Nekromanti Kampanjvärld?

Sparvhök

Veteran
Hej!

Har efter lång tids motstånd slutligen ändå hamnat i d20 träsket... :gremwink: och letar nu efter lämplig kampanjvärld.
Forgotten Realms och Greyhawk tycker jag verkar alltför opersonliga, så de har jag redan strukit. De jag funderat på mest är Scarred Lands, Midnight eller, (eventuellt) den kommande nyproduktionen av Dragonlance.

Någon som har erfarenhet av någon av dessa världar?

/Sparvhök - nybliven forumanvändare

Ackerfors

Alas, your rapids!
Välkommen hit!

Hej och Välkommen! :gremsmile:

Har efter lång tids motstånd slutligen ändå hamnat i d20 träsket... :gremwink:

Sooner or later, it consumes us all... :gremgrin:

Forgotten Realms och Greyhawk tycker jag verkar alltför opersonliga

Forgotten Realms tycker jag är en väldigt trevlig värld även om jag aldrig någonsin skulle betala för en Forgotten Realms-bok. Jag spelar i Forgotten Realms efter hur jag upplevde världen i Baldur's Gate-spelen.

Greyhawk är vad jag förstått, den världen som följer med när man köper Players Handbook även om informationen om världen i PHB är bristfällig.

De jag funderat på mest är Scarred Lands, Midnight eller, (eventuellt) den kommande nyproduktionen av Dragonlance.

Midnight har faktiskt jag funderat på att inhandla. Jag tycker även att du kan ta en titt på Ravenloft och om du orkar och vill konvertera från AD&D så tycker jag du ska ta en stor och noggrann titt på Planescape.

Storuggla

Champion
Dragonlance

Eventuellt kommande? Om någon har köpt den redan så kan de väl berätta om den, men jag ville bara påpeka att den tydligen inte är kommande utan... kommen.

Storuggla, renar sig efter att ha nämnt trads namn

Sparvhök

Veteran
Ravenloft

Hmmm....Ravenloft alltså...

Vet inte så mycket om den kampanjvärlden, vad har den för förtjänster? Använder den D&D-regelverket som det är, eller är det stora skillnader (det jag menar är, finns alignment, präster, paladiner, alver, dvärgar och hela det köret?)

Min (mycket begränsade) bild av Ravenloft är att vampyrer har en stor roll, ett kreatur som jag personligen har lite svårt för i fantasy-miljöer. Andra typer av odöda är dock mycket charmiga.

/Sparvhök

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vampyrer och andra oknytt

Hej och välkommen!

Ravenloft är en fantasyvärld med gotisk känsla, och många olika odöda. Världen är döpt efter ett äventyr som handlade om en vampyr, men vampyrer är inte de enda odöda, och inte ens fokus för händelserna i världen. Världen använder i stort sett D&D:s regler, med vissa begränsningar som gör att det blir svårare att säga vem som är ond eller god. För det mesta är alla rätt hemska.

Jag älskar världen, men är inte helt nöjd med materialet för D&D3e. Det är väldigt välskrivet, men illustrationerna är inte så stämningsfulla som när Sthephen Fabian gjorde dem. Det är ändå en väldigt bra värld, mycket fokus på att utforska och undersöka, och med mer detektivkänsla än andra fantasyvärldar.

I ordning:

Vad har den för förtjänster? = Den har en skön gotisk skräckkänsla. Lite som Chock, om du någonsin spelade det.
Använder den D&D-regelverket som det är? = Ja, i stort sett
Finns alignment? = Ja, men Detect Good och Detect Evil funkar inte i den världen
Präster, paladiner, alver, dvärgar och hela det köret? = Ja, och mer därtill

M.

Vindhand

Myrmidon
alignment

Finns alignment? = Ja, men Detect Good och Detect Evil funkar inte i den världen

Man får hoppas att det utsträcker sig även till spells och föremål som bara påverkar en viss alignment... Annars går det ju ganska lätt att göra en fattigmans-evil-detector. :gremgrin:

PimPim

Veteran
Re: alignment

Den ända form av alignment detect spells som funkar e detect law/chaos. Alla andra detect spells fizzlar.

Vindhand

Myrmidon
Re: alignment

Mjo, men kan man göra en "protection against evil" så är det ju ganska lätt att notera vem den funkar på... finns det föremål "only usable by Good" är det också ganska knepigt att dölja sin sanna natur :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Re: Välkommen hit!

Jag skulle inte vilja säga att Greyhawk är den värld som följer med i grundreglarna. Snarare använder grundreglerna en del namn från Greyhawk, men någon djupare koppling än så är det inte.

anth

Vetefan
Re: alignment [spoiler]

Ravenloftreglerna säger att man INTE kan använda detect good/evil.
Om man försöker använda protection from good/evil som en form av detection kommer protection att misslyckas.
Alla andra sätt att gå runt Ravenlofts nondetection-regel kommer automatiskt att misslyckas.
Sunt förnuft fungerar dock: alla vet att vampyrer och varulvar är onda, samma sak gäller personer som har våldtäkt och tortyr som hobby- och givetvis så är alla paladiner lawful good.

Det finns ett undantag: goda personer som ALDRIG syndat någon gång i sitt liv räknas som "innocent" - dessa utstrålar en "aura" som onda varelser kan känna (onda varelser får liksom kväljningar om de kommer i närheten av innocents).

Om en DM stoppar in föremål som är "only usable by good" i en Ravenloft-kampanj får han skylla sig själv.
Dessa föremål utstrålar dock samma aura som Innocents, så onda varelser kan känna dessa föremål.

Sparvhök

Veteran
Re: Vampyrer och andra oknytt

Man tackar för den matnyttiga introduktionen!

Stämningen låter onekligen intressant, kanske ska ta en titt på spelet...
Hur är det med gudar i världen, jag antar att dom lever och frodas som vanligt eftersom det finns divine spellcasters? Och hur går det isåfall ihop med den gotiska skräckstämningen? (Borde vara svårt att få den där mörka, hopplösa känslan om man vet att ens gud står en bi.)

Det är, som jag ser det, för övrigt en begränsning med D&D som generellt fantasyspel; det förutsätter den ganska påtagliga närvaron av gudar (präst är ju en av de mest grundläggande klasserna). Helt OK, i och för sig, men då vill jag att kampanjvärlden verkligen ska omfamna detta och använda det. Det är därför jag tycker Scarred Lands verkar intressant; där verkar hela världskonceptet verkligen vara baserat på gudarnas närvaro. Sen att världskartan ser ut som de kartor jag ritade på mellanstadiet (med lokaler som blodshavet och fasornas träsk) är en annan femma...

/Sparvhök

Vindhand

Myrmidon
Re: alignment [spoiler]

Om man försöker använda protection from good/evil som en form av detection kommer protection att misslyckas.

...men arrgghh vad sunkigt. Så att köra en protection from evil funkar om man lovar att inte kolla vem den skyddar mot eller om man inte bryr sig? Varför?

Staffan

Myrmidon
Geografi

Det viktiga att tänka på när man designar en värld är, enligt mig, att den är byggd för att äventyra i. Blodshavet och Fasornas Träsk är utmärkta platser att ha med i en kampanjvärld. Coola platser är mycket viktigare att ha med än realistiska bergskedjor och annat trams.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Moment 22 …

»Jag ser det mer som att protection from evil inte funkar om man inte vet att den som man skyddar sig mot verkligen är ond.«

Dvs. aldrig, eftersom detect evil inte funkar.

Storuggla

Champion
Je suis neggo to Ravenloft

Visst, lite dimma och saker som säger bu är väl inte fel, men jag retar upp mig på inkonsekvenserna i spelvärlden. Länder som ligger bredvid varandra ligger på totalt skilda teknologiska och kulturella nivåer, det finns banne mig ett pseudoartonhundratalsland med på inom renässansfolk som i sin tur bara behöver resa tre veckor för att komma till stenåldersfolket, typ. Snackar inte folk med varandra i den spelvärlden alls? :gremcrazy:

Storuggla, har Arcana Unearthed nu

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
What's all this then?

Eftersom ondska i D&D är en absolut storhet kan man kvantifiera hur ond en varelse är genom att observera dess handlingar.

Eller med andra ord, man vet att Strahd von Zarovich är ond, trots att man inte har detect evil. Man vet också att odöda är onda, varulvar är onda, och så vidare. Absolut Godhet utstrålar också en aura som gör att man i alla fall kan upptäcka den.

Men visst är det lite bisarrt.

M.