Bassejr
Hero
Hittils har jag i min ringa rollspelskarriär endast spelat kampanjer enligt oändlighetsprincipen. Även om äventyr och uppdrag haft sina slut, så har kampanjvärlden, och metastoryn legat kvar på obestämd framtid eller till spelarna eller spelledaren tappar intresse.
De kampanjerna som jag spelat/spelar den här våren så har en varit en klassisk osg-fantasy kampanj (Vandrande äventyrare i en oändlig värld som ständigt stöter på nya äventyr), en postapokalyptisk western kampanj (Vandrande äventyrare som vandrar runt i ett postapokalyptiskt USA och ständigt stöter på nya äventyr), samt en sci-fi kampank baserad på Mass Effect universumet (Äventyrare som vandrar runt i en civiliserad galax och ständigt stöterpå nya äventyr). And so on.
Jag har dock haft tankar om att bygga äventyr och kampanjer som bara ska vara i ett par spelmöten.
Vilken storlek på kampanjer föredrar ni och era spelgrupper? Vilken storlek är vanligast? Och vad är fördelar och nackdelar med långa, korta, oändliga, eller en-mötes "Konventrollspel"?
De kampanjerna som jag spelat/spelar den här våren så har en varit en klassisk osg-fantasy kampanj (Vandrande äventyrare i en oändlig värld som ständigt stöter på nya äventyr), en postapokalyptisk western kampanj (Vandrande äventyrare som vandrar runt i ett postapokalyptiskt USA och ständigt stöter på nya äventyr), samt en sci-fi kampank baserad på Mass Effect universumet (Äventyrare som vandrar runt i en civiliserad galax och ständigt stöterpå nya äventyr). And so on.
Jag har dock haft tankar om att bygga äventyr och kampanjer som bara ska vara i ett par spelmöten.
Vilken storlek på kampanjer föredrar ni och era spelgrupper? Vilken storlek är vanligast? Och vad är fördelar och nackdelar med långa, korta, oändliga, eller en-mötes "Konventrollspel"?