Flurtis
Hero
Re: Problem, och inspiration
//Flurtis, orkar inte korrekturläsa
Nja alltså vi är nog inte överens här. Vad gäller Mundanas liknelse till jorden anser jag en fråga angående vilken region vi pratar om (Vilket förmodligen kan förklaras pga olika författare). Men för att inte glida Off-topic:Floran och faunan på Mundana är i stort identisk med jordens. Tänker vi oss en -radikalt- annorlunda värld hade livet kunnat ta sig andra utvecklingar redan från begynnelsen, och lättare klara av extrema förhållanden - men Mundana är uppenbarligen inte så annorlunda. Således borde en majoritet av djurlivet inte klara av den bristande tillgången på föda i arktiska klimat, och faunan på dessa breddgrader därför bli något begränsad.
Rätta mig om jag har fel, men Mundana har väll inte samma begynnelse som vår värld. För jag antar att vi pratar om den officiella versionen.Tänker vi oss en -radikalt- annorlunda värld hade livet kunnat ta sig andra utvecklingar redan från begynnelsen, och lättare klara av extrema förhållanden
Begränsad är inte samma sak som icke existerande.Således borde en majoritet av djurlivet inte klara av den bristande tillgången på föda i arktiska klimat, och faunan på dessa breddgrader därför bli något begränsad.
Jag giller den här retoriken du använder dig av. Jag har sett dig använda den förut också och du är ruskigt bra på den. Just hur du använder din förmåga att skriva inspirerande texter till ett argument vet jag redan att du gör jäkligt bra. Men jag tycker fortfarande att det är en onödig ripp-off.Det är klart, sedan, helt enkelt...jag gillar hav. Hav är centralt för min bild av arktiska miljöer. Midnattssolen som spelar över böljorna...väggar av is som reser sig över vattnet, vågor som kluckar mot vindpinade stränder. Kalla, ödsliga hav är mystiska, vackra och spännande. Den första bok jag läste om Arktis som liten involverade en snäcka vars sus viskade en saga från Norra Ishavet. Det är därför fantasyvärlden jag filar på i garderoben har just undertiteln 'Sånger från kalla hav'.
Liksom, -det här- saknar jag i Mundana:
Personligen så skulle jag nog föredra nån form utav Snösvamps ätande Behemotar, för att hålla inspirationen så officiell som möjligt. Fast det beror ju på ifall vi pratar om en kampanj till min egen spelgrupp eller en officiell* text. Det är mycket möjligt att jag hade kört på din version i min privata spelgrupp, men om jag skulle skriva något officiellt* så vet i fan om jag skulle köra på havet alltså. Officiellt är väl fel ord här, snarare publikt kanske. Ähh du fattar säkert vad jag menar.Men sedan -finns- det ju mäktiga landlevande djur i Mundanas arktis, som inte återfinns på jorden. Veddotexten nämner ju behemotar tex. Måhända kan man tänka sig att veddo är extremt beroende av just dessa specifika djur, och bygger slädar av deras skelett och grejer. Jag föredrar dock lugnt att slänga in ett hav så veddo makear sense utan att jag behöver ta till typiska fantasylösningar. Men så är jag uppenbarligen lite tråkig också; se hur mycket jag gnällde på att ödlefolket har tropiker på Samarkand-breddgrader liksom.
//Flurtis, orkar inte korrekturläsa