Hoppas det går bra för
@Skarpskytten med hans nya dator.
Jag gjorde lite efterforskningar på det här med RAM, så för er som är intresserade av rollspel kan ni sluta läsa nu.
Slutsats på slutet.
===== TEKNISKT STUFF ======
Det är möjligt att "ta bort" minne från Windows när man startar.
Jag körde (som administratör)
> bcdedit.exe /set removememory 24576
och startade om min dator, vilket gjorde att jag för alla ändamål har 8GB och inte 32GB RAM.
24 * 1024 = 24576 MB
Sedan startade jag om. Det ser då ut så här:
Windows säger alltså att jag har 7.9 GB (5.4 + 2.5) och att jag tagit bort 24.1 GB.
Jag rekommenderar såklart ingen att göra detta, och jag har inte kört på detta sätt speciellt länge nu, men....
======= SLUTSATS ====================
Om man har mer minne installerat, så använder Windows, dess tjänster och program mer minne (för samma jobb).
Exempel:
När jag hade 32GB installerat, och startade Teams, så gick förbrukningen upp med 4GB.
Nu när jag har 8GB installerat, och startade Teams, så gick förbrukningen upp 500 MB
Så man kan inte sitta på en dator med 16 eller 32 GB minne, och dra några riktiga slutsatser om hur det skulle fungera ifall man hade haft 8GB.
Windows, tjänster och program använder mer minne om det finns mer minne (vilket är jättebra).
Men om man just nu använder 10/32GB RAM, så kan man inte dra slutsatsen att det just nu skulle gå jättedåligt, ifall man bara hade 8GB installerat.
Just nu har jag 8GB, jag har startat flera program, och det går alldeles utmärkt.