Re: Långt är bra. Väldigt långt är bättre.
Själv tycker jag bäst om kampanjer som varar i all evighet, egentligen. Kampanjerna kretsar kring rollpersoneras liv, helt enkelt, och har ingen uttalad punkt där handlingen tar slut. Nya plottrådar tillkommer i samma takt som gamla försvinner eller nystas upp, och rp:na fortsätter att vara insyltade i något samtidigt som de försöker uppnå sina egna drömmar och mål. Karaktärsspelandet får väldigt mycket utrymme i en sådan här kampanj, och dess längd gynnar såväl rollpersonernas som spelledarpersonernas utveckling. Karaktärerna får tid att utvecklas till en otrolig komplexitet, och det är helt obetalbart i mitt tycke.
Min rollperson i den längsta kampanj jag deltagit i gestaltade jag minst en gång i veckan under 3 års tid, och det var väldigt detaljerat spelande. Att se en karaktär växa och utvecklas så länge, och lära känna henne så väl att man kunde gestalta henne instinktivt som om det vore en själv, och ändock fortfarande upptäcka nya saker hos henne, var i sanning en fantastisk upplevelse. Där kan man tala om inlevelse.
- Ymir, har inget emot kortare kampanjer som omväxling, förvisso