Till DoD Expert kom det en massa dumma kampsporter. Ankor hade en egen kampsport som hette Quack Fu, texempel. Ungefär så dåligt kan det bli om man inte gör det ordentligt...
Till Flux tänkte jag ha ett fritt kampsportssystem som baserar sig på fantasyaktiga positioner. Man ställer sig alltså i ställningar såsom "bönsyrsan", "tranan", "kitteln", "furan", "sparven" och "silverfisken". Kanske inte den där sista, förresten...
Nåja, jag tycker den där typen av ställningar känns lagom verklighetsfrämmande för mig. Det är inte så verkligt att det blir tråkigt, och inte så fantasifullt att det blir larvigt. De fyller en funktion spelmekaniskt också, mer om det nedan:
Det är förresten alltid en fråga om man verkligen behöver olika typer av kampsporter överhuvudtaget. Det vanliga sättet att använda kampsporter i rollspel (genom olika uppsättningar slag- och sparktekniker) känns så oerhört stelt och livlöst. Till Flux kommer jag dock förmodligen använda 3-2-1-stridssystemet, så då blir det lite annorlunda och varje position kommer fungera som ett eget vapen. Vissa positioner är lämpliga för att hålla motståndaren på avstånd, andra är bra för att tränga igenom motståndarens försvar och en tredje kan vara lämplig för att utdela snabba och farliga attacker på kort avstånd utan stor kraftansträngning osv. Det är lite svårt att förklara, men det kommer innebära att skickliga kampsportsmästare kan gå in och ut ur positioner beroende på situationen för att kunna skaffa en taktisk fördel eller för att lura sina motståndare. Då känner man sig förhoppningsvis mer som en riktig kampsportshjälte när man spelar, det är i varje fall min målsättning.
/Rising
som just märkte att det här var ett väldigt dåligt svar på Zuntonas fråga. Nåja...