Nekromanti Kampanj/äventyr till Call of Cthulhu

Porta_UBBT

Veteran
Jag är ute efter lite material till CoC. Vilken(et) kampanj/äventyr tycker ni är bra? Kom med tips!

Björn Hellqvist

Swordsman
Sök gärna i forumets arkiv, då den här frågan kommit upp ett otal gånger tidigare. För att ge ett snabbt svar, så är en stående rekommendation "Masks of Nyarlathotep". Kampanjen är 20 år gammal, men har getts ut i nytryck flera gånger då den räknas som en av de absolut bästa kampanjer som skrivits till något rollspel någonsin.

Eksem

Champion
Problemet är bara att Masks of Nyarlathotep är ospelbar om man inte har tid att spela ett par år (introduktionskapitlet tog oss fyra-fem spelmöten, och jag rushade saker och ting). Den kräver också att spelledaren och spelarna skriver helt vansinniga loggböcker och spelledaren har sjukt bra minne. Har man det är det dock den bästa kampanjen som finns.

Ö.h.t är CoC-klassikerna rätt överskattade. Horror on the Orient Express är alldeles för rälsad (no pun intended), Beyond The Mountains of Madness är för långtråkig.

Escape From Innsmouth är däremot en mysig liten bagatell som har världens zombieskräckpotential, fast man kan spela den som klassisk investigatorskräck också, men då utnyttjar man den inte till fullo, imho.

Bosse_UBBT

Swordsman
Är Beyond the Mountains of Madness en klassiker? Mja. (Det utkom ju alldeles nyligen, och är inte tillräckligt bra... mest bara långt).

Men jo, Horror on the Orient Express var något av en besvikelse, särskilt som man spenderat en massa pengar på att försöka få tag på det. Det är inte värt det (förutom för några roliga handouts kanske).

Och Nyarlakampanjen spelade då vi klart på ett halvår, även om det blev himla rushat på slutet. Men ger man det ett år så är det himla värt det, lysande kampanj.

Annars så finns det ett gäng roliga nutida kampanjer som Utatti Usfet, Unseen Masters (en samling minikampanjer/stora scenarios iofs) och, om man bara spelar den första hälften, så kan At Your Door vara kul (fet varning dock, andra hälften av kampanjen är bland det sämsta jag sett).

Annars är den korta kampanjen Horrors Heart rätt så skoj att lira (perfekt nybörjarkampanj, utspelas i Montreal, håller faktiskt på leda det just nu). Eller så kan kanske Day of the Beast vara lite rolig (ingen lysande kampanj dock, därmot en klassiker).

Annars så försöker jag själv få tag på Pagan Publishings Walker in the Wastes, som jag har hört är grymt bra. Värt att kolla upp. Även gamla Pursuit to Kadath ska vara skoj, men också den är klurig att få tag på.

/Bosse - svamlaren

Troberg

Sinister eater
Går det att köra nylorapthepkanpagen med d20 reglerna, utan att behöva omvandla allt för mycket?
Med tanke på att Vthulhu är 95% plot och 5% spelmekanik så kan jag inte se några större problem att byta till ett annat system, även om jag inte kan se nyttan med det i det här fallet.

Porta_UBBT

Veteran
Har funderat på Utatti Usfet och Unseen Masters. At Your Door hör den till Unseen Masters? Har hört mkt bra men samtidigt mkt dåligt om den kampanjen. Secrets har även funnits med i tankarna.

Bosse_UBBT

Swordsman
Nope, At Your Door är en egen kampanj. Släpptes 1991 tror jag. Första hälften är okej (med ett lysande delscenario) men sen suger det.

Unseen Masters är ganska bra, det är försök åtminstone att göra äventyr för lite mer erfarna spelare. Jag har inte spelat något av äventyren men har plockat delar/ideér av den till annat. I famtiden kommer jag nog köra ngt av äventyren, fast då troligare till Kult än CoC (Call är 1890's för mig, eventuellt 20-tal... modern tid har jag svårare för, då vill jag bara överföra allt till Kult, hehe).