senaste liren där ute. Inet är legit och väldigt duktiga på det dem gör, trust the process. =)
Jag har fått intrycket att Inet och Komplett är jämförbara. Bägge är uppskattade för sin support.

Fast med Komplett får du förstås inte klubban i lådan...
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
350
Location
Kristianstad
Jag har fått intrycket att Inet och Komplett är jämförbara. Bägge är uppskattade för sin support.

Fast med Komplett får du förstås inte klubban i lådan...
Har aldrig handlat från komplett, har inte heller hört något negativt angående dem. Jag uppfattar det som att Inet har mer fokus på speldatorer medan komplett har större fokus på att nå ut till företagskunder.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Inet har en starkare "välj komponenter själv"-lösning, inklusive att den filtrerar på vad som fungerar. Den kan man leka med även om man inte tänker handla!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
När det gäller möss: Om man ska spela actionspel är det nog fortfarande viktigt att ha en sladdad mus. Annars kan man kolla upp möss med bra batteritid; jag har själv haft bra erfarenheter av Logitechs grejer (G604 som inte säljs längre, MX Master som har lite för få knappar för mig men är väldigt skön). Däremot är det ju ett enkelt sätt att spara pengar, eftersom de billigaste mössen ofta är trådade och billiga trådlösa möss generellt är ganska dåliga.

När det gäller tangentbord… vet man nog bäst själv vad man gillar. Jag har hört det där om "när man väl testat mekaniska går man inte tillbaka": Nå, jag gick tillbaka. Jag köpte ett mekaniskt, men insåg efter nån vecka att det verkligen inte funkade för mig, och så köpte jag ett Logitech MX Master istället, som är så lågt att man inte ens behöver handledsstöd för att inte förstöra handledarna. Och då jag ännu inte hittat handledsstöd jag tyckt varit bekväma…

Men, tangentbord och mus är ju bland det enklaste att byta ut i efterhand om man tycker att de inte funkar, eller man bara vill byta upp sig. Så jag skulle säga: ta något typ dugligt nu, och känn efter ifall det funkar i vardagen. Gör det inte det så kan du gräva ner dig och – framför allt – gå till fysiska butiker och klämm, känn och testa.


Så korta versionen: nej, det är inte sant att "mus med sladd och mekaniskt tangentbord" är bäst. Det beror helt på en som person och vad man har datorn till.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Logitechs grejer
Med mina stora händer är Logitech G MX518 (som också utgått,men jag har två i reserv) perfekt.

Och eftersom mitt trassel är armbåge och inte handled är tangentbordet bra ändå.
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
350
Location
Kristianstad
Inet har en starkare "välj komponenter själv"-lösning, inklusive att den filtrerar på vad som fungerar. Den kan man leka med även om man inte tänker handla!
Ah så kan det nog vara. Jag som är lat och ganska okunnig vad gäller datorer mailar när jag behöver något nytt. =)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
Så korta versionen: nej, det är inte sant att "mus med sladd och mekaniskt tangentbord" är bäst. Det beror helt på en som person och vad man har datorn till.
@krank har helt rätt.

Förr var datorer väldigt mycket tech-specs och prestanda. Nu är alla datorer man kan köpa väldigt snabba och tillräckliga för @Skarpskytten s behov. Så man ska inte glömma bort mjukare värden:
- ergonomi : tangentbord, mus, ljudnivå
- utseende : hur fungerar den som möbel där den ska stå
- skärm
- kvalitet på komponenter (fläktar, lagring) som kan gå sönder med tiden

När man köper en ny dator är det såklart rimligt att sätta en budget.
Och då kan det vara rätt att ha utrymme i budgeten för mjukare värden.
Detta är nog än mer relevant om man köper en laptop.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,097
Location
Omfalos
Hej alla!

Tack för tipsen, och för den intressanta diskussionen om 16GB vs 32 GB. Svårt tycker jag, men skillnaden i pengar mellan 16 och 32 är inte så där enorm, så jag lutar åt att ändå kosta på mig 32 för att få en dator som står sig länge.

Lutar åt att jag följer @Rickard s tips.
 
Top