.113
Swashbuckler
Med tanke på den andra diskussionen började jag fundera på något, men tänkte att det blir ett sidospår så jag skapar en ny tråd.. Hoppas det blev rätt
De köpäventyr jag själv spelat, de flesta till d&d 3.x via en av spelarna i gruppen (som då var SL) var väldigt speciella, passade inte våran spelstil alls och om de är bra eller dåliga pga det lämnar jag osagt, men jag tänker mig istället att jag måste ställa en annan fråga.
Vad skulle ni tycka om man antingen
A) hade tydligare riktlinjer på vad som krävdes för äventyret (istället för att köra den klassiska combon av gruppen). T.ex kunde man skriva att i det här äventyret är det högst olämpligt att ha tyngre rustningar, det är en fördel om man är lite smidig. Det passar inte för Barbarer. Eller Det lämpar sig för Krigare, druider, rangers, barbarer och barder.
Det jag menar är dels att man kanske lättare kan skriva ett äventyr om det är mer inriktat, man kan fokusera mer på detaljer som passar den angivna gruppen. T.ex. mycket smygande, mycket spårande osv. I en öppen grupp blir det kanske mer jobbigt om det visar sig att nähä vi har ingen som kan spåra så då går allt åt helvete för vi missade allt viktigt.
Eller
B) Mer äventyr med förgjorda karaktärer. Det behöver ju inte vara bara 4st, det kan ju förskapas t.ex. 6st karaktärer och när man sedan beskriver olika rum så kan man ju ha spelledar info som t.ex. "Om Celyana, krigarprästinan, är med i gruppen lägger hon särskilt märke till vissa symboler längs väggarna. Om hon jämför med sin heliga skrift så får hon ledtråden si och så... Om Barbaren Rungnyff är med i gruppen kan han känna igen samma symboler från sin stams begravningsgrotta och hänvisa till att det i eran stam tyder på blah blah." Även om spelarna bara är 3-4 st så kan det på flera ställen vara olika personer i gruppen som av olika anledningar kan få fram ledtrådar till skatter, vägen vidare, hemliga saker eller bara intressant kunskap. Det blir ju också en viss återspelningsvärde i och med att man kan välja andra karaktärer då.
Vad tänker ni om det? Jag har själv av och till spelat med för-gjorda karaktärer till spelarna och varje gång har jag förvisso skräddarsytt dem efter mina spelare som jag känner väl(om än de fått spela helt annat än det de brukar), men det har fungerat väldigt bra. Tanken med det här vore så klart att om det är gjort för 3-4 spelare så vore det kanske bra med 6 karaktärer för att spelarna ska ha något att välja som passar in bättre på vad de vill spela.
De köpäventyr jag själv spelat, de flesta till d&d 3.x via en av spelarna i gruppen (som då var SL) var väldigt speciella, passade inte våran spelstil alls och om de är bra eller dåliga pga det lämnar jag osagt, men jag tänker mig istället att jag måste ställa en annan fråga.
Vad skulle ni tycka om man antingen
A) hade tydligare riktlinjer på vad som krävdes för äventyret (istället för att köra den klassiska combon av gruppen). T.ex kunde man skriva att i det här äventyret är det högst olämpligt att ha tyngre rustningar, det är en fördel om man är lite smidig. Det passar inte för Barbarer. Eller Det lämpar sig för Krigare, druider, rangers, barbarer och barder.
Det jag menar är dels att man kanske lättare kan skriva ett äventyr om det är mer inriktat, man kan fokusera mer på detaljer som passar den angivna gruppen. T.ex. mycket smygande, mycket spårande osv. I en öppen grupp blir det kanske mer jobbigt om det visar sig att nähä vi har ingen som kan spåra så då går allt åt helvete för vi missade allt viktigt.
Eller
B) Mer äventyr med förgjorda karaktärer. Det behöver ju inte vara bara 4st, det kan ju förskapas t.ex. 6st karaktärer och när man sedan beskriver olika rum så kan man ju ha spelledar info som t.ex. "Om Celyana, krigarprästinan, är med i gruppen lägger hon särskilt märke till vissa symboler längs väggarna. Om hon jämför med sin heliga skrift så får hon ledtråden si och så... Om Barbaren Rungnyff är med i gruppen kan han känna igen samma symboler från sin stams begravningsgrotta och hänvisa till att det i eran stam tyder på blah blah." Även om spelarna bara är 3-4 st så kan det på flera ställen vara olika personer i gruppen som av olika anledningar kan få fram ledtrådar till skatter, vägen vidare, hemliga saker eller bara intressant kunskap. Det blir ju också en viss återspelningsvärde i och med att man kan välja andra karaktärer då.
Vad tänker ni om det? Jag har själv av och till spelat med för-gjorda karaktärer till spelarna och varje gång har jag förvisso skräddarsytt dem efter mina spelare som jag känner väl(om än de fått spela helt annat än det de brukar), men det har fungerat väldigt bra. Tanken med det här vore så klart att om det är gjort för 3-4 spelare så vore det kanske bra med 6 karaktärer för att spelarna ska ha något att välja som passar in bättre på vad de vill spela.