Re: Genus och lite OT
Konspirationsteori. Kan den inte bara ha blivit finansierad för att ta reda på om den biologiska präglingen slår igenom den sociala, eller inte?
Exakt. Det var det jag sa, fast med en annan vinkling och (betydligt) mer provocerande. Det klart att forskningen får betalt för exakt det du säger. Det jag nog var otydlig med att poängtera med mitt inlägg är det inte är forskningen i sig som är tvivelatig, utan i så fall på vilket sätt den finansieras.
Klartext: Om en stor finansiär ska välja att sponsra ett forskningsprojekt. Vilket projekt tror ni de väljer? Ett som har stor potential att kullkasta all annan forskning eller ett projekt som hjälper till att bekräfta rådande ordning?
(Jag förmodar att du menar "motsatt" - en "motsvarande" sak är en likadan.)
Hoppsan...
Samma konspirationsteori - och notera att med den förutsättningen ska forskning som stöder genusteorin inte heller publiceras utan att kontras av forskning som motsäger den;
Självklart. Men nu är ju inte fallet inte så, utan tvärt om. Det är även här inte forskningens metod jag ifrågasätter utan varför varför publicering/urval av forskning är som den är, samt varför man i just fallet med DNs artikel slår på så stora trummor med ett urval av enbart 10 personer. Åter igen tror jag man kan finna större avvikelser inom "vanliga" könsfördelningen.
annars får du precis samma cirkelresonemang som kreationisterna brukar använda:
De tror inte på forskningsresultat som stöder evolutionens existens, eftersom man bara kan ha fått de resultaten om de som utfört och publicerat dem inte tror på Bibelns skapelseberättelse; därmed är det bara propaganda och inget att ta på allvar. Forskning som stöder Skapelsen ska däremot tas som seriösa bevis.
Ahh.. detta är en intressant debatt. Dock inte på grund av resonemanget ovan (vilket verkar vara ett befängt resonemang).
Man kan däremot ifrågasätta de flesta skapelse/big bang-teorier genom att peka på deras cirkelresonemang:
Detta fossil är 5 miljoner år - hur vet du det?
För att fossilet ligger i det jordlager som är 5 miljoner år gammalt.
Hur vet ni att jordlagret är 5 miljoner år gammalt?
För att det ligger ett 5 miljoner år gammalt fossil i det.
Jorden är skapad av Gud - hur vet du det?
För att det står i Bibeln.
Hur vet du att det som står i bibeln är sant?
För att skapelsen (jorden) finns.
Ja bägge resonemangen är lite kategoriska, men jag är övertygad om att de i allra högsta grad existerar inom forskning/religionen.
//erik. there you go