Nekromanti Kampanjvärlds fokus: Athas (Dark Sun)

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en fantasy värld. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av världen i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela i den och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela i en viss värld och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Athas:

I live in a world of fire and sand. The crimson sun scorches the life from anything that crawls or flies, and storms of sand scour the foliage from the barren ground. This is a land of blood and dust, where tribes of feral elves sweep out of the salt plains to plunder lonely caravans, mysterious singing winds call travelers to slow suffocation in the Sea of Silt, and selfish kings squander their subjects' lives building gaudy palaces and garish tombs. This bleak wasteland is Athas, and it is my home.

Jag har tjatat mycket om Dark Sun och Athas i fokus trådarna och i en hel del andra diskussioner här på forumet så jag tycker det är passande att göra den första kampanjvärlds fokus tråden om världen. Athas är också den bästa kampanvärlden någonsin skapad till något rollspel någonsin. NÅGONSIN! Om du inte håller med har du objektivt fel.

Athas är en utbränd öken av en värld nästan helt utan växtlighet, vatten eller metall. De enda små punkterna av civilisation är stadsstaterna som var och en styrs av en Sorcerer king eller Queen. Dessa hänsynslösa monarker har mer makt än gudar i de flesta kampanjvärldar och det var deras magi som brände världen till en öken från det gröna paradis som det brukade vara. Templars, tjänare till Sorcerer monarkerna styr befolkningen med en järnhand och kontrollerar varje del av livet i städerna. Befolkningen har det ändå oändligt mycket bättre än de horder av slavar som arbetas till döds för att försörja städerna eller dör som gladiatorer för att ge befolkningen underhållning.

Athas har ingen riktig historia, att kunna läsa eller skriva är belagt med dödsstraff och ingen har ändå tid att avvara från att överleva till att lära sig om historien. Detta gjorde världen mycket bättre eftersom det fokuserade spelet på den fruktansvärda nutiden. Det gjorde också att vi slapp ännu en smärtsamt tråkig tidslinje som jag inte tror någon som inte är en robot kan uppskatta men som ändå finns i nästan alla kampanjvärlds böcker. De förstörde det här mot slutet av 2ed D&D genom att lägga till en bakgrundshistoria vilken sög men som tur är retconnade Wizards of the coast bort alltihop av den när de släppte settingen till 4ed. Ett annat misstag var Prism Pendant bokserien som hade ett gäng Mary sues som huvudpersoner som ändrade på settingen, det sög också och blev som tur är också bort retconnat med 4ed släppet.

Metall är extremt ovanligt vilket har gjort att vapen och rustningar görs av ben, sten och trä. Skalen från enorma insekter och monster blir särskilt bra rustningar.

Alla varelser på Athas har någon liten psionisk förmåga, de flesta vanliga personer kan inte göra något vettigt med dem men många (inklusive alla spelarkaraktärer) kan. Dock är allt från monster, djur och växter också psioniska och många av dem använder sina krafter till att jaga. Den psioniska kaktusen som får dig att spetsa dig själv på dess taggar är en av mina favoriter.

Men om världen är så här fruktansvärd och livet är så här hårt, hur ska spelarkaraktärerna kunna överleva eller lyckas göra någonting? Det kan de göra eftersom de är badasses! Man har högre stats än i andra världar och varje spelarkaraktär har en psionisk förmåga vilka båda är saker som hjälper dem. Det finns dessutom ett fokus på att man spelar episka hjältar som är kapabla att fixa vad som är fel med världen. Onda odödliga trollkarlar har förstört världen och förslavat folk, gå och döda dem!

Magi: Magi är vad som har förstört världen i Dark Sun. Detta är eftersom vad magi drivs av är livskraft, så när man kastar en magi som är så mäktig som möjligt suger man ut livet ur alla växter, vatten och jorden runt en och gör att saker inte kan växa där. Detta kallas defiling och det förstörde världen. De enda som får göra det nu är Sorcerer kings och deras tjänare. Andra magiker kommer jagas ner och dödas av arga folkhoper, Templars och rivaler.

Det finns dock också ett sätt att kasta magi som inte dödar allt runt dig, detta kallas preserving. Preserving är dock svagare, tar längre tid och är svårare att lära sig. Oh, och ingen ser skillnaden så de kommer fortfarande försöka mörda dig.

Templars finns som får cleric liknande krafter av Sorcerer kingsen, det finns också druider och clerics som dyrkar elementen. Det finns inga gudar i Dark Sun som man kan dyrka och om det någonsin fanns gudar så är de döda vid det här laget.

Den stora övernaturliga källan till magi är dock psionics. Medan alla har tillgång till det, vilket kallas the Will, men man måste också ha träning, the Way, för att tränas till en ordentlig användare av psionics. Dess tar rollerna som oftas fylls av trollkarlar i andra kampanjvärldar.

Raser: Standard fantasy raserna i Dark Sun är vridna versioner av vad vi brukar se. Dvärgarna är hårlösa och deras envishet har slipats till att de blir besatta av sina mål, alverna är opålitliga nomader som springer genom öknen och halflingarna är galna kannibaler. De nya raserna är fantastiskt varierade. Från halv-jättar som är bipolära och fyra eller fem meter höga, Mules som är en slavras blandning av människor och dvärgar som kan jobba i flera dygn utan att bli trötta och allra mest fantastiska Tri-kreen som är enorma bönsyrsor med många armar som kan inte kan sova, kan hoppa enormt högt och älskar att äta alver.

Bra äventyr i kampanjvärlden: Valley of dust and fire är det svåraste äventyret någonsin skrivit till D&D. Det får Tomb of horrors att se ut som Tomb of happy fun times and fluffy animals. Om du spelar episka level 20+ karaktärer i Valley of dust and fire kommer VÄDRET fortfarande att döda dig! Det satans VÄDRET!!! Är du hård nog att överleva?

Bäst system att köra settingen med: Medan Dark Sun bara finns officiellt till 2ed och 4ed så är 3.X det bästa systemet att köra Dark Sun i. Det finns en artikel som presenterar detta i ett nummer av dragon och det finns en jätte bra halv officiell konversation på Athas.org. 3.X skiner verkligen när man tar ett strypgrepp på magikern samtidigt som magi är läskig i det systemet.

chrull

Stockholm Kartell
Jag har inte läst en enda Dark Sun-modul, men alltid varit lite sugen. Nu har jag redan öppnat ebay i en annan tabb...

Brynolf

Dum fan
Låter ju hur ballt som helst!
Har aldrig orkat sätta mig in i några DnD-världar (vilket det väl är?), så ser mycket fram emot den här fokus-serien.

Cybot

Mest spelbar
Det bästa med Dark Sun är att de har fått alla raser att vara coola.
Det finns liksom inga blaha-val och till och med halflings (som tillsammans med ankor brukar vara den där lökiga rasen som ingen spelar egentligen om de inte är ute efter att vara lökiga själv) har blivit badass och bäst.

Fan, jag tror till och med att Dark Sun skulle lyckas med att göra ankor coola.

P.S: Innan någon annan påpekar att aarakocra finns, så är det ju inte samma sak, även om de är coola.

Necross

Swashbuckler
God45 said:
Athas är också den bästa kampanvärlden någonsin skapad till något rollspel någonsin. NÅGONSIN!
Faktum är att jag TYP är beredd att hålla med. Bara Eberron kommer i närheten, iaf som jag kommer på nu.

Brynolf

Dum fan
Noll koll här, men... Hur funkar det med spelvärldar i DnD? Finns det en grund-setting-box-tjohej för varje värld man kan tjacka och så räcker det, eller är allt utspritt över fyrtio moduler?

chrull

Stockholm Kartell
Brynolf said:
Noll koll här, men... Hur funkar det med spelvärldar i DnD? Finns det en grund-setting-box-tjohej för varje värld man kan tjacka och så räcker det, eller är allt utspritt över fyrtio moduler?
Ja och Nej.
Till 2nd ed Ad&d kom det boxar som hette typ Dark Sun Campaign Setting som innehåller det du behöver, sen finns det ofta fler moduler som går in på detalj över vissa områden/aspekter för en viss setting.

I senare versioner kan det vara lite stökigare.

anth

Vetefan
Brynolf said:
I DnD förutsätts det alltid att man har de tre grundböckerna för spelet: Players Handbook, Dungeon Masters Guide, Monster Manual (oavsett version av spelet).
DS släpptes till ADnD2 och finns alltså inte till ADnD, det finns heller ingen "officiell" version till DnD3.

DS använder psionics vilket finns i separat regelbok (ADnD2 The Complete Psionics Handbook, DnD4 Players Handbook 3 och Psionic Power).

Sedan behöver man själva kampanjvärlden (ADnD2 Dark Sun World Campaign Setting, DnD4 Dark Sun Campaign Setting).

Och monster (ADnD2 Dark Sun Monstrous Compendium I Terrors of the Dessert och Dark Sun Monstrous Compendium II Terrors Beyond Tyr, DnD4 Dark Sun Creature Catalog).

Även om DS inte släpptes till DnD3/3,5 så är det precis som God45 säger bästa att spela i DnD3,5
Till detta behöver man en d20 SRD.
Och så själva kampanjen som finns på athas.org
Så, lustigt nog behöver man alltså inte köpa några böcker till den bästa versionen. :gremsmile:

Brynolf

Dum fan
Jesuchristo, vilken soppa. Det orkar vi inte med. Lyckligtvis var Guds startinlägg tillräckligt inspirerande för att man ska komma på nåt eget med liknande stuk.

Tack för svar iaf! :gremsmile:

Bolongo

Herr Doktor
Ett kortare svar är att om du håller dig till 4e-utgivningen så är det inte så många böcker. De hade en uttalad princip att bara ge ut 2 böcker och 1 äventyr till varje setting. Sedan bröt de mot det för Forgotten Realms, men men...

Chryckan

Swordsman
Även om det låter som en väldigt intressant och häftig värld så känns den inte så där vidare trevlig och ganska så pessimistiskt.
De flesta post apokalyptiska världar så som Mutant Skandinavien, Mad Max osv. har ju ändå ett inslag av hopp. Att världen ändå lågsamt är på väg att resa sig ur spillrorna och bli bra igen.

Från vad God45 har beskrivit så känns det som det bästa man har att hoppas på i världen är ett status quo där livet ter sig som Hobbes skulle utryckt det; "nasty, brutish, and short".

God45

#PrayersForBahakan
Chryckan said:
Även om det låter som en väldigt intressant och häftig värld så känns den inte så där vidare trevlig och ganska så pessimistiskt.
De flesta post apokalyptiska världar så som Mutant Skandinavien, Mad Max osv. har ju ändå ett inslag av hopp. Att världen ändå lågsamt är på väg att resa sig ur spillrorna och bli bra igen.

Från vad God45 har beskrivit så känns det som det bästa man har att hoppas på i världen är ett status quo där livet ter sig som Hobbes skulle utryckt det; "nasty, brutish, and short".
Nja... Grejen är att det inte finns mycket till hop i världen. Där finns några få som försöker organisera en motståndsrörelse men de är så jäkla rökta.

Istället är det upp till spelarkaraktärerna att vara skillnaden i världen. Det är de som måste resa sig upp och slåss mot sorcerer kings och defilers och slavhandlare. De är big damnes heroes och även om ingen annan kan gör något för att rädda världen så kan spelarkaraktärerna göra det.

(Detta förstördes i meta-ploten men personligen låtsas jag att den inte hände :gremtongue: )

God45

#PrayersForBahakan
Brynolf said:
Jesuchristo, vilken soppa. Det orkar vi inte med. Lyckligtvis var Guds startinlägg tillräckligt inspirerande för att man ska komma på nåt eget med liknande stuk.

Tack för svar iaf! :gremsmile:
Det finns två olika apocalypse world hacks för att köra Dark sun men :gremsmile: Så vill du ha lätta regler som fångar känslan i Dark Sun testa dessa:

Dark Sol

och

Dark sol 2

Trots namnen är de helt olika. Vanliga Dark sol är lite mer d&d aktig medan 2:an är mer indi spels aktig. Setting sammanfattningen i början av vanliga Dark sol är dock guld värd även om den bryter mot canon :gremsmile:

Sodivra

Champion
God45 said:
Det finns två olika apocalypse world hacks för att köra Dark sun men :gremsmile: Så vill du ha lätta regler som fångar känslan i Dark Sun testa dessa:

Dark Sol

och

Dark sol 2

Trots namnen är de helt olika. Vanliga Dark sol är lite mer d&d aktig medan 2:an är mer indi spels aktig. Setting sammanfattningen i början av vanliga Dark sol är dock guld värd även om den bryter mot canon :gremsmile:
Tjohooo! :gremlaugh:

(Jag gillade 1:an bäst, 2:an är ju bara en copypaste på AW.)

Chryckan

Swordsman
God45 said:
Chryckan said:

Nja... Grejen är att det inte finns mycket till hop i världen. Där finns några få som försöker organisera en motståndsrörelse men de är så jäkla rökta.

Istället är det upp till spelarkaraktärerna att vara skillnaden i världen. Det är de som måste resa sig upp och slåss mot sorcerer kings och defilers och slavhandlare. De är big damnes heroes och även om ingen annan kan gör något för att rädda världen så kan spelarkaraktärerna göra det.

(Detta förstördes i meta-ploten men personligen låtsas jag att den inte hände :gremtongue: )
Fast samtidigt så låter det mer som mer av ett hämd tema. Visst, spelarkaraktärena kanske lyckas störta och döda en sorcerer-king men han kommer ändå ersättas av en annan och världen är fortfarande vara en ökenhelvete.

God45

#PrayersForBahakan
Fast samtidigt så låter det mer som mer av ett hämd tema. Visst, spelarkaraktärena kanske lyckas störta och döda en sorcerer-king men han kommer ändå ersättas av en annan och världen är fortfarande vara en ökenhelvete.
De kan ju ta makten över en stad och försöka hålla den fri, krig är skitjobbigt på grund av klimatet och monster men också för att om någon tar sin arme och anfaller staden spelarna tagit över lämnar de sig sårbara. Så om spelarna lyckas befria en stad, bli härskare eller införa ett annat system så har de redan gjort en enorm skillnad och räddat en massa människor. Om de lyckas döda fler sorcerer kings kanske de till och med kan rädda hela Athas!

Ökenhelvetet är svårare att göra något åt. Men om de stoppar all defilning och specielt sorcerer kingsen som är uber defilers, organiserar druiderna, preserversen och elemental clericsen och jobbar riktigt hårt kanske de långsamt kan få världen att blomstra igen.

Allt det där gör man dock vid slutet av en episk kampanj.I vanliga fall slåss man kanske mot en defiler kult och gör världen bättre. Bara lite bättre, men bättre :gremsmile:

anth

Vetefan
Chryckan said:

Men världen SKA vara sån - det är ju därför den är så BRA! :gremsmile:

Det är likadant med en annan favoritvärld (som jag tror God45 kommer att ta upp i en annan tråd) - Midnight.
Det är frågan om vad man gör i en värld där det onda redan har segrat - och till skillnad från vad många tror kan man göra väldigt mycket i sådana världar.
T.ex. försöka störta de onda härskarna.
Betänk att detta är DnD, man går upp i level och till slut blir rollpersonerna väääldigt mäktiga.

Basenanji

Postd20modernist
Du har helt rätt i att den här världen är coolast (eller bättre: hottast) av D&D-världarna. Tvåa är förstås Eberron. Objektivt sett.

Det enda jag saknar är att den typiska "protagonist går från att vara dum byfåne till att bli anledningen för universum att överhuvudtaget existera"-faktorn är så liten. Ja, man kan ju bråka med magiker och allt det där, men som du säger så är den metaidén lite beskriven i kampanjmaterialet och hela settingen andas nån sorts "det är såå hått att det är så svåårt typ bah, jag snubblade på mitt eget bajs och sen fick jag alla fel på provet och till slut förlorade jag min oskuld till en kille som kände en prao på Slåssbyrån Inc.! Det är så hått att va' sämst typ bah!"

...och den sortens rollspelsmasochism fastnar inte riktigt på mig.

Ändå: idén, designen...allt är så grymt. Jag skulle vilja spela Dark Sun och bara twista det litegrand. DÅ skulle det bli bäzt.

God45

#PrayersForBahakan
Jag vet inte det.... Mitt intryck har alltid varit att världen har gjort spelarkaraktärerna extra superhårda. De är starkare, smartare, snabbare och envisare. Visst, vapnen suger och man kan dö i öknen... Men du kan vara en 5 meter hög halvjätte som använder ett träd som klubba eller någon som dödar folk med skarpa tankar. Så världen är super masochistisk men för att kompensera det så börjar man som badasses. I 2ed började man på level 3 med bättre stats än i någon annan värld tex.

God45

#PrayersForBahakan
Det är likadant med en annan favoritvärld (som jag tror God45 kommer att ta upp i en annan tråd) - Midnight.
Hell yes :gremlaugh: Jag köpte den stora revised boken och annat från Wilper för ett tag sedan och det var att läsa den settingen igen efter några år som till stor del inspirerade världsfokus idén.