Nightowl
Champion
Tacka Kerrin för att jag får ändan ur vagn...
Jag har länge haft en idé som inte kommit någon vart, så jag kanske kan få liten hjälp av den församlade menigheten.
Madenburg är ett furstendöme som är en del av Blå Kejsardömet. Det ligger vid en stor flod eller havsvik (vilken? var vore lämpligt?). Fursteätten ran-Ymad är mycket rik; förre fursten sysslade mycket med handel (med vad? vad vore intressant?) och fyllde stadens kassakistor.
Furst Urvin tem-Barat ran-Ymad har dock andra intressen än att fylla sina kistor: han är beredd att spendera. Han älskar konst och arkitektur. Han är en framsynt man som är fascinerad av den nya tiden - nya tider, nya moral, ny kunskap. Religiöst är han bakanist - se mitt tidigare inlägg om ekomantiska sekter.
Urvin är också trollkarl - han är en tämligen skicklig mekanurg. Hans stor glädje inom hantverket är byggnadskonsten, och han studerade arkitektur och ingenjörskonst vid en stor akademi (var?) innan han kom och, till en början motvilligt, återtog faderns tron. Han gillar det som är storskaligt och storslaget. Vetenskapsmän och konstnärer flockas till hans hov - men i enlighet med en vidonisk furstes heder anser Urvin att han skall tjäna sitt folk, och alltså har han satt sitt kännetecken på staden.
Nu kommer vi till där jag behöver er hjälp:
Alltså, vad finns det i staden? Hur har han satt sina spår? Han har regerat i, säg, ett decennium.
Jag gillar det som är lite over-the-top utan att vara alltför omöjligt; jag vill att det snart skall synas när man kommer till Madenburg att man är i Undrens Stad. Hur?
Några idéer jag redan har:
*En hypereffektivt försvarad hamn, med något eller några 'supervapen' som skydd mot inkräktare och pirater. Snillrik design på inlopp etc. är OK, men det vore roligt med några flashiga grejer.
*Ett hypermodernt fort/slott i stadskärnan, förstås.
*Någon sorts nytt vattensystem med en akvedukt eller så, drivet av vinddrivna (vattendrivna? flogistondrivna?) pumpar så att man har ett eller flera torn med snurrande grejer på.
*Ett observatorium för astronomiska och meteorologiska studier? Kanske i en ballong? Eller ett av de där teleskopen a la Herschel som är stort som en skorsten?
*En linbana/spårväg som går upp och ner för stadens brantaste backe upp till slottet? Drivs hur?
*En heliograf, så att man kan signalera med speglar eller lyktor inom staden med omnejd (utbyggnad i furstendömet?)
Vad mer, stort och smått, kan det finnas där? Gärna visuella grejer som rollpersonerna kan upptäcka...
En grundläggande kampanjidé är att det finns en sorts träskigt/mossigt delta nära staden (jmf. Neapel) som tenderar att sprida frossa. Endast en samling herdefamiljer kan bo där och sköter sina getter, och det är en vanlig plats för laglösa att gömma sig på. Fursten vill torka ut detta med massiva pumpar, dikningsmaskiner och kanaler och odla upp det. Många är emot detta. Inte ens hans djupa kassakistor kan bekosta det utan han vill dra in rikets patricier. I gengäld lovar han dem ägor där, men han har också utlovat en jordreform åt plebejerna. Vissa mystagoger påstår att det kommer att straffa sig att dika ut området (de pratar om fluxen och/eller grundvattnet), men man vet att fursten är impopulär bland konservativa ekomantiker. De laglösa (flodpirater? rövare? luminater med ett svärtat nexus?) som gömmer sig där vill inte bli utjagade, och herdefamiljerna (skall man köra en etnisk kliché och göra dem till fauner?) vill inte riktigt flytta - de är VANA att bo där.
Furstens geni räcker inte för att ensam genomföra alla sina idéer, så han försöker locka till sig mekanurger som kan arbeta för honom (rent speltekniskt fixar han som mest Koncept och Teorier och så får folk utveckla det åt honom). Trots detta har han knappt tid för sin unga hustru, som dock hunnit föda honom ett barn. Pojken har redan visat att han har sin fars talang och en dag kommer han att uppfinna dynamit och spränga borgen i luften. Det ryktas att furstinnan har tagit sig en eller flera älskare och att de konspirerar mot fursten. Hennes yngre bror, stadigvarande boplats på stadens tavernor, brukar dock ta sådana anklagelser som en anledning att utmana vederbörande på duell. Han har ännu aldrig förlorat.
Vilka andra personer finns kring hovet? Förutom sedvanlig personal och nämnda mekanurger bör där också finnas lärda (särskilt naturvetenskapsmän, men det här är renässans och några hårda gränser finns inte), konstnärer (da Vinci?), kondottiärer, spioner, charlataner, snyltande släktingar och ambassadörer.
Vilka andra maktgrupper kan man finna i staden? Vilka leder dem? Vilka intressen har de?
Någon som har några idéer på lut, eller ska jag kopiera jordisk historia som vanligt?
mvh
Erik
Jag har länge haft en idé som inte kommit någon vart, så jag kanske kan få liten hjälp av den församlade menigheten.
Madenburg är ett furstendöme som är en del av Blå Kejsardömet. Det ligger vid en stor flod eller havsvik (vilken? var vore lämpligt?). Fursteätten ran-Ymad är mycket rik; förre fursten sysslade mycket med handel (med vad? vad vore intressant?) och fyllde stadens kassakistor.
Furst Urvin tem-Barat ran-Ymad har dock andra intressen än att fylla sina kistor: han är beredd att spendera. Han älskar konst och arkitektur. Han är en framsynt man som är fascinerad av den nya tiden - nya tider, nya moral, ny kunskap. Religiöst är han bakanist - se mitt tidigare inlägg om ekomantiska sekter.
Urvin är också trollkarl - han är en tämligen skicklig mekanurg. Hans stor glädje inom hantverket är byggnadskonsten, och han studerade arkitektur och ingenjörskonst vid en stor akademi (var?) innan han kom och, till en början motvilligt, återtog faderns tron. Han gillar det som är storskaligt och storslaget. Vetenskapsmän och konstnärer flockas till hans hov - men i enlighet med en vidonisk furstes heder anser Urvin att han skall tjäna sitt folk, och alltså har han satt sitt kännetecken på staden.
Nu kommer vi till där jag behöver er hjälp:
Alltså, vad finns det i staden? Hur har han satt sina spår? Han har regerat i, säg, ett decennium.
Jag gillar det som är lite over-the-top utan att vara alltför omöjligt; jag vill att det snart skall synas när man kommer till Madenburg att man är i Undrens Stad. Hur?
Några idéer jag redan har:
*En hypereffektivt försvarad hamn, med något eller några 'supervapen' som skydd mot inkräktare och pirater. Snillrik design på inlopp etc. är OK, men det vore roligt med några flashiga grejer.
*Ett hypermodernt fort/slott i stadskärnan, förstås.
*Någon sorts nytt vattensystem med en akvedukt eller så, drivet av vinddrivna (vattendrivna? flogistondrivna?) pumpar så att man har ett eller flera torn med snurrande grejer på.
*Ett observatorium för astronomiska och meteorologiska studier? Kanske i en ballong? Eller ett av de där teleskopen a la Herschel som är stort som en skorsten?
*En linbana/spårväg som går upp och ner för stadens brantaste backe upp till slottet? Drivs hur?
*En heliograf, så att man kan signalera med speglar eller lyktor inom staden med omnejd (utbyggnad i furstendömet?)
Vad mer, stort och smått, kan det finnas där? Gärna visuella grejer som rollpersonerna kan upptäcka...
En grundläggande kampanjidé är att det finns en sorts träskigt/mossigt delta nära staden (jmf. Neapel) som tenderar att sprida frossa. Endast en samling herdefamiljer kan bo där och sköter sina getter, och det är en vanlig plats för laglösa att gömma sig på. Fursten vill torka ut detta med massiva pumpar, dikningsmaskiner och kanaler och odla upp det. Många är emot detta. Inte ens hans djupa kassakistor kan bekosta det utan han vill dra in rikets patricier. I gengäld lovar han dem ägor där, men han har också utlovat en jordreform åt plebejerna. Vissa mystagoger påstår att det kommer att straffa sig att dika ut området (de pratar om fluxen och/eller grundvattnet), men man vet att fursten är impopulär bland konservativa ekomantiker. De laglösa (flodpirater? rövare? luminater med ett svärtat nexus?) som gömmer sig där vill inte bli utjagade, och herdefamiljerna (skall man köra en etnisk kliché och göra dem till fauner?) vill inte riktigt flytta - de är VANA att bo där.
Furstens geni räcker inte för att ensam genomföra alla sina idéer, så han försöker locka till sig mekanurger som kan arbeta för honom (rent speltekniskt fixar han som mest Koncept och Teorier och så får folk utveckla det åt honom). Trots detta har han knappt tid för sin unga hustru, som dock hunnit föda honom ett barn. Pojken har redan visat att han har sin fars talang och en dag kommer han att uppfinna dynamit och spränga borgen i luften. Det ryktas att furstinnan har tagit sig en eller flera älskare och att de konspirerar mot fursten. Hennes yngre bror, stadigvarande boplats på stadens tavernor, brukar dock ta sådana anklagelser som en anledning att utmana vederbörande på duell. Han har ännu aldrig förlorat.
Vilka andra personer finns kring hovet? Förutom sedvanlig personal och nämnda mekanurger bör där också finnas lärda (särskilt naturvetenskapsmän, men det här är renässans och några hårda gränser finns inte), konstnärer (da Vinci?), kondottiärer, spioner, charlataner, snyltande släktingar och ambassadörer.
Vilka andra maktgrupper kan man finna i staden? Vilka leder dem? Vilka intressen har de?
Någon som har några idéer på lut, eller ska jag kopiera jordisk historia som vanligt?
mvh
Erik