De spelare som agerade destruktivt, har du någon koll på om de någonsin spellett själva? Jag undrar ibland om spelare som förstör kanske inte fattar hur mycket tid man lägger ner som spelledare.
Jag känner ingen särskild bitterhet kring att min
prepp inte respekterades i slutänden, faktiskt. Jag hade roligt när det sattes ihop och fick lära mig nya sätt att se på rollspel. Det tråkiga är väl mer att allt det som vi byggt upp tillsammans, med diverse platser, konflikter, SLP:s, händelser, etc., i praktiken överskuggas av tjafset och kampanjen kommer antagligen vara rättså synonym med tjafset för all framtid.
Det tycker jag är tråkigt.
Men det har funnits ett par typer av specifika tjafs, som givetvis generaliserar orättvist mycket:
- Single-Player spelare. Spelare som gör något som går rakt emot gruppens intressen för de fick en, vad de tyckte, kul idé och lekte loss. Som du kan göra i ett digitalt single-player spel men som i en social grupp kan ha stenhårda konsekvenser och leda till att folk blir irriterade.
- "Det här är viktigt för mig"-tjafs. Någon har stora förväntningar på en viss scen, någon annan går in och påverkar scenen, och personen med förväntningarna blir djupt besviken och/eller sur. Prata om det i förväg är vad jag sagt.
- "Dålig dag". Spelare som har en dålig dag av någon anledning, i vardagen, och låter det gå ut över spelet. Onödiga konflikter, onödigt muckande, etc., som kanske leder till att gruppen blir osams med en viktig SLP eller att det blir combat där det verkligen inte hade behövts och att majoriteten av gruppen känner att det som händer är onödigt.
- "Jag vägrar"-tjafs, och dess motsats, "Jag måste"-tjafs. Att säga nej till saker och ting eller att inte acceptera när gruppen röstar ned någonting och göra det ändå eller åtminstone insistera på att göra det ändå. Om och om och om och om och om och om igen.
Skulle jag peka på en specifik sak så är det faktiskt en (framförallt manlig?) tandens att säga
nej som spontan reaktion på andra personers förslag.
"Kan vi inte gå ned i kryptorna och ta reda på om ryktet stämmer?"
"Nej"
Konversationen dör helt, eller blir en back-and-forth av tjafs som inte leder någonstans alls.
Många gånger hade de där två timmarna tjafs kunnat bara vara, "jaförfan! vi drar till kryptorna", istället, och sen hade det
hänt saker som lett spelet vidare i två timmar.
I de flesta grupper jag spelat med har saker nästan alltid bemötts på ett mer konstruktivt sätt. Någon lägger
Fear på dig, shit vilken cool scen det blir! Någon tycker att ni skall gå till kryptorna.
Let's go! I den här kampanjen ledde nästan alla såna saker till en okuvlig stenvägg av negation.
Tycker det är fascinerande på många sätt, för det är på det stora hela exakt samma spelare.
Men, men. Det räcker med en pytteliten mängd diesel för att förgifta en hel vattenreservoar trots allt.