Nekromanti Kampanj idé

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag kom att tänka på en intressant ide till ett lite annorlunda äventyr, starkt inspirerat av Planscape Torment. Det börjar med att rollpersonerna vaknar upp nakna och utan några som helst minnen på en kall stenbänk. De minns ingenting men efter hand som de ställs inför olika händelser under resans gång minns de mer och mer. De börjar komma ihåg vissa färdigheter och lära sig lite mer om sin omgivning men det dröjer väldigt länge innan de kommer ihåg vilka de själva är och ännu längre innan de förstår hur de hamnade på de ställe där de vaknade upp.

Detta är bara lösryckta funderingar men jag tror att det kan bli en rikigt intressant och framförallt annorlunda äventyrskampanj. Alla tips och förslag är välkomna.

Jimmy

The One Ringkvist
Kör hårt! En sak som slagit mig är att det mig veterligen förkommer väldigt lite äventyr och kampanj-funderingar på forumet. Det vore en kul sak att bolla här. Ideér alltså...

Men tänkte du införliva den i en existerande egen kampanj eller starta på nytt?

Fråga ett: Varför?
Två: Hur håller man RP på gott humör? De brukar vilja kunna styra sina egna öden någorlunda...

Khobo

Veteran
Skapa deras rollpersoner

Väldigt mycket av kampanjen kommer alltså gå ut på att upptäcka vilka de själva är? Kommer du göra rollpersonerna själv eller ska spelarna göra dem? Det blir ju roligare om de inte vet något alls, om du har gjort rollpersonerna åt dem alltså.

I kampanjen vi spelar spelar rollpersonernas förflutna stor roll, inte så mycket deras egen bakgrund men deras föräldrar och släktingar några generationer tillbaka. Rollpersonerna är också något mer än vad de tror sig vara. Dessa rollpersoner gjorde jag åt spelarna, och de verkar väldigt nöjda. Just i det fallet hade det kanske inte gjort såå mycket om spelarna hade gjort rollpersonerna själva, det hade nog gått att ordna ändå. Men om du hade tänkt att göra det á la Planescape Torment bör du göra rollpersonerna själv. Samt lägga in väldigt många intressanta saker i deras historia...

Det kan nog bli väldigt intressant, se bara till att ge dem en ordentlig drivkraft. Enligt mina erfarenheter så behöver inte "veta vem jag är" vara etta på prioriteringslistan, men det kanske bara är min spelgrupp...

Mattias

Jimmy

The One Ringkvist
Re: Skapa deras rollpersoner

Det viktiga är ju att inte "slänga" på dem massa olika händelser som de känner sig allt för ofta obekväma i och sedan förklaras med deras förflutna.
Då känner man sig maktlös och det blir liksom bara en aha-resa på spelmötena.

Det är nog viktigt att få dem att känna att de agarar annorlunda än förväntat och därför också påverkar sina egna öden. Exempel på sådana saker kan vara att en gammal bekant till dem reflekterar över ett val de gjort, men aldrig skulle gjort innan "minnesförlusten."

Khobo

Veteran

Det viktiga är ju att inte "slänga" på dem massa olika händelser som de känner sig allt för ofta obekväma i och sedan förklaras med deras förflutna.
Då känner man sig maktlös och det blir liksom bara en aha-resa på spelmötena.

Absolut, det ska man undvika. Låt dem själva gräva i sitt förflutna. Halva nöjet är när de upptäcker vilka de är, och inte bara själva händelserna de råkar ut för just för att de är dem de är.

Mattias

Steeltoe

Veteran
Det är en kul spelide. Jag spelade ett konventsäventyr i CoC på Gotcon eller Borås ca 88-89 med den inriktningen. Det kräver en hel del av både spelare och spelledare. Passar väldigt väl med vissa skräckelement i världen.

Skäggmisslan

Veteran
Vi har kört nåt liknande fast i Vampire. Det fungerade ganska bra och gissa om vi fick en chock när allt var över.

Skäggmisslan

Darkly Noom

Veteran
Skulle kunna funka men hur har du tänkt dig att det hela ska kunna ske. Tänk om dina RP's i rent raseri skulle döda en nyckelperson eller kanske göra fel någonstans?

Darkly

Darkly Noom

Veteran

Skulle nog bli rätt kul om dom bara fick sina grundfärdigheter och allteftersom fick typ sina minnen tillbaka eller så och genom dessa "lärde sig" sina gammla kunskaper...

Nero_UBBT

Warrior
You go girl!

Jag tycker att det låter som en väldigt bra idé. Det blir ju både intressant för rollspelarna och det kan försätta dem i situationer som de annars inte skulle hamna i. T.ex så kan ju någon av rollpersonerna vara en munk utan att veta om det, som sedan klampar in på en taverna och beställer en sejdel öl då plötsligt någon gammal klosterbroder kommer och skäller ut honom för att rymma från klostret och sedan sitta här och ge sig hän åt de syndfulla dryckerna.
En annan idé skulle ju kunna vara att en av rollpersonerna helt ovetande är en ökänd brottsling med ett pris på sitt huvud. Från ingenstans kommer beväpnade okända män (prisjägare) och försöker döda honom titt som tätt och de förstår inte vad det är som händer.
En tredje skulle ju kunna vara att en rollperson är en försvunnen prins/drottning eller nåt religiöst underbarn eller dylikt som folk letar över hela landet efter. Rollpersonen kan ju ha något välkänt kännetecken som t.ex ett ärr eller födelsemärke eller något liknande. Jakten på Dalai Lama ungefär...

walium

Ganska töntig, faktiskt

Min tanke var att rollpersonerna skulle få varsitt tomt rollformulär. De skulle få veta sina grundegenskaper men upptäcka sina färdigheter efter hand som de råkar in i situationer där de kan använda dem. Som det ser ut nu så kommer gruppen antagligen bestå av några tempelriddare, en magiker och en präst. Alla ifrån Consaber. De har blivit utsända på någon viktig religiös misson, vilket de överhuvudtaget inte vet något om. De vaknar upp av att några mystiska kåpklädda figurer förbereder dem för någon slags ritual. De är alla nakna förutom varsin mystisk halsboja i metall som inte går att få av.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Allting är fortfarande i planeringsstadiet men jag tvivlar på att det kommer att uppstå situationer där de har anledning att slå ihjäl viktiga nyckelpersoner.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Ungefär så hade jag tänkt mig att det skulle gå till.

Freelancer

Warrior
Hur håller man RP på gott humör? De brukar vilja kunna styra sina egna öden någorlunda...

Jag tror att dom kan styra sina egna öden rätt bra. Det svåra blir väl att spela en karaktär med minnesförlust. Att försöka luska fram om man kan använda ett svärd eller om man ska hålla sig till soppsleven, kan ju vara ett äventyr i sig.
RP:erna håller man vid humör genom att dom får "hitta" en förlorad färdighet. Det blir ungefär som att få kryss på en färdighet. Tänk dig lyckan som en människa med minnesförlust upplever när en del av personligheten och det förflutna uppenbarar sig /images/icons/laugh.gif

Khobo

Veteran

Ah, intressant. Saker och ting fylls i allt eftersom eller? Vem är det som fyller i, du eller spelarna?

Kanske blir skumt om man ska skjuta någon med båge, och vips är SL framme och fyller i "Pilbåge, 14". Men jag vet inte. Kanske det blir bra.

Men det verkar som en bra idé, att ge dem ett tomt rollformulär. Nackdelen är väl att de inte har ett dugg att gå efter vad gäller sina rollpersoner, hur de ska spelas, roliga idéer eller annat. För på ett sätt blir det ju som att spela utan rollperson... Man har bara sina grundegenskaper liksom. Tills det att man spelat med den ett tag alltså, men det kanske blir trixigt i början.

Mattias

Jimmy

The One Ringkvist
Vem är jag?

En lysande idé slog mig plötslig!

Låt gruppen "vakna upp" på en gemensam plats. Väldigt lite information om den egna rollpersonen.
Lämna två lappar vardera till spelarna:

Lapp 1: Subjektiv uppfattning om Jaget/Mr.Minnesförlust
lapp 2: Objektiv uppfattning om de andra karaktärerna...

På så vis kommer de samtala med varandra och utforska varandras personligheter oxå. För mig att tänka på scener ur Furst Nid samt Grottbjörnens Folk där båda karaktärerna ser en reflektion av sig själv i vatten...

Lite så kan det fungera..

Samt så borde kanske varje rollperson ha lite minnesfragment att spela på. Låt rollpersonerna oxå ha kompletterande fragment. Varför inte ge dem en gedigen lista med sådana, där olika minnen har nyckelord/händelser i äventyret som låser upp dem?

(jag förbehåller mig rätten att själv använda detta i kommande publikationer... /images/icons/laugh.gif)

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag kommer att säga att de känner en instinktiv motvilja mot vissa personer som de träffar. Sedan hade jag tänkt att de skulle få värden i Lojalitet, Heder och dylikt, och det säger ju en hel del.

"Kanske blir skumt om man ska skjuta någon med båge, och vips är SL framme och fyller i "Pilbåge, 14". Men jag vet inte. Kanske det blir bra. "

Jag kommer snarare att säga att när de får syn på pilbågen så ser den synnerligen välbekant ut och de är säkra på att de kan hantera den. Om de sedan bestämmer sig för att använda den så ger jag dem ett värde.

Steeltoe

Veteran
Man kan även skapa nyckelpersoner som det inte går att slå ihjäl, i vart fall inte förrän de har tjänat ut sin roll i spelet. Bara för att spelare vill göra något betyder inte det att de kan göra det.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Länge leve... [långt inlägg för att vara mig...]

"Kanske blir skumt om man ska skjuta någon med båge, och vips är SL framme och fyller i "Pilbåge, 14". Men jag vet inte. Kanske det blir bra. "

Måste bara göra ett inlägg här... Jag har spelat ett konventsäventyr som fungerade så här... Vi spelade normala personer som jobbade som parkskötare (vi hade en personligthetsbeskrivning och några grundläggande egenskaper och färdigheter), som av någon anledning så skulle vi färdas med bil genom landet. Men konstiga saker hände på vägen... Vi blev vittne till att några poliser blev nedskjutna (eller rättare sagt: vi hörde skottlossning och antog att poliserna blev dödade), rollpersonerna freakade ut lite och min rollperson, som körde, trampade gasen i botten. Spelledaren gav mig då ett färdighetsvärde i att köra racerbil. "Jaha, tänkte jag. Han hade väl glömt att skriva upp det på rollformuläret", och så tänkte jag inte mycket mer på det. Men under spelets gång så fick alla nya färdigheter, till slut så blev det så att spelledaren frågade oss hur bra våra rollpersoner var på vissa färdigheter (och som inte fanns med på rollformuläret)... vi fick då säga något godtyckligt värde, skriva upp det på forumuläret och slå tärningar för att se om vi lyckades.

fortsätt läs du... om du vill veta sanningen bakom Op-*blam*...

Detta resulterade i en del roliga situationer där vi, blyga som vi var, satte till en början ganska låga färdighetsvärden på våra rollpersoner. Men sedan så ändrades det... och på slutet så var rollpersonera sina sanna jag; kommandosoldater som hade tränats sedan barnsben för en uppgift: att utföra något som endast kallades för Operation. Exakt vad Operation var för något fick vi aldrig reda på, men det hade något att göra med att störta fasciststyret i ett framtida sverige.

Länge leve Operation!