Nekromanti Kampanj på Isvidderna

Flurtis

Hero
Re: Problem, och inspiration

Floran och faunan på Mundana är i stort identisk med jordens. Tänker vi oss en -radikalt- annorlunda värld hade livet kunnat ta sig andra utvecklingar redan från begynnelsen, och lättare klara av extrema förhållanden - men Mundana är uppenbarligen inte så annorlunda. Således borde en majoritet av djurlivet inte klara av den bristande tillgången på föda i arktiska klimat, och faunan på dessa breddgrader därför bli något begränsad.
Nja alltså vi är nog inte överens här. Vad gäller Mundanas liknelse till jorden anser jag en fråga angående vilken region vi pratar om (Vilket förmodligen kan förklaras pga olika författare). Men för att inte glida Off-topic:

Tänker vi oss en -radikalt- annorlunda värld hade livet kunnat ta sig andra utvecklingar redan från begynnelsen, och lättare klara av extrema förhållanden
Rätta mig om jag har fel, men Mundana har väll inte samma begynnelse som vår värld. För jag antar att vi pratar om den officiella versionen.

Således borde en majoritet av djurlivet inte klara av den bristande tillgången på föda i arktiska klimat, och faunan på dessa breddgrader därför bli något begränsad.
Begränsad är inte samma sak som icke existerande.

Det är klart, sedan, helt enkelt...jag gillar hav. Hav är centralt för min bild av arktiska miljöer. Midnattssolen som spelar över böljorna...väggar av is som reser sig över vattnet, vågor som kluckar mot vindpinade stränder. Kalla, ödsliga hav är mystiska, vackra och spännande. Den första bok jag läste om Arktis som liten involverade en snäcka vars sus viskade en saga från Norra Ishavet. Det är därför fantasyvärlden jag filar på i garderoben har just undertiteln 'Sånger från kalla hav'.

Liksom, -det här- saknar jag i Mundana:
Jag giller den här retoriken du använder dig av. Jag har sett dig använda den förut också och du är ruskigt bra på den. Just hur du använder din förmåga att skriva inspirerande texter till ett argument vet jag redan att du gör jäkligt bra. Men jag tycker fortfarande att det är en onödig ripp-off.

Men sedan -finns- det ju mäktiga landlevande djur i Mundanas arktis, som inte återfinns på jorden. Veddotexten nämner ju behemotar tex. Måhända kan man tänka sig att veddo är extremt beroende av just dessa specifika djur, och bygger slädar av deras skelett och grejer. Jag föredrar dock lugnt att slänga in ett hav så veddo makear sense utan att jag behöver ta till typiska fantasylösningar. Men så är jag uppenbarligen lite tråkig också; se hur mycket jag gnällde på att ödlefolket har tropiker på Samarkand-breddgrader liksom.
Personligen så skulle jag nog föredra nån form utav Snösvamps ätande Behemotar, för att hålla inspirationen så officiell som möjligt. Fast det beror ju på ifall vi pratar om en kampanj till min egen spelgrupp eller en officiell* text. Det är mycket möjligt att jag hade kört på din version i min privata spelgrupp, men om jag skulle skriva något officiellt* så vet i fan om jag skulle köra på havet alltså. Officiellt är väl fel ord här, snarare publikt kanske. Ähh du fattar säkert vad jag menar.

//Flurtis, orkar inte korrekturläsa

Den bästa lösningen på problemet är förstås att modda Mundanas geografi. Det är ett grovt ingrepp, men ska man kunna köra en remotely trovärdig Veddo-kampanj utan att ta till alltför fantastiska grepp, är det ett måste. Jag är öppen för alternativa förslag, dock, så dela med er.
Det vore ball om man helt enkelt säger att den stora inlandsisen är ett stort förfruset hav, dett finns många saker som man skulle kunna förklara detta med, tex Kung Frost, eller den magiordern som tidigare haft sitt säte där. Det finns inget som säger att så inte är fallet och det finns inget som säger att det är så, så det känns som att man utan att rubba hela Mundanas geografi kan förklara det på det sättet om man skulle ha lust.

Vi har tidigare pratat om det i den här tråden och jag tycker personligen att det är en cool grej som man desutom kan bygga en hel del äventyr kring.

/Draugen med arktiskt förfrusna tår !

Poseur

Swashbuckler
Okej visste inte att de åt sjögräs och sånt.
Blir lite svårt att få i sig vattenlösliga vitaminer ifrån fett.
Och tänkte faktiskt itne på att de brukade äta lever och sådant.

Regmolar

Swashbuckler

Det jag mest funderar på är vad ett stort landlevande djur skulle äta; näringskedjan i arktis går väl plankton -> fisk -> säl -> isbjörn -> människa, och inget hav = bara två toppkonsumenter kvar. På en plats med för lite jord, sol och värme för att försörja något vanligt växtliv blir det svårt; snö är av vissa termodynamiska anledningar jag inte ska gå närmare in på ett fruktansvärt dåligt bränsle, marken under snön likaså, mineraler eller ej. Baserat på vår världs biologi, då (som på ytan fungerar väldigt likt den mundanska).

Jag vill kunna förklara mina behemotar på ett rimligt sätt :gremfrown:

Edit: Läste just inlägget om dieten. Fåglar känns inte som ett rimligt sätt att förklara grejjerna, men jag funderar lite på om man skulle kunna införa någon slags mysko växt eller svamp som blåser in över isvidderna där den sprids över marken och kan käkas av behemotar och andra (behemoten spenderar alltså hela livet med att käka snölager, förutom parningen)? Det är kanske skumt, men det är det bästa jag kommer på förutom havet.

Lokala sjöar med sådana där varmvattenkällor som de kräver sig ner till och äter plankton i, kanske?

Lycan

Hero

Det bor primitiva encelliga organismer i ismassorna som förökar sig väldigt fort?

Regmolar

Swashbuckler

De inordnas under gruppen "snösvampar" och lider även detta av problemet att de liksom måste äta något... (observera att de höga kraven kommer för att jag är en inbiten naturvetare; jag vill alltså ha en förklaring som skulle kunna vara möjlig i vår värld, åtminstone teoretiskt sett.

För att förtydliga problemet: Allt liv baseras ju energiförbrukning, och fruset vatten går varken att bryta ned eller utvinna värme ur, snarare kräver den att organismen ifråga kan kompensera alla värmeförluster som snön ge upphov till. Förökning är också något av det mer energikrävande som levande organismer kan ägna sig åt, speciellt om man är encellig och alltså måste göra sig av med halva sig själv för att bli fler...

Jag tror nog att jag kör på lokala "hotspots" under isen som behemotarna (och kanske andra djur) suger plankton ur och baserar ekosystemet på dem; det är den bästa kompromissen mellan funktion, rimlighet och kanon som jag kan se... (den är i stort sett en mer kanon-vänlig version av underishavet, även om jag är mycket sugen på att använda det i mitt Mundana istället - bara för jättebläckfiskkulten, såklart).

Lycan

Hero

Jag tänkte att det finns ju liv som klarar av att föröka sig i arktiska miljöer, flercelliga organismer med höga halter av propantriol i kroppsvätskorna, köldhärdiga encelliga organismer såväl som cyanobakterier och diverse algsorter som lever i snö.

Nu räcker ju inte dessa populationer som bas för ett ekosystem med någon slags megafauna (behemoter) i den verkliga världen. Men jag tänkte att med en viss tolerans för fantastiska inslag borde floran/faunan på isvidderna kunnat förklara veddos existens.

Regmolar

Swashbuckler

Låter intresssant, får läsa vidare på det... kanske en kombination av flera olika versioner? Som utbrott av underjordiska hot-spot-källor som leder till att en stor mängd plankton och allmäna näringsämnen sprids över isen som mat åt behemotar? Eller låter det för mycket SF nu? :gremwink:

Det kan ha blivit lite mycket vetenskap över det i vilket fall.

Jag skulle koppla den uppvärmning av isvidderna som sker som en påverkan av något helt annat, jag vet inte om jag ens vill bestämma vad dock, det förstör lite tjusningen med det hela. Men fantasy ska alltid ha en liten touch av magi och mystik när det gäller saker och ting. Magin ersätter i mina ögon fysik och naturlagar i många fall.
Så nu kom jag fram till det i vilket fall, jag skulle tolka det som Magiströmmar för att ta ett exempel.

Regmolar

Swashbuckler

Jag skulle koppla den uppvärmning av isvidderna som sker som en påverkan av något helt annat
För höga utsläpp av växthusgaser från den hemliga industricivilisationen på Mundanas baksida? :gremwink:

Självklart har jag inget intresse av att göra Mundana vetenskapligt korrekt för att kunna demonstrera mitt intellekt och vetenskapliga kunnande för mina spelare (nåväl, kanske lite då, men bara mycket lite), utan för att få det hela rimligt för mig själv. Jag ska väl också ha ut lite simulationism av det hela, ju, och tycker inte jag själv det är rimligt kommer jag att tro att mina spelare inte tycker det (och risken är ganska stor med ett par av dem), och då sänker det inlevelsen en hel del.

Så nu kom jag fram till det i vilket fall, jag skulle tolka det som Magiströmmar för att ta ett exempel.
Vad är "det"?

Poseur

Swashbuckler
Dom får väl i sig motsvarande från andra djur helt enkelt. Ersätt valkött med Behemot kött tex.
Poseur blev väldigt ledsen när han läste om mysiga växtätar behemoter i barbarboken då han har spelat förmycket heroes of might and magic så tycker behemoter skall se ut såhär