Köpa stationär dator

vonVogel

Veteran
Joined
31 Aug 2020
Messages
26
Med tanke på det du vill uppnå så skulle jag rekommendera att köpa ett moderkort med integrerad processor, grafik och ljud. Därefter komplettera med ett lämpligt chassi, ram samt hårddiskar och ev Wifi.

Jag byggde en mediadator 2016 med ett sånt moderkort från ASrock vilken har funkat utmärkt. Den är tillräckligt bra för att barnen fortfarande kan spela The Sims 4 på den.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,374
Skulle säga att utöver vad som nämnts så är ljuddämpat chassi ett krav efter att ha haft det på mina två senaste. Aldrig att jag tummar på den biten längre.
Mycket bättre med tysta fläktar och bra airflow (så att fläktarna inte behöver jobba lika mycket), tycker jag.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,374
En annan faktor som har blivit relevant kring tystnad är hur mycket värme processorn tål. Ryzen 7000-serien inte bara tål utan gillar när det blir varmt, så fläkten går inte på förrän temperaturen börjar bli högre än där den går igång för Intel. 90-95 grader är mord för de flesta processorer och ett tecken på att något är allvarligt fel, men inget att bråka med här.

Vill man ha en verkligt tyst dator kan man titta på passiv kylning, men då bör man veta vad man gör...
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,742
Hoppas det går bra för @Skarpskytten med hans nya dator.

Jag gjorde lite efterforskningar på det här med RAM, så för er som är intresserade av rollspel kan ni sluta läsa nu.
Slutsats på slutet.

===== TEKNISKT STUFF ======

Det är möjligt att "ta bort" minne från Windows när man startar.

Jag körde (som administratör)
> bcdedit.exe /set removememory 24576

och startade om min dator, vilket gjorde att jag för alla ändamål har 8GB och inte 32GB RAM.
24 * 1024 = 24576 MB

Sedan startade jag om. Det ser då ut så här:

1721491676465.png

Windows säger alltså att jag har 7.9 GB (5.4 + 2.5) och att jag tagit bort 24.1 GB.

Jag rekommenderar såklart ingen att göra detta, och jag har inte kört på detta sätt speciellt länge nu, men....

======= SLUTSATS ====================
Om man har mer minne installerat, så använder Windows, dess tjänster och program mer minne (för samma jobb).

Exempel:
När jag hade 32GB installerat, och startade Teams, så gick förbrukningen upp med 4GB.
Nu när jag har 8GB installerat, och startade Teams, så gick förbrukningen upp 500 MB

Så man kan inte sitta på en dator med 16 eller 32 GB minne, och dra några riktiga slutsatser om hur det skulle fungera ifall man hade haft 8GB.

Windows, tjänster och program använder mer minne om det finns mer minne (vilket är jättebra).
Men om man just nu använder 10/32GB RAM, så kan man inte dra slutsatsen att det just nu skulle gå jättedåligt, ifall man bara hade 8GB installerat.

Just nu har jag 8GB, jag har startat flera program, och det går alldeles utmärkt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,374
Om man har mer minne installerat, så använder Windows, dess tjänster och program mer minne (för samma jobb).
Ja, så är det definitivt. Rimligtvis medför detta en prestandaförbättring när den inte tycker att den behöver snåla eller stuva undan på hårddisk, strypa vissa funktioner, och så vidare.

RAM är billigt, och en viktig faktor för att framtidssäkra. Går det att köra Win 11 på 16 GB? Visst, men du har mindre marginaler överallt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,742
Ja, så är det definitivt. Rimligtvis medför detta en prestandaförbättring när den inte tycker att den behöver snåla eller stuva undan på hårddisk, strypa vissa funktioner, och så vidare.

RAM är billigt, och en viktig faktor för att framtidssäkra. Går det att köra Win 11 på 16 GB? Visst, men du har mindre marginaler överallt.
Vi är egentligen helt överens. Men...

RAM är billigt för den som inte köper en färdigbyggd märkesdator (Dell, HP, Apple).
Den som letar efter en billig märkesdator (5000-7000kr) kommer märka att det blir betydligt svårare och dyrare med 32GB RAM.

Jag tycker ju att för enklare användning är 16GB att framtidssäkra, och 32GB är helt onödigt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,374
RAM är billigt för den som inte köper en färdigbyggd märkesdator (Dell, HP, Apple).
Den som letar efter en billig märkesdator (5000-7000kr) kommer märka att det blir betydligt svårare och dyrare med 32GB RAM.
Sant, eftersom de oftast inte konfigureras så och ibland alternativet inte ens finns. Men överlag är det bättre (på stationära, bärbara är en helt annan historia) att låta någon bygga ihop det man vill - då betalar man för det man vill ha och inte för annat, och får antagligen bättre komponenter.
 
Top