Nightowl
Champion
Jag hade tänkt prata om det här med stridsfärdigheter och vad man egentligen har dem till, men så insåg jag att knappt ens jag vet hur färdigheter fungerar över huvud taget. Så då tänkte jag prata om det istället.
I Kalles Synnibar har man fyra typer av godis hos rollpersonen.
Grundegenskaper vet jag inte hur många jag ska ha än, men det blir väl en tio stycken eller så. Men det vet redan alla var det är och eftersom det här spelet knappast blir en trendsättare räcker det att konstatera att de sträcker sig mellan -4 och +4 för vanliga rollpersoner. Mannen (eller apmänniskan, eller insektoiden) på gatan har 0 i det mesta.
Grundegenskaper används sällan ensamma. De brukar modifiera andra värden.
Färdigheter skaffar man med färdighetspoäng, som man får när man stiger i nivå inom sin klass. Alla kan egentligen lära sig alla färdigheter, men det är lättare att höja de som associeras med ens yrke (Yrkesfärdigheter) än de som alla (med ens bakgrund) kan (Allmänna färdigheter) som i sin tur är enklare att lära sig än övriga färdigheter.
Det fungerar såhär: ett normalt yrke har tolv nivåer plus två nivåer vi inte bryr oss om här (nivå 0 och 13, som vi kan kalla Novis och Paragon).
På nivå 1, 4, 7 och 10 kan man bara höja sina yrkesfärdigheter.
På nivå 2, 5, 8 och 11 kan man höja yrkesfärdigheter och allmänna färdigheter.
På nivå 3, 6, 9 och 12 kan man höja vilka färdigheter man vill.
Hur mycket och hur många har jag inte klurat ut än, det hänger på hur stora färdighetsuppdelningar man gör och så.
Yrkesförmågor får man när man når en viss nivå i ett yrke. En del färdigheter är ganska beiga om man inte har lämpliga yrkesförmågor från de yrken som har dem som viktiga färdigheter. Till exempel kan vem som helst lära sig en thaumaturgs grundläggande färdigheter (Thaumaturgisk stöt, Thaumaturgisk sköld och Thaumaturgiskt grepp) men bara den med nivåer i yrket Thaumaturg kan ladda upp en thaumaturgisk stav, eller tillverka en ny (andra går till en thaumaturg och betalar för att få sin stav laddad, ungefär som vi tankar mobilen).
Varje nivå man stiger får man en ny förmåga (eller, ganska ofta, man blir bättre i en förmåga). Eftersom jag av irrationella skäl gillar den sortens symmetrier har de flesta yrken 3 förmåge-hopar. Den viktigaste dyker upp på nivåerna 1, 4, 7 och 10, nästa på nivåerna 2, 5, 8 och 11, och den minst viktiga på nivåerna 3, 6, 9 och 12. (Vän av ordning konstaterar att det betyder att man har alla grundläggande förmågor inom sitt yrke på nivå 3. Det stämmer; de flesta vuxna yrkesmän, -kvinnor och -neutrer är nivå 3. Detta har en del andra intressanta faktorer som vi kommer till senare).
Paragoner får en speciell paragon-förmåga när de når nivå 13. Noviser har nivå 0 och måste, i motsats till andra, jobba tillsammans med en tränad yrkesman för att stiga till nivå 1.
Man kan ha mer än ett yrke. Nemas problemas. Men man måste finna någon villig att träna en som novis först. Jag har inte tänkt mer på det här för jag är inte hundra på erfarenhetspoäng och dylikt än.
Det sista man kan ha är jag inte riktigt säker på vad jag ska kalla det. Jag gillar inte Oldtimers "knep" från Dunder&Snus (eller var det Drakar), "talang" är inte något man lär sig, och, tja...
Men vi säger knep sålänge. Konstgrepp, kanske? Ja, i alla fall, det täcker in besvärjelser, ritningar, recept, stridskonstmanövrar, etc. De har det gemensamt att de kräver en viss nivå i den färdighet man använder. De ger en bonus inom den färdigheten (som helst inte bara bör vara +3 i en viss situation, för det är så boring). Man lär sig dem genom att finna en lärare (eller ett läromedel, som en bok) och studera. Om man fått upp en färdighet till nivå 3 så kan man alltså lära sig alla konstgrepp som inte kräver högre än så, och det utan att öka i level.
De som lär ut sådana här saker vill alltid ha betalt: de flesta kräver antingen multum betalt eller en quest eller något.
Det här kommer från när jag spelat dataspel på sistone, något jag gjort ganska sällan förut. I alla fall, i bland annat Arcanum hade de något liknande: man separerade träning från ens nivå i färdigheten, och för att få träning måste man springa runt och snacka med SLP. Det var riktigt ball, åtminstone på de högre nivåerna. (Man vill ha Apprentice-träning i sina skills i Arcanum också, men för att få det räcker det att gå fram till nån statist på gatan och ge dom hundra guld, så är man plötlsigt Apprentice i lämplig färdighet - melee för poliser, haggle för butiksknoddar, gamble för barlejon etc.)
Å andra sidan är det trist att träna jämt, och spel som kräver både XP och träning för att stiga suger riktigt mycket. Men om man tränar för att uppnå vissa specifika roliga grejer, så är det OK.
Notera att alla "besvärjelser" hanteras så här. All magi utövas via färdigheter, och alla färdigheter ger vissa grejer man kan göra eftersom man kan färdigheten. Den som kan Thaumaturgisk stöt kan skicka ut en blixt som säger pjä (funkar som närstridstaktik med bra värden för Styrka och Precision), den som kan Förhäxa kan försätta folk i trans, osv. Besvärjelser är särskilda trick, som att säga pjä till folk på avstånd, eller att hypnotisera folk så de talar sanning.
Men stridsfärdigheterna så? Jo, nu kan ni ju det här, så när jag skriver det inlägget i sin rätta tråd kan jag ju hänvisa till det här!
Erik
I Kalles Synnibar har man fyra typer av godis hos rollpersonen.
Grundegenskaper vet jag inte hur många jag ska ha än, men det blir väl en tio stycken eller så. Men det vet redan alla var det är och eftersom det här spelet knappast blir en trendsättare räcker det att konstatera att de sträcker sig mellan -4 och +4 för vanliga rollpersoner. Mannen (eller apmänniskan, eller insektoiden) på gatan har 0 i det mesta.
Grundegenskaper används sällan ensamma. De brukar modifiera andra värden.
Färdigheter skaffar man med färdighetspoäng, som man får när man stiger i nivå inom sin klass. Alla kan egentligen lära sig alla färdigheter, men det är lättare att höja de som associeras med ens yrke (Yrkesfärdigheter) än de som alla (med ens bakgrund) kan (Allmänna färdigheter) som i sin tur är enklare att lära sig än övriga färdigheter.
Det fungerar såhär: ett normalt yrke har tolv nivåer plus två nivåer vi inte bryr oss om här (nivå 0 och 13, som vi kan kalla Novis och Paragon).
På nivå 1, 4, 7 och 10 kan man bara höja sina yrkesfärdigheter.
På nivå 2, 5, 8 och 11 kan man höja yrkesfärdigheter och allmänna färdigheter.
På nivå 3, 6, 9 och 12 kan man höja vilka färdigheter man vill.
Hur mycket och hur många har jag inte klurat ut än, det hänger på hur stora färdighetsuppdelningar man gör och så.
Yrkesförmågor får man när man når en viss nivå i ett yrke. En del färdigheter är ganska beiga om man inte har lämpliga yrkesförmågor från de yrken som har dem som viktiga färdigheter. Till exempel kan vem som helst lära sig en thaumaturgs grundläggande färdigheter (Thaumaturgisk stöt, Thaumaturgisk sköld och Thaumaturgiskt grepp) men bara den med nivåer i yrket Thaumaturg kan ladda upp en thaumaturgisk stav, eller tillverka en ny (andra går till en thaumaturg och betalar för att få sin stav laddad, ungefär som vi tankar mobilen).
Varje nivå man stiger får man en ny förmåga (eller, ganska ofta, man blir bättre i en förmåga). Eftersom jag av irrationella skäl gillar den sortens symmetrier har de flesta yrken 3 förmåge-hopar. Den viktigaste dyker upp på nivåerna 1, 4, 7 och 10, nästa på nivåerna 2, 5, 8 och 11, och den minst viktiga på nivåerna 3, 6, 9 och 12. (Vän av ordning konstaterar att det betyder att man har alla grundläggande förmågor inom sitt yrke på nivå 3. Det stämmer; de flesta vuxna yrkesmän, -kvinnor och -neutrer är nivå 3. Detta har en del andra intressanta faktorer som vi kommer till senare).
Paragoner får en speciell paragon-förmåga när de når nivå 13. Noviser har nivå 0 och måste, i motsats till andra, jobba tillsammans med en tränad yrkesman för att stiga till nivå 1.
Man kan ha mer än ett yrke. Nemas problemas. Men man måste finna någon villig att träna en som novis först. Jag har inte tänkt mer på det här för jag är inte hundra på erfarenhetspoäng och dylikt än.
Det sista man kan ha är jag inte riktigt säker på vad jag ska kalla det. Jag gillar inte Oldtimers "knep" från Dunder&Snus (eller var det Drakar), "talang" är inte något man lär sig, och, tja...
Men vi säger knep sålänge. Konstgrepp, kanske? Ja, i alla fall, det täcker in besvärjelser, ritningar, recept, stridskonstmanövrar, etc. De har det gemensamt att de kräver en viss nivå i den färdighet man använder. De ger en bonus inom den färdigheten (som helst inte bara bör vara +3 i en viss situation, för det är så boring). Man lär sig dem genom att finna en lärare (eller ett läromedel, som en bok) och studera. Om man fått upp en färdighet till nivå 3 så kan man alltså lära sig alla konstgrepp som inte kräver högre än så, och det utan att öka i level.
De som lär ut sådana här saker vill alltid ha betalt: de flesta kräver antingen multum betalt eller en quest eller något.
Det här kommer från när jag spelat dataspel på sistone, något jag gjort ganska sällan förut. I alla fall, i bland annat Arcanum hade de något liknande: man separerade träning från ens nivå i färdigheten, och för att få träning måste man springa runt och snacka med SLP. Det var riktigt ball, åtminstone på de högre nivåerna. (Man vill ha Apprentice-träning i sina skills i Arcanum också, men för att få det räcker det att gå fram till nån statist på gatan och ge dom hundra guld, så är man plötlsigt Apprentice i lämplig färdighet - melee för poliser, haggle för butiksknoddar, gamble för barlejon etc.)
Å andra sidan är det trist att träna jämt, och spel som kräver både XP och träning för att stiga suger riktigt mycket. Men om man tränar för att uppnå vissa specifika roliga grejer, så är det OK.
Notera att alla "besvärjelser" hanteras så här. All magi utövas via färdigheter, och alla färdigheter ger vissa grejer man kan göra eftersom man kan färdigheten. Den som kan Thaumaturgisk stöt kan skicka ut en blixt som säger pjä (funkar som närstridstaktik med bra värden för Styrka och Precision), den som kan Förhäxa kan försätta folk i trans, osv. Besvärjelser är särskilda trick, som att säga pjä till folk på avstånd, eller att hypnotisera folk så de talar sanning.
Men stridsfärdigheterna så? Jo, nu kan ni ju det här, så när jag skriver det inlägget i sin rätta tråd kan jag ju hänvisa till det här!
Erik