God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,550
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en fantasy värld. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av världen i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela i den och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela i en viss värld och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Athas:
I live in a world of fire and sand. The crimson sun scorches the life from anything that crawls or flies, and storms of sand scour the foliage from the barren ground. This is a land of blood and dust, where tribes of feral elves sweep out of the salt plains to plunder lonely caravans, mysterious singing winds call travelers to slow suffocation in the Sea of Silt, and selfish kings squander their subjects' lives building gaudy palaces and garish tombs. This bleak wasteland is Athas, and it is my home.
Jag har tjatat mycket om Dark Sun och Athas i fokus trådarna och i en hel del andra diskussioner här på forumet så jag tycker det är passande att göra den första kampanjvärlds fokus tråden om världen. Athas är också den bästa kampanvärlden någonsin skapad till något rollspel någonsin. NÅGONSIN! Om du inte håller med har du objektivt fel.
Athas är en utbränd öken av en värld nästan helt utan växtlighet, vatten eller metall. De enda små punkterna av civilisation är stadsstaterna som var och en styrs av en Sorcerer king eller Queen. Dessa hänsynslösa monarker har mer makt än gudar i de flesta kampanjvärldar och det var deras magi som brände världen till en öken från det gröna paradis som det brukade vara. Templars, tjänare till Sorcerer monarkerna styr befolkningen med en järnhand och kontrollerar varje del av livet i städerna. Befolkningen har det ändå oändligt mycket bättre än de horder av slavar som arbetas till döds för att försörja städerna eller dör som gladiatorer för att ge befolkningen underhållning.
Athas har ingen riktig historia, att kunna läsa eller skriva är belagt med dödsstraff och ingen har ändå tid att avvara från att överleva till att lära sig om historien. Detta gjorde världen mycket bättre eftersom det fokuserade spelet på den fruktansvärda nutiden. Det gjorde också att vi slapp ännu en smärtsamt tråkig tidslinje som jag inte tror någon som inte är en robot kan uppskatta men som ändå finns i nästan alla kampanjvärlds böcker. De förstörde det här mot slutet av 2ed D&D genom att lägga till en bakgrundshistoria vilken sög men som tur är retconnade Wizards of the coast bort alltihop av den när de släppte settingen till 4ed. Ett annat misstag var Prism Pendant bokserien som hade ett gäng Mary sues som huvudpersoner som ändrade på settingen, det sög också och blev som tur är också bort retconnat med 4ed släppet.
Metall är extremt ovanligt vilket har gjort att vapen och rustningar görs av ben, sten och trä. Skalen från enorma insekter och monster blir särskilt bra rustningar.
Alla varelser på Athas har någon liten psionisk förmåga, de flesta vanliga personer kan inte göra något vettigt med dem men många (inklusive alla spelarkaraktärer) kan. Dock är allt från monster, djur och växter också psioniska och många av dem använder sina krafter till att jaga. Den psioniska kaktusen som får dig att spetsa dig själv på dess taggar är en av mina favoriter.
Men om världen är så här fruktansvärd och livet är så här hårt, hur ska spelarkaraktärerna kunna överleva eller lyckas göra någonting? Det kan de göra eftersom de är badasses! Man har högre stats än i andra världar och varje spelarkaraktär har en psionisk förmåga vilka båda är saker som hjälper dem. Det finns dessutom ett fokus på att man spelar episka hjältar som är kapabla att fixa vad som är fel med världen. Onda odödliga trollkarlar har förstört världen och förslavat folk, gå och döda dem!
Magi: Magi är vad som har förstört världen i Dark Sun. Detta är eftersom vad magi drivs av är livskraft, så när man kastar en magi som är så mäktig som möjligt suger man ut livet ur alla växter, vatten och jorden runt en och gör att saker inte kan växa där. Detta kallas defiling och det förstörde världen. De enda som får göra det nu är Sorcerer kings och deras tjänare. Andra magiker kommer jagas ner och dödas av arga folkhoper, Templars och rivaler.
Det finns dock också ett sätt att kasta magi som inte dödar allt runt dig, detta kallas preserving. Preserving är dock svagare, tar längre tid och är svårare att lära sig. Oh, och ingen ser skillnaden så de kommer fortfarande försöka mörda dig.
Templars finns som får cleric liknande krafter av Sorcerer kingsen, det finns också druider och clerics som dyrkar elementen. Det finns inga gudar i Dark Sun som man kan dyrka och om det någonsin fanns gudar så är de döda vid det här laget.
Den stora övernaturliga källan till magi är dock psionics. Medan alla har tillgång till det, vilket kallas the Will, men man måste också ha träning, the Way, för att tränas till en ordentlig användare av psionics. Dess tar rollerna som oftas fylls av trollkarlar i andra kampanjvärldar.
Raser: Standard fantasy raserna i Dark Sun är vridna versioner av vad vi brukar se. Dvärgarna är hårlösa och deras envishet har slipats till att de blir besatta av sina mål, alverna är opålitliga nomader som springer genom öknen och halflingarna är galna kannibaler. De nya raserna är fantastiskt varierade. Från halv-jättar som är bipolära och fyra eller fem meter höga, Mules som är en slavras blandning av människor och dvärgar som kan jobba i flera dygn utan att bli trötta och allra mest fantastiska Tri-kreen som är enorma bönsyrsor med många armar som kan inte kan sova, kan hoppa enormt högt och älskar att äta alver.
Bra äventyr i kampanjvärlden: Valley of dust and fire är det svåraste äventyret någonsin skrivit till D&D. Det får Tomb of horrors att se ut som Tomb of happy fun times and fluffy animals. Om du spelar episka level 20+ karaktärer i Valley of dust and fire kommer VÄDRET fortfarande att döda dig! Det satans VÄDRET!!! Är du hård nog att överleva?
Bäst system att köra settingen med: Medan Dark Sun bara finns officiellt till 2ed och 4ed så är 3.X det bästa systemet att köra Dark Sun i. Det finns en artikel som presenterar detta i ett nummer av dragon och det finns en jätte bra halv officiell konversation på Athas.org. 3.X skiner verkligen när man tar ett strypgrepp på magikern samtidigt som magi är läskig i det systemet.
Den här gången fokuserar vi på Athas:
I live in a world of fire and sand. The crimson sun scorches the life from anything that crawls or flies, and storms of sand scour the foliage from the barren ground. This is a land of blood and dust, where tribes of feral elves sweep out of the salt plains to plunder lonely caravans, mysterious singing winds call travelers to slow suffocation in the Sea of Silt, and selfish kings squander their subjects' lives building gaudy palaces and garish tombs. This bleak wasteland is Athas, and it is my home.
Jag har tjatat mycket om Dark Sun och Athas i fokus trådarna och i en hel del andra diskussioner här på forumet så jag tycker det är passande att göra den första kampanjvärlds fokus tråden om världen. Athas är också den bästa kampanvärlden någonsin skapad till något rollspel någonsin. NÅGONSIN! Om du inte håller med har du objektivt fel.
Athas är en utbränd öken av en värld nästan helt utan växtlighet, vatten eller metall. De enda små punkterna av civilisation är stadsstaterna som var och en styrs av en Sorcerer king eller Queen. Dessa hänsynslösa monarker har mer makt än gudar i de flesta kampanjvärldar och det var deras magi som brände världen till en öken från det gröna paradis som det brukade vara. Templars, tjänare till Sorcerer monarkerna styr befolkningen med en järnhand och kontrollerar varje del av livet i städerna. Befolkningen har det ändå oändligt mycket bättre än de horder av slavar som arbetas till döds för att försörja städerna eller dör som gladiatorer för att ge befolkningen underhållning.
Athas har ingen riktig historia, att kunna läsa eller skriva är belagt med dödsstraff och ingen har ändå tid att avvara från att överleva till att lära sig om historien. Detta gjorde världen mycket bättre eftersom det fokuserade spelet på den fruktansvärda nutiden. Det gjorde också att vi slapp ännu en smärtsamt tråkig tidslinje som jag inte tror någon som inte är en robot kan uppskatta men som ändå finns i nästan alla kampanjvärlds böcker. De förstörde det här mot slutet av 2ed D&D genom att lägga till en bakgrundshistoria vilken sög men som tur är retconnade Wizards of the coast bort alltihop av den när de släppte settingen till 4ed. Ett annat misstag var Prism Pendant bokserien som hade ett gäng Mary sues som huvudpersoner som ändrade på settingen, det sög också och blev som tur är också bort retconnat med 4ed släppet.
Metall är extremt ovanligt vilket har gjort att vapen och rustningar görs av ben, sten och trä. Skalen från enorma insekter och monster blir särskilt bra rustningar.
Alla varelser på Athas har någon liten psionisk förmåga, de flesta vanliga personer kan inte göra något vettigt med dem men många (inklusive alla spelarkaraktärer) kan. Dock är allt från monster, djur och växter också psioniska och många av dem använder sina krafter till att jaga. Den psioniska kaktusen som får dig att spetsa dig själv på dess taggar är en av mina favoriter.
Men om världen är så här fruktansvärd och livet är så här hårt, hur ska spelarkaraktärerna kunna överleva eller lyckas göra någonting? Det kan de göra eftersom de är badasses! Man har högre stats än i andra världar och varje spelarkaraktär har en psionisk förmåga vilka båda är saker som hjälper dem. Det finns dessutom ett fokus på att man spelar episka hjältar som är kapabla att fixa vad som är fel med världen. Onda odödliga trollkarlar har förstört världen och förslavat folk, gå och döda dem!
Magi: Magi är vad som har förstört världen i Dark Sun. Detta är eftersom vad magi drivs av är livskraft, så när man kastar en magi som är så mäktig som möjligt suger man ut livet ur alla växter, vatten och jorden runt en och gör att saker inte kan växa där. Detta kallas defiling och det förstörde världen. De enda som får göra det nu är Sorcerer kings och deras tjänare. Andra magiker kommer jagas ner och dödas av arga folkhoper, Templars och rivaler.
Det finns dock också ett sätt att kasta magi som inte dödar allt runt dig, detta kallas preserving. Preserving är dock svagare, tar längre tid och är svårare att lära sig. Oh, och ingen ser skillnaden så de kommer fortfarande försöka mörda dig.
Templars finns som får cleric liknande krafter av Sorcerer kingsen, det finns också druider och clerics som dyrkar elementen. Det finns inga gudar i Dark Sun som man kan dyrka och om det någonsin fanns gudar så är de döda vid det här laget.
Den stora övernaturliga källan till magi är dock psionics. Medan alla har tillgång till det, vilket kallas the Will, men man måste också ha träning, the Way, för att tränas till en ordentlig användare av psionics. Dess tar rollerna som oftas fylls av trollkarlar i andra kampanjvärldar.
Raser: Standard fantasy raserna i Dark Sun är vridna versioner av vad vi brukar se. Dvärgarna är hårlösa och deras envishet har slipats till att de blir besatta av sina mål, alverna är opålitliga nomader som springer genom öknen och halflingarna är galna kannibaler. De nya raserna är fantastiskt varierade. Från halv-jättar som är bipolära och fyra eller fem meter höga, Mules som är en slavras blandning av människor och dvärgar som kan jobba i flera dygn utan att bli trötta och allra mest fantastiska Tri-kreen som är enorma bönsyrsor med många armar som kan inte kan sova, kan hoppa enormt högt och älskar att äta alver.
Bra äventyr i kampanjvärlden: Valley of dust and fire är det svåraste äventyret någonsin skrivit till D&D. Det får Tomb of horrors att se ut som Tomb of happy fun times and fluffy animals. Om du spelar episka level 20+ karaktärer i Valley of dust and fire kommer VÄDRET fortfarande att döda dig! Det satans VÄDRET!!! Är du hård nog att överleva?
Bäst system att köra settingen med: Medan Dark Sun bara finns officiellt till 2ed och 4ed så är 3.X det bästa systemet att köra Dark Sun i. Det finns en artikel som presenterar detta i ett nummer av dragon och det finns en jätte bra halv officiell konversation på Athas.org. 3.X skiner verkligen när man tar ett strypgrepp på magikern samtidigt som magi är läskig i det systemet.