Nekromanti Kampanjvärlds fokus: Aldea (Blue Rose)

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en fantasy värld. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av världen i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela i den och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela i en viss värld och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på: Aldea

Aldea är namnet på planeten men kampanjvärldens fokus är kungariket Aldis. Kampanjvärlden är inspirerad av romantisk fantasy vilket är ovanligt för rollspels världar. De flesta kampanjvärldar är inspirerade antingen av Sword & Sorcery så som Conan och Elric. De handlar om våld, glömda skatter, fruktansvärd magi och äventyr. Eller så är de inspirerade av heroisk fantasy som handlar om mäktiga hjältar som slåss mot ondskan i episka strider som avgör världens öde. Romantisk fantasy handlar snarare om magiska världar, karaktärernas känslor och relationer och världen är oftast betydligt trevligare än i de andra versionerna av fantasy. Gillar du Diane Duane, Mercedes Lackey, eller Tamora Pierce är det här spelet för dig.

Aldis är en magisk utopia styrd av en monark vald av en magisk hjort som alltid väljer en god ledare, den godaste möjliga ledaren till och med. Riket är fredligt, vänligt och alla har det ganska bra. Alla har tillräckligt med mat, ett tak över huvudet och tillgång till sjukvård. Folk av olika hudfärger och sexuella läggningar accepterar varandra och inte ens de intelligenta telepatiska djuren blir diskriminerade. De farligaste eller svåraste jobben utförs med hjälp av magi eller personer som vill göra dem. Armen består av frivilliga och är modig och heroisk. Visst, ibland är folk grymma eller deprimerade men överlag är allting fantastiskt. Det är ett utopiskt samhälle som bara skulle kunna fungera med hjälp av magi.

Aldis grannländer är dock inte lika trevliga, där finns Jarzon som är en konservativ teokrati som inte gillar Aldis för att det är ett flummigt hippie paradis, de båda länderna ligger i något av ett kallt krig. Där finns Kern som är det onda landet av ondska som styrs av nekromantiker. Jarzon och Aldis teamar ibland upp för att slåss mot dem när behövs vilket leder till underhållande kulturkrockar mellan de båda allierade arméerna och dessutom ger en chansen att ha Romeo och Julia romanser. Sedan finns det Rezea som är hem åt vandrande eller ridande nomadstammar. Rezea är mer eller mindre en ursäkt att ha med barbar prinsar/prinsessor som kärleksintressen men det passar utmärkt i genren så det är rätt coolt.

Magi: Magi är vanligt och genomsyrar världen, magi finns överallt och är vad som får samhället att fungera så utopiskt som det gör. Det intressantaste med magin i världen är dock de förbjudna formerna av magi. Det är inte egentligen att de magi formerna gör speciellt hemska saker utan snarare att de i sig själva är korrumperande. Detta gör onda magiker till nästan inneboende sympatiska eftersom de ofta försöker åstadkomma bra saker men att magin de använder förvridit deras sinnen någonstans på vägen.

Magin tenderar att med ett par undantag mer likna psionics från andra fantasy världar än traditionell magi. Detta fick mina spelare att göra underhållande jämförelser med Dark sun men är annars inte så där jätte märkbart.

Raser: Aldis är hem till telepatiska intelligenta djur som behandlas på precis samma sätt som människor. Detta är ganska vanligt i fantasy böcker men ovanligt nog att stå ut när det kommer till Aldis som rollspels värld. Så vill du ha magiska äventyr med din talande häst är det här världen för det. Det finns också lite olika fantasy folkslag men de bleknar lite bredvid de talande kaninernas coolhets/gullighets faktor.

Bra äventyr i kampanjvärlden: Aldis stora, stora problem. Det är genuint svårt att hitta på äventyr i Aldis. Saker är generellt bra, det finns ingen stor roll för äventyrar grupper och lag och ordning finns att tillgå ifall något går åt skogen. De bästa äventyrar möjligheterna finns egentligen i grannländerna som är mindre trevliga.

Systemet löser detta genom att föreslå att man gör spelarkaraktärerna till elitagenter direkt underställda monarken som mer hanterar interna hot så som korrupta adelsmän, tjuvgillen och kulter.

Eller så kan man göra som jag gjort när jag använt Aldis som kampanjvärld och haft spelarna som skurkar som vill förstöra Aldis. Det är faktiskt förvånansvärt roligt att förstöra en utopia av själviska anledningar och utforska varför det verkar vara en bra ide för karaktärerna.

Bäst system att köra settingen med: Blue Rose lanserade True 20 systemet som är ett lättviktigt variant system av D&D 3.X och det fungerar ganska bra. Jag tycker dock det gått ännu bättre med ett ännu lättare system, jag körde med Wushu RPG och det fungerade fantastiskt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag är rätt förtjust i Blue Rose precis som det är. "World of Aldea", en tilläggsbok som presenterar mer av settingen, är en av två världsböcker som gett mig nåt som jag kännt att jag vill spela (hjälpa flyktingar från Jarzon, komplett med ett par intressanta SLP:er inblandade). Jag spelledde just den grejen på ett litet konvent i Luleå och det blev rätt bra om jag får säga det själv.

Skulle lätt kunna tänka mig att spela mer i settingen även om jag nog skulle ändra några saker i så fall. T.ex. så är jag inte så förtjust i de där energikristallerna som man kan göra pickadoller av eller som håller varenda hus varmt. Föredrar nog idylliskt lantliv med vedhuggning. Sen skulle jag byta system också precis som du föreslår. Vet inte riktigt till vad, men nåt riktigt lättroddat i alla fall (Archipelago? Ett nerbantat HeroQuest?).

Möller

Hubert Hortlax
Hm. Jag har varit lite nyfiken på Blue Rose just för den enkla tolkningen av D20-reglerna. Visst kanske man ska skaffa True20-regelerna helt enkelt, fast utan spelvärld kändes det lite trist.

Men jag är rätt allergisk mot spelvärldar där man inte enkelt kan få in rollpersonerna. Finns det något skäl då till att faktiskt skaffa Blue Rose?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Möller said:
Men jag är rätt allergisk mot spelvärldar där man inte enkelt kan få in rollpersonerna. Finns det något skäl då till att faktiskt skaffa Blue Rose?
Well, upplägget är ju typ samma som i Mouse Guard egentligen. Att vara hjältar i ett redan rätt fint samhälle är förstås inte lika enkelt att problematisera som att vara små möss i en stor vildmark. Konspirationer mot "gardet", oroligheter i ytterområden och diplomatiska uppdrag passar dock lika fint här som där.

Främsta anledningen att skaffa Blue Rose? Well, de fina bilderna antar jag. Det är ju så det brukar vara med rollspel. :gremsmile:

De ändrade för övrigt några saker från Blue Rose till True20 (bland annat hur rustning/skada funkar), så det är inte helt samma regelmässiga innehål.

God45

#PrayersForBahakan
Möller said:
Hm. Jag har varit lite nyfiken på Blue Rose just för den enkla tolkningen av D20-reglerna. Visst kanske man ska skaffa True20-regelerna helt enkelt, fast utan spelvärld kändes det lite trist.

Systemet är ganska trevligt om man gillar lättare d20 varianter och Blue rose böckerna är så billiga att du lika bra kan köpa dem som de settinglösa True20 böckerna,

Mitt sätt att få in karaktärerna vore att skicka dem med Aldis "diplomatkår". Diplomatkåren är egentligen spioner och hemliga agenter lika mycket som faktiska diplomater. Spelar man dem kan man få chansen att äventyra i grannländerna som är mindre trevliga utan att man behöver köra en krigs kampanj. Diplomatkåren har också fördelen att inte alla spelarna behöver vara jättegoda, det räcker om de är ganska goda.

(Aldis alignment skala går i tre steg. Dag som är väldigt goda. Skymning som menar väl och är generellt goda men som kan göra lite tveksama saker ibland. Och natt som menar väll men gör dåliga saker ibland och använer otrevligare metoder om de måste. Ingen är "ond" om de inte är odöd eller ett monster.)