Nekromanti Kampanjtips? Ämne: Rassegregation

Sodivra

Champion
Tjosan! I min kommande fantasykampanj så kommer ett av kapitlen att handla om hur en stam orcher måste flytta till sta'n för att överleva.. Stadens borgmästare föser in dom i ett ghetto med dom andra orcherna, som redan levt där. (Den största skillnaden är att dom som redan levt där är inte alls lika religiösa som dom nya, och vissa motsättningar uppstår..) Dessutom blir stadens invånare rätt så pissed på alla nya orcher i staden, och hetsar varandra till progromer och annan.. ja. Trakassering. (progrom: att organiserat smasha en annan folkgrupp och deras hus, typ.)

Vad jag nu behöver tips på är hur man kan bygga "äventyrssituationer" ur en sådan här situation. Rollpersonerna kommer inte tillhöra någon speciell sida, utan ska gärna få "välja" sida i konflikten. Vad jag har hittills:

[*]Orcher vill få en sysselsättning
[*]En orch ska köras bort från "fel" kvarter
[*]Ett handelshus använder orcherna som en bricka i sin konkurrans med ett annat - Dom har sina egna lojala gatugäng, osv.

..Men jag vet inte riktigt hur jag ska realisera dom idéerna.. Som sagt: Alla tips och idéer är välkommna!

Balderk

Swashbuckler
Oki, jag är nog den sista som borde svara på detta, då jag aldrig spelleder, men jag kom ara på en rolig grej jag skulle vilja se som spelare!

Nån sorts utpressningsliga!Eller helst "beskyddavarksamhet" (det är ju en form av utpressning :gremwink: )

Jag tror det skulle kunna bli riktigt läckert, hur det ska bli ett äventyr vet jag dock inte. Kanske nån butiksägare kommer till dem för att få hjälp mot "beskyddarna" eller att en släkting till en rollperson råkar ut för "beskyddarverksamheten". Ett annat scenario skulle kunna vara att de själva råkar ut för det (det kräver ju iofs att de har nån sorts affärsverksamhet) eller att de själv är beskyddare (men då kanske det skulle bli för rälsat)... Det finns ju andra exempel som att de blir vittnen till något sådant.

jaja, det vara bara ett infall från min sida

/Jonas

walium

Ganska töntig, faktiskt
Låt oss nu se.

En grupp orcher har bildat en maffialiknande brottsorganisation som rollpersonerna kommer i kontakt med. Antingen i ett försök att krossa den eller när de rekryterar nytt blod.

En känd och fullståndigt fredlig gammal orch blir dödad helt oprovocerad av en grupp människor vilket leder till svåra upplopp ibland stadens orcher. Men är det verkligen människorna som har dödat honom? Det skull också kunna vara så att det är en grupp fanatiska orcher som vill mana sina kamrater till uppror.

Kan du kanske berätta lite mer om orcherna i din värld? Är det den traditionella sorten orcher eller är de annorlunda? Existerar det andra klassiska fantasyraser som alver och dvärgar?

keno

Veteran
Mamma Orch

Mamma Orch är ute och handlar, och nåra elaka ungalver trakasserar henne med diverse glåpord. Unge Orch kommer springande till sin mammas försvar och det hela utmynnar i en duell mellan Unge Orch och Unge Alv. Vem som än vinner kommer ett ungt liv att spillas. Har rollpersonerna någon moral? Hjälper dom den stackars Orchen, som antagligen inte har en chans mot alven, eller tar de parti för hetsarna? Kanske låtsas de som ingenting och bara går förbi.

Härifrån kan tre följder komma:

>Rollpersonerna hjälper unge herr Orch:
Detta kan ju resultera i flera saker. Orchen blir ju antagligen ganska tacksam (eller är han för stolt för att ta emot hjälp? Då är han nog ganska arg nu...) och vill ge RPna något tillbaks. En middag kanske? Mamma Orch vill definitivt bjuda på middag.
Tyvärr visade det sig när de kom fram till Orchernas hus att

A: Mamma Orch bjuder på rått-soppa med svartbränt bröd. Hon är en hemsk matlagerska och att äta upp tallriken med soppa kan jämföras med att begå självmord. Nu har RPna en tämligen pinsam situation att ta sig ur.

B: huset har brunnit ner. En mob röjer runt bland Orch kvarteren och ser RPna tillsammans med Orcherna. Under galna tjut (Scenariot runt som är röd eld mot svart himmer, barnskrik, brandrök och blod ackompangerat av Iron Man av Black Sabbath) blir RPna attackerad av delar ur moben.

C: unge herr Orchens pappa är försvunnen. Han hade gett sig ut för att leta efter mamma Orch och unge herr orch efetrsom dom dröjde så (och han var enormt hungrig). Han har alltså inte kommit tillbaks och en liten Orch flicka tittar med stora tårfyllda ögon om dom kan hjälpa familjen. Åter igen prövas RPnas samvete.

>Rollpersonerna hjälper Unge herr Alv: Striden slutar med att unge herr Orchs liv har gått till spillo. Ett rop hörs och Pappa Orch rusar fram till den livlösa kroppen. Han gråter en skvätt och tittar två sekunder senare upp på RPna med blödsprängda, kusliga ögon och säger att han ska hämnas. Sen försvinner han i en rökpuff. Ett sus hörs runt platsen bland åskådarna och det blir oväder. I blixtarnas sken kan man se (och höra) Mamma Orch hålla i Unge herr Orchs kropp och gråta å skrika.

>Rollpersonerna struntar i scenariot och går vidare:
Dom vandrar glada runt i staden och hamnar till slut i orch kvarteren. Dom sätter sig på en krog. En av rollspersonerna hinner uppfatta att en orch som sitter på bordet brevid stirrar ondskefullt på dom. I nästa sekund blir det en razzia. Alla inne på krogen arresteras. Rollspersonerna blir anklagade för att vara orchervänner, och goda vänner till en orchfamilj (och av en händelse så var orchen dom vägrade hjälpa tidigare en medlem i familjen. Han blev dödad och orchen som stirrat ondskefullt på dom i krogen var hans bror.). Dom säger att dom är vänner med orchen som stirrat på dom och han, till RPnas fasa, förnekar inte detta. Istället så håller han med.
RPna blir arretsrade och rättegång och hela tjosan.

Här har du ett möjligt scenario. Hoppas det kan ge nån inspiration.

Sodivra

Champion
Hmm, schysst idé, det där med att spinna på maffia och beskyddande.. (Tack även till Herr_Balderk)
Att dom religiösa orcherna hetsar dom sekulära låter också bra..

Orcherna hör inte till någon speciell värld, utan detta är till en generisk fantasykampanj, som har med dom klassiska varelserna.. Men vrider om dom lite också. Orcherna är förföljda, alvborgmästaren är arrogant och snorkig, och dvärgarna (Om nu spelarna träffar dom) är inte alls bra på att slåss. Däremot har dom MYCKET pengar att köpa legosoldater för, och dom vill ha MYCKET mer också.. Hänsynslösa och giriga affärsmän, hela bunten. Det hela vänder sig till lite nostalgiska gamla spelare, nya spelare, rätt oerfarna spelare som man vill ge en ny twist på synen på fantasykonventioner, och bara folk som är sugna på lite rollspel.. :gremwink: Med andra ord: Släng in lite vad som helst! Orcherna är mer som människor än som sinneslösa monster, dock.

Sodivra

Champion
Ooooh

Oooh, I like it! Ungefär sådär med en massa valmöjligheter ska hela kampanjen byggas upp.. Jag gillar det där med en orchkrog, det får jag nog jobba vidare på.. Att ha en mobb som attackerar spelarna lite sporadiskt låter också bra, bra motivation för små-strider så att dom hacksugna blir nöjda.. :gremsmile: Förresten, det är ett plus om spelarna kan ta egna iniativ och spinna vidare på det dom möter, snarare än att dom får en rad utmaningar a la datorspel.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tänk såhär: dvärgarna har gott om pengar men behöver beskydd. Människorna gillar dem inte mer än orcherna men de är för rika och för mäktiga för att lika många ska våga öppet motarbeta dem. Därför börjar de anlita orcher som beskyddare och torpeder.

En annan idé är att dvärgarna eller någon annan rik och mäktig fraktion börjar använda orcherna som slavarbetskraft. De får sköta tunga kroppsarbeten i gruvor och på fälten. Tills en dag då en ung orch vägrar lyda, kastar av sig bojorna och leder sitt folk i ett väpnat uppror.

Storuggla

Champion
En annan idé är att dvärgarna eller någon annan rik och mäktig fraktion börjar använda orcherna som slavarbetskraft. De får sköta tunga kroppsarbeten i gruvor och på fälten.

Torde inte då den befintliga arbetskraften, som blir utkonkurerad av snorbilliga orcher, bli lätt upprörd och skylla alla sina problem på orchisarna? Torde ge grogrund för lite gruff om inte annat.
Allt medan dvärgarna får mer och mer pengar genom att perpetuera arbetarklassens fattigdom och genom att suga ut proletäriatet som arbet... förlåt, glömde bort att jag inte är vänster ^_^;;

Storuggla, gillar arbete ändå

Sodivra

Champion
Hmm, njaaaa.. Det går inte, ser du.

Dvärgar och orcher är totala motståndare, asså. Dvärgarna har i denna staden exploatörsintressen, orcherna har religiösa intressen.. Så att säga. MEN, jag hade tänkt låta orcherna slava åt en rik herreman i staden..

Jag kan inte berätta så mycket mer.. för det är.. *ödespaus* HEMLIGT! (Eller ja, litegrann iallafall..)

Eskil

Warrior
Re: Snälla icke-orcher

Finns det inga icke-orcher som ställer upp på deras sida, eller är det bara bus på den fronten? För övrigt, har orcherna samlat sig i någon slags organisation för att lättare kunna kräva sina rättigheter? Om de har det skulle man ju kunna basera en väldigt massa händelser kring just den rörelsen.

Balderk

Swashbuckler

Jag vet inte riktigt om det är mig eller Arvidos du skriver till, men eftersom du svarar på mitt inlägg så tar jag mig friheten att svara.

Visst kan väl människor eller andra kreatur hjälpa till! Det kanske finns några som ser orcherna som ett nytt och intressant inslag i den annars så tråkiga vardagen, och de börjar kämpa i skymundes för orchernas rättigheter. Sen är det väl upp till Arvid antar jag.

/Jonas, undrar om Arvidos gillade min idé :gremsmile:

Tyr

Hero
Några idéer:

* Ett brott har begåtts, och självfallet är det de nyinflyttade orcherna som beskylls för brottet. Den här punkten kan i princip varieras i det oändliga.

* En av de nyinflyttade orcherna försöker hjälpa staden genom att ge innovativa förslag på förbättringar. Men även om han kommer med bra argument så är det ingen som tar honom på allvar eftersom han är en orch, och en primitiv sådan dessutom.

* Rollpersonerna får reda på att de nyinflyttade orcherna inte har lämnat sina gamla seder och bruk bakom sig, utan att de utför vissa riter i doldo som helt klart strider mot stadens lagar. Riterna är inte till skada för staden, men de är trots allt förbjudna. Ska rollpersonerna skvallra eller inte?

* En av de nyinflyttade orcherna har gjort sig skyldig till ett brott mot en av stadsorcherna. För att stadens befolkning inte ska få en ännu sämre syn på de nyinflyttade orcherna så har dessa krävt att brottslingen ska straffas enligt deras gamla lagar, ett straff som är mycket strängare än om han skulle dömts efter stadslagarna. Stadsorcherna ser gärna ett strängare straff, och resten av stadsborna bryr sig inte så länge som rättvisa skipas. Men hur blir det med brottslingen? Har han inte rätt som stadsbo att dömas efter stadens lagar?

Hoppas att du får någon nytta av det jag har skrivit.

Eskil

Warrior
Re: Lite allmänt

Jag frågade inte någon specifikt, det var mest ett allmänt yttrande av åsikter. Din idé verkar helt okej, jag tycker den var bra i alla fall.

Legioth

Swordsman
Finns det något som är tuffare med orcher än deras prästeskap. Antingen stora brutala eller små puckelryggiga typer med en lång knotig stav emed en dödskalle på toppen, en krans med gnagarkranier runt halsen och ett höftskynke av ekorrskinn. Det grymmaste med dessa präster är deras voodoo likande färdigheter.

Då orcherna har någon religiös högtid på gång dansar alla dessa präster runt i hela stan, och i sin fanatism så kan endast våld få dem att sluta. Om det inte skulle räcka med att de med våld måste dansa runt i staden hela natten, dessutom hörs det nu som då otäcka skrik från deras offerritualer.

Det kan ju också uppstå den situationen att alla som bor i staden bara vill slippa orcherna, medan orcherna själva hellst skulle köra ut alla andra. Endast spelarna, som kommer utifrån inser att det inte kommer att bli något lyckligt slut på historien om man inte får folket att skärpa sig. Borgmästaren har också kommit fram till att hans stad är i fara, men ingen (förutom eventuellt spelarna) vill lyssna på honhom. Riktig kritisk blir det då borgmästarens dotter kidnappas, hon kommer inte att släppas lös förrän orcherna är utkörda. De andra raserna börjar dessutom påstå att det är ocherna som kidnappat henne, för att provocera fram ett väpnat uppror. Borgmästaren drabbas av en katastrof oberoende av vad han gör.
Spelarna har, genom sin relativ neutrala inställning, fått reda på att det är en grupp bestående av diverse minoriteter, t.ex. ankor, halvlängsmän och dikesdvärgar, som genomför kidnappningen, så att de skall kunna gripa in just före kaos bryter ut, säga att de räddat dottern, rädda staden och få all ära och en bättre ställning i staden. Nu är spelarna, med sin information i ett stort moraliskt dilemma.
Om någon annan får veta att spelarna visste hur det förhöll sig så är de i en rejäl knipa, eftersom de satte stadens säkerhet på spel. De kan inte heller sticka, eftersom stadsportarna är stängda pga den trängande situationen.

Balderk

Swashbuckler
Tack ;) NT

:gremwink:
/Jonas, ger en femma (hoho, jag har börjat dela ut femmor i en rasande takt nu på sistone :gremsmile: )

Sodivra

Champion

/Jonas, undrar om Arvidos gillade min idé

Jovisst, orchisk maffia/beskyddarverksamhet (walium var ju med på ett hörn) är en suverän idé som jag bakat in i det hela nu.. Detta funkade så bra att jag ska lista en mängd händelser i äventyret, och sedan ett förslag på hur man kan "knyta ihop dom" för att få in RP:na i handlingen, beroende på om dom är neutralt, vänligt eller fientligt inställda till orcherna. Sedan kan SL improvisera lite fritt..

PS: Kolla din mail!

Balderk

Swashbuckler

Trevligt att hjälpa till! :gremwink: Det var väl det minsta jag kunde göra efter allt jobb du gjort för mig :gremsmile:

Ps. ska göra det!

/Jonas, som var först med idén :gremlaugh: (fösöker inte ta åt mig äran :gremsmile: walium gjorde ett bra jobb också)

Sodivra

Champion
Exakt! Men tvärtom..

Finns det något som är tuffare med orcher än deras prästeskap.
Japp, deras sluga ledare ska ju vara en schaman, men jag vill ge honom ett sofistikerat intryck (Även om han ska vara rätt obstinat. Som en klyschig medeltida människopräst, med andra ord.. :gremwink:)

Och borgmästaren ska man inte tycka synd om. Han är en riktig arrogant fjolla! Antingen så gillar man honom för att man själv är det, eller så arbetar man för honom för att han har mycket pengar, eller så irriterar man sig på honom.

Fast jag funderade ju på en borgmästare-dotterkidnappning, förstås.. he he he..
Att lägga in fler minioriteter känns lite tråkigt, eftersom dvärgarna kommer utifrån, och är väldigt okända i staden, så att säga. Om jag lägger in fler minioriteter så kommer nog fokus att flyttas från dom. Dessutom så handlar kampanjen lite om "människa-alv-orch"-relationer.

Men! Däremot så är det helt rätt att komma med förslag om vad som kan hända i staden utan att det har med orcher att göra. Jag har även några alviska handelshus, en girig pamp, en religiös människokult, gatugäng.. och så vidare. Fler maktfaktorer kanske går att klämma in?

Staden är uppdelad i "slum", "gamla stan" (Mystiska affärer och gamla.. ställen. Typ.) och "fina stan", ungefär. I mitten ligger centrum och "normala stan". I gränslandet mellan "gamla stan" och "fina stan" så tänkte jag ha alvkvarteren. Det finns väldigt få alver i stan, och dom flesta är rika handelshusledare, men några finns det alltså. Alvkvarteren ska vara ungefär som Chinatown tänkte jag mig.. Rökelser, intrikata utsmyckningar på byggnader, röda lanternor.. Uråldrig mystik, lite va..

Tack för alla förslag, dom har verkligen hjälpt!

Knubbhövding

Veteran
Re: Mamma Orch

"Mamma Orch är ute och handlar..."

hmm, det här borde kunna gå att bygga på...

">Rollpersonerna hjälper unge herr Orch:
Detta kan ju resultera i flera saker. Orchen blir ju antagligen ganska tacksam (eller är han för stolt för att ta emot hjälp? Då är han nog ganska arg nu...) och vill ge RPna något tillbaks. En middag kanske? Mamma Orch vill definitivt bjuda på middag. Tyvärr visade det sig när de kom fram till Orchernas hus att"

Dessutom, hur skall denna hjälp tolkas av resten av staden? Orch-älskare? Dom är säkert beblandade med de barbariska orcher (alla orcher) som kidnappar människo-barn och använder deras blod i diverse religiösa ritualer. Och alvens päron? Inte kan den unge alv-herrn förlora en duell mot en grönskinning såvida inte fusk/magi användes. Uppenbarligen är RPna ondskefulla.

">Rollpersonerna hjälper Unge herr Alv: Striden slutar med att unge herr Orchs liv har gått till spillo. Ett rop hörs och Pappa Orch rusar fram till den livlösa kroppen. Han gråter en skvätt och tittar två sekunder senare upp på RPna med blödsprängda, kusliga ögon och säger att han ska hämnas."

Hmm, skall det här vara hämnd mot ALLA som stod vid platsen och ej ingrep/erbjöd hjälp? Varför blir just RPna "singled out"?

Man skulle dock kunna tänka sig att fadern är en relativt mäktig shaman. Normalt frånhåller orchiska shamaner siogifrån saker som att skda folk, hämnd etc, men i detta fall så driver sorgen Pappa orch till vansinne. Den blick som RPna får upplevs likadant av ALLA vittnen som ej lyfte ett finger för att hjälpa Unge Orch från döden.

Shamanen kommer att utkräva hämnd från dessa personer, såvida inte någon lyckas antagligen ha ihjäl fanskapet, få honom att inse det felaktiga i hans handlande och vända effekterna, eller något i den stilen. Se Bachmans "Thinner" för lite ideer om hur lite roliga förbannelse kan verka, och spelas ut.

"Rollpersonerna struntar i scenariot och går vidare:
Dom vandrar glada runt i staden och hamnar till slut i orch kvarteren."

Här skulle man ju kunna slänga in en slags moralkaka antar jag. Antar att RPna ser unge orch i samtal med Äldre Bror Orch om dumhetan att gp till duellen, etc...
När RPna är i orch-kvarteren blir de omrignade av en mobb orcher som vill ha deras huvuden på ett fat eller något. Äldre Bror Orch går förvi, tittar på RPNa (som naturligtvis känner igen honom som broder till den stackars försvarslösa orch de frankt sket i att hjälpa) . ÄBOrch fäller någon kommentar om tjänster och gentjänster eller dyl. och går därifrpn och lämnar RPna åt sitt öde.

Basenanji

Postd20modernist
Några kampanjtips! (Lång och bra text)

Innan jag förklarar mina idéer vill jag göra en tolkning av grundstoffet. På så vis får man mer kött på benen (gromf!!)
innan man skriver själva äventyret/scenariona/etc.

Det finns redan orcher från början!
Oj! Spännande! Hur gick det till?
Min tolkning blir att det finns några få familjer (totalt c:a 15-20 st) i staden. De tjänar sitt uppehälle på den muskelkraft de genererar, de är pråmdragare, träckbärare, kärrsläpare mm
Honorna försöker få de stackars orchbarnen att överleva.
Orcherna är dåligt sedda och alldeles för få för att kunna förändra sin situation. Ingen är krigare/tjuv/ dyl. De är trälar helt enkelt. Att de inte lämnar detta unkna liv och flyttar till vildmarkerna beror på ...

Orchernas Hemlighet...
Orcherstammarna i området har alltid levt i Skogen. Där har dock en Ond Magiker bosatt sig. Han har tagit fram de tuffaste och mest onda orcher/rese/troll man kan tänka sig genom gallring. De mer fredliga stammarna har varit tvungna att flytta på sig. Detta har skett i två vågor, den som ledde till att Staden fick sin första orchslum och nu den som Rp får hantera. Alltså vet den nya orcherstammen som håller på att flytta in till staden att...

En Stor Fara Hotar
Men säger dem detta till Stadens Borgmästare?
Nja, inte direkt då de blir så dåligt behandlade! Dessutom tror de att Staden ska skydda dem med sina murar och soldater.
Vilket innebär att...

Rollpersonernas uppgift blir att...

1.0 Lära känna staden. Tänka sig, en stad med "tama"orcher!
Kampanjtipz: Rp ser hur en orch blir falskt anklagad för nesligt brott! Rp tar parti för orchen och vendetta är igång. ->Rp får en kontaktperson hos orcherna.

2.0 Se- flera orcher i antågande!
Kampanjtipz: Rp får i uppdrag att organisera de nyanländas boende. En girig furste vill inte ha dem innanför murarna, trots att borgmästaren har gett sitt tillstånd. Vad göra? Hur lyckas man? Om man får de nya orchernas förtroende...->berättar de att en fara hotar i Skogen norr om Staden.

3.0 Förvecklingar
Innan rp hinner agera stormar DenOndaMagikern Staden. Blodigt Krig utbryter! Hämta inspiration från De Två Tornen.
Men...om rp skött sina kort rätt, kan orchernas schaman bjuda in de till en seans som ger de drogade ledtrådar
(alltså inte så enkla att tolka, kolla på Vox Ranzina för inspiration ) till hur dem kan knäcka DenOndaMagikern.

Vad tycks? Episkt och härligt, eller hur?

Håll tillgodo,
Basenanji