Ett utkast på regler som inte behöver Legionspelare, i samarbete och god ton. Jag och mina vänner har helt enkelt roligare när vi inte försöker sabotera för varandra. Mycket av originalspelet är stolligt, men det känns ju mer äkta om man kan hålla sig till det färdiga materialet. Jag har bara lagt till två t8:or, och en trave regler:
Monsterkort
* Monsterkort blandas och placeras ut på rummen med högst siffra först. Blir det kort över när alla rum har ett börjar man om i samma ordning.
* Monster placeras ut med 2t8, efter ett koordinatsystem som utgår ifrån rummets siffra (slaget 8:8 är alltså längst ner i högra hörnet).
Händelsekort
* Om Legionspelaren får välja ett monster som ska ha extra fördelar, väljs det som är värt flest poäng. Om flera monster har samma poäng väljs det som är närmast en Doomtrooper.
* Förstärkningar kommer in genom den tillåtna ingång som är närmast en Doomtrooper.
AI
* Det monster som är värt mest flyttar först. Om flera monster har samma poäng flyttar det som är närmast Doomtroopers först.
* När ett monster under sin tur hamnar i läge att anfalla gör det det.
* Om ett monster inte kan anfalla en Doomtrooper slumpar man fram vilken Doomtrooper det rör sig kortaste vägen mot (beakta ovanstående regel under förflyttningen).
* När den simulerade Legionspelaren har ett val (ex. kan skjuta på flera olika mål, två möjliga förstärkningsdörrar är lika nära Doomtroopers etc.) avgörs detta slumpmässigt, lämpligen med de vanliga t8:orna.
Hemliga uppdrag
* Är inte hemliga, men ger bara 1 kredit.
Ranger
* Bestäm i förväg efter hur många uppdrag monstren blir styggare (exempelvis var tredje eller var fjärde). Eftersom det krävs ett stigande antal poäng att gå upp i rang gagnar det gruppen bäst om man försöker hålla en jämn nivå.
Balansmissar och ändringar
* Capitols extra Doomtrooperkort ger för liten fördel. Ny tolkning: De får ett extra kort - var (totalt 4).
* Granatkastaren utgår tillsvidare.
Rekommendation: Anfaller med figurens tärningsfärg. Splash-damage påverkas inte av andra vapenuppgraderingar (lasersikte, explosiv ammo, disruptor, målsökande öga).
Därutöver gärna något eller några av nedanstående:
1) Träffar maximalt 2 andra mål - de vekaste först.
2) Tappas efter första användningen, kasseras efter andra.
3) Kräver rang 3 istället för 2. Vita tärningar vid rang 3-4, röda vid 5+.
Tokigheter
* Det hemliga uppdragskortet "Anstifta legionärsuppror" stämmer inte med gängse uppfattning om vad en Legionär är. Kalla det antingen att man vill ha dem intakta för forskningsändamål, eller ta bort kortet.
Problemformuleringar
AI:n har en tendens att korka igen korridorer och rutorna runt Doomtroopers, så att flera monster inte kommer åt dem. Den enklaste lösningen är att låta monster passera igenom varandras rutor, men det känns inte riktigt snyggt. Någon som kommer på någon enkel algoritm för det? Hur får man granatkastaren rimlig?
Monsterkort
* Monsterkort blandas och placeras ut på rummen med högst siffra först. Blir det kort över när alla rum har ett börjar man om i samma ordning.
* Monster placeras ut med 2t8, efter ett koordinatsystem som utgår ifrån rummets siffra (slaget 8:8 är alltså längst ner i högra hörnet).
Händelsekort
* Om Legionspelaren får välja ett monster som ska ha extra fördelar, väljs det som är värt flest poäng. Om flera monster har samma poäng väljs det som är närmast en Doomtrooper.
* Förstärkningar kommer in genom den tillåtna ingång som är närmast en Doomtrooper.
AI
* Det monster som är värt mest flyttar först. Om flera monster har samma poäng flyttar det som är närmast Doomtroopers först.
* När ett monster under sin tur hamnar i läge att anfalla gör det det.
* Om ett monster inte kan anfalla en Doomtrooper slumpar man fram vilken Doomtrooper det rör sig kortaste vägen mot (beakta ovanstående regel under förflyttningen).
* När den simulerade Legionspelaren har ett val (ex. kan skjuta på flera olika mål, två möjliga förstärkningsdörrar är lika nära Doomtroopers etc.) avgörs detta slumpmässigt, lämpligen med de vanliga t8:orna.
Hemliga uppdrag
* Är inte hemliga, men ger bara 1 kredit.
Ranger
* Bestäm i förväg efter hur många uppdrag monstren blir styggare (exempelvis var tredje eller var fjärde). Eftersom det krävs ett stigande antal poäng att gå upp i rang gagnar det gruppen bäst om man försöker hålla en jämn nivå.
Balansmissar och ändringar
* Capitols extra Doomtrooperkort ger för liten fördel. Ny tolkning: De får ett extra kort - var (totalt 4).
* Granatkastaren utgår tillsvidare.
Rekommendation: Anfaller med figurens tärningsfärg. Splash-damage påverkas inte av andra vapenuppgraderingar (lasersikte, explosiv ammo, disruptor, målsökande öga).
Därutöver gärna något eller några av nedanstående:
1) Träffar maximalt 2 andra mål - de vekaste först.
2) Tappas efter första användningen, kasseras efter andra.
3) Kräver rang 3 istället för 2. Vita tärningar vid rang 3-4, röda vid 5+.
Tokigheter
* Det hemliga uppdragskortet "Anstifta legionärsuppror" stämmer inte med gängse uppfattning om vad en Legionär är. Kalla det antingen att man vill ha dem intakta för forskningsändamål, eller ta bort kortet.
Problemformuleringar
AI:n har en tendens att korka igen korridorer och rutorna runt Doomtroopers, så att flera monster inte kommer åt dem. Den enklaste lösningen är att låta monster passera igenom varandras rutor, men det känns inte riktigt snyggt. Någon som kommer på någon enkel algoritm för det? Hur får man granatkastaren rimlig?